BMW 5: vyrobených päť miliónov

Štvrtok, 31 január 2008

Do histórie BMW sa 29. január 2008 zapíše ako ďalší míľnik. V ten deň v Dingolfingu vyrobili päťmiliónte BMW radu 5, dynamickú i úspornú limuzínu 530d v uhľovočiernej metalíze.

BMW radu 5

História sa datuje do roku 1972. Na medzinárodnej výstave automobilov vo Frankfurte vystavalo BMW svoj prvý automobil radu 5. Bolo to bezprostredne po skončení olympijských hier a dokončení výškovej budovy centrály BMW. BMW radu 5 vtedy prvýkrát dostalo nové značenie. Prvá číslica označovala typ automobilu, druhá a tretia motorizáciu, prípadne zdvihový objem. Nové dvojlitrové štvorvalcové vozidlo malo teda označenia BMW 520. Skôr ako výrobu na jeseň roku 1973 presunuli do nového výrobného závodu BMW v Dingolfingu, boli prvé kusy vyrobené ešte v Mníchove. Z prvej generácie BMW 5 sa vyrobilo spolu 699 094 kusov. Viac ako polovica z nich bola exportovaná.

V roku 1981 predstavil BMW druhú generáciu automobilov BMW 5. Revolučným krokom pre BMW bolo rozhodnutie vstúpiť v roku 1983 s automobilom BMW 524 td na tvrdo dobývaný trh dieselových automobilov. V januári 1988 nasledovala tretia generácia, ktorá prvýkrát v dejinách BMW spustila typový rad výlučne len so 6-valcovými motormi. V roku 1991 rozšírila spoločnosť BMW AG o model s označením "touring", teda kombi. Štvrtá generácia prezentovaná v roku 1995 stanovila vo svojej triede meradlá vo vzťahu k statickej a dynamickej tuhosti v krútení.

Ako prvý výrobca automobilov na svete použila spoločnosť BMW pri aktuálnej piatej generácii modelu BMW 5 novú formu ľahkej konštrukcie. Celá predná časť je z hliníka, čo prispieva k optimálnemu rozloženiu zaťaženia náprav. Od roku 2007 ponúka BMW 5 Efficient Dynamics. Ním sa pri zachovaní typickej dynamiky BMW zníži spotreba paliva i produkcia exhalátov. Príkladom je nové BMW 520d model 2008, ktoré ako prvý automobil vo svojej triede vypúšťa menej ako 140 gramov CO2 na kilometer. Pri priemernej spotrebe 5,1 l/100 km dosahuje limuzína poháňaná štvorvalcovým dieselovým motorom s výkonom 130 KW/177 PS hodnotu CO2 136 g/km.

Závod BMW Dingolfing s približne dvadsať tisíc zamestnancami je najväčší výrobný závod skupiny BMW a popri takmer všetkých modeloch BMW radu 5 vyrába aj BMW radu 7 a BMW radu 6, ako aj karosérie pre Rolls-Royce.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Komentáre
takze typovy rad len so 6 valcovymi motormi?hej a 518 mala kolko valcov hm?
Pridal Ivan v pondelok 17 novembra 2008 o 19:01
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.