BMW 5: vyrobených päť miliónov

Štvrtok, 31 január 2008

Do histórie BMW sa 29. január 2008 zapíše ako ďalší míľnik. V ten deň v Dingolfingu vyrobili päťmiliónte BMW radu 5, dynamickú i úspornú limuzínu 530d v uhľovočiernej metalíze.

BMW radu 5

História sa datuje do roku 1972. Na medzinárodnej výstave automobilov vo Frankfurte vystavalo BMW svoj prvý automobil radu 5. Bolo to bezprostredne po skončení olympijských hier a dokončení výškovej budovy centrály BMW. BMW radu 5 vtedy prvýkrát dostalo nové značenie. Prvá číslica označovala typ automobilu, druhá a tretia motorizáciu, prípadne zdvihový objem. Nové dvojlitrové štvorvalcové vozidlo malo teda označenia BMW 520. Skôr ako výrobu na jeseň roku 1973 presunuli do nového výrobného závodu BMW v Dingolfingu, boli prvé kusy vyrobené ešte v Mníchove. Z prvej generácie BMW 5 sa vyrobilo spolu 699 094 kusov. Viac ako polovica z nich bola exportovaná.

V roku 1981 predstavil BMW druhú generáciu automobilov BMW 5. Revolučným krokom pre BMW bolo rozhodnutie vstúpiť v roku 1983 s automobilom BMW 524 td na tvrdo dobývaný trh dieselových automobilov. V januári 1988 nasledovala tretia generácia, ktorá prvýkrát v dejinách BMW spustila typový rad výlučne len so 6-valcovými motormi. V roku 1991 rozšírila spoločnosť BMW AG o model s označením "touring", teda kombi. Štvrtá generácia prezentovaná v roku 1995 stanovila vo svojej triede meradlá vo vzťahu k statickej a dynamickej tuhosti v krútení.

Ako prvý výrobca automobilov na svete použila spoločnosť BMW pri aktuálnej piatej generácii modelu BMW 5 novú formu ľahkej konštrukcie. Celá predná časť je z hliníka, čo prispieva k optimálnemu rozloženiu zaťaženia náprav. Od roku 2007 ponúka BMW 5 Efficient Dynamics. Ním sa pri zachovaní typickej dynamiky BMW zníži spotreba paliva i produkcia exhalátov. Príkladom je nové BMW 520d model 2008, ktoré ako prvý automobil vo svojej triede vypúšťa menej ako 140 gramov CO2 na kilometer. Pri priemernej spotrebe 5,1 l/100 km dosahuje limuzína poháňaná štvorvalcovým dieselovým motorom s výkonom 130 KW/177 PS hodnotu CO2 136 g/km.

Závod BMW Dingolfing s približne dvadsať tisíc zamestnancami je najväčší výrobný závod skupiny BMW a popri takmer všetkých modeloch BMW radu 5 vyrába aj BMW radu 7 a BMW radu 6, ako aj karosérie pre Rolls-Royce.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Komentáre
takze typovy rad len so 6 valcovymi motormi?hej a 518 mala kolko valcov hm?
Pridal Ivan v pondelok 17 novembra 2008 o 19:01
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.