BMW Isetta je tu opäť

Streda, 02 október 2019

Isetta je malé vozidielko, ktoré v päťdesiatych rokoch minulého storočia vyrábala automobilka BMW. Trojkolesový dvojmiestny miniautomobil sa teraz znovu vracia, tentoraz v hlavnej úlohe krátkeho a napínavého príbehu z čias po rozdelení Berlína na Východný a Západný.

1-bmw-isetta

Tridsať rokov po páde berlínskeho múru rozpráva film "BMW príbeh" o túžbe po slobode, vynaliezavosti a konštruktérskych schopnostiach. Film The Small Escape, Útek v malom, má dnes 2. októbra premiéru na Youtube a na sociálnych sieťach.

V Múzeu Berlínskeho múru na ulici Friedrichstrassev Berlíne sú tisíce exponátov, ktoré pripomínajú históriu kedysi rozdeleného mesta. Tiež ostro stráženú hranicu medzi Východom a Západom, a ľudí, ktorí hľadali cestu za slobodou. V ňom sa nachádza najmenšie vozidlo používané na útek – BMW Isetta.

Tento miniautomobil použil Klaus-Günter Jacobi po rozdelení Nemecka na prevoz svojho priateľa z Východného do Západného Berlína, človeka, ktorý išiel za slobodou. Minivozidielko bolo veľmi úzke aj na to, aby sa dvaja ľudia zmestili vedľa seba. A tak priestor pre úkryt vytvoril automobilový mechanik Jacobi za sedadlami, hneď vedľa motora.

Tridsať rokov po páde Berlínskeho múru rozpovie BMW príbeh, ktorý zažili Klaus-Günter Jacobi, jeho priateľ Manfred Koster a mini vozidielko, ktoré pomohlo deviatim ľuďom ujsť z NDR. Tento príbeh tvorí zápletku deja The Small Escape, ktorý má dnes premiéru ako video na Youtube a na ostatných kanáloch sociálnych médií spoločnosti BMW Group.

Film spracovaný v štýle filmových trhákov prenesie divákov do roku 1964. Jacobiho rodina odišla z východnej časti mesta už v roku 1958, tri roky pred postavením Berlínskeho múru. Keď ho však priateľ Manfred Koster požiadal, aby mu pomohol s útekom z NDR, Jacobi vymyslel odvážny plán. Na útek poslúžilo jeho vozidlo BMW Isetta. Zámer bol, aby miniatúrne kupé dlhé len 2,3 metra a široké 1,4 metra nemalo u pohraničných vojakov vzbudiť ani minimálne podozrenie.

Vyzerá byť takmer nemožné, aby sa do BMW Isetta mohol ukryť človek. Miesto úkrytu vzniklo za sedadlami a hneď vedľa motora. Automobilový mechanik Jacobi vozidlo prestaval vo svojej bývalej cvičnej dielni. Do obloženia za sedadlami vyrezal otvor, poličku posunul smerom nahor a odstránil náhradné koleso, kúrenie a vzduchový filter. A vymenil 13-litrovú palivovú nádrž za 2-litrový kanister.

2-bmw-isetta

Dňa 23. mája 1964, krátko pred polnočným uzavretím hraničného priechodu, prešlo popod zdvihnutú závoru BMW Isetta, ktoré upravil Klaus-Günter Jacobi. Vyslobodil priateľa Manfreda z úkrytu za sedadlami a radostne sa objali. Bolo to jediný raz, keď Jacobiho BMW Isetta poslúžilo ako únikové vozidlo. No jeho úspech inšpiroval ďalších nasledovníkov. Dovedna takto z NDR uniklo na Západ v podobne upravených vozidlách BMW Isetta ešte ďalších osem ľudí.

Napínavý historický príbeh v štýle hollywoodskych filmových trhákov vytvorili režisér Alex Feil, kameraman Khaled Mohtaseb a scénograf Erwin Prieb. Rekvizity, kostýmy, vozidlá a celé ulice postavili v Budapešti, kde táto vznikla verná kópia Berlína šesťdesiatych rokov.

Film The Small Escape je na Youtube spoločnosti BMW Group ako aj na ostatných kanáloch nemeckej automobilky. Detailný príbeh Klausa-Güntera Jacobiho, jeho BMW Isetta a výnimočný útek jeho priateľa cez nemeckú vnútornú hranicu je rozpovedaný aj na www.bmw.com.

(jGold)
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.