BMW Isetta je tu opäť

Streda, 02 október 2019

Isetta je malé vozidielko, ktoré v päťdesiatych rokoch minulého storočia vyrábala automobilka BMW. Trojkolesový dvojmiestny miniautomobil sa teraz znovu vracia, tentoraz v hlavnej úlohe krátkeho a napínavého príbehu z čias po rozdelení Berlína na Východný a Západný.

1-bmw-isetta

Tridsať rokov po páde berlínskeho múru rozpráva film "BMW príbeh" o túžbe po slobode, vynaliezavosti a konštruktérskych schopnostiach. Film The Small Escape, Útek v malom, má dnes 2. októbra premiéru na Youtube a na sociálnych sieťach.

V Múzeu Berlínskeho múru na ulici Friedrichstrassev Berlíne sú tisíce exponátov, ktoré pripomínajú históriu kedysi rozdeleného mesta. Tiež ostro stráženú hranicu medzi Východom a Západom, a ľudí, ktorí hľadali cestu za slobodou. V ňom sa nachádza najmenšie vozidlo používané na útek – BMW Isetta.

Tento miniautomobil použil Klaus-Günter Jacobi po rozdelení Nemecka na prevoz svojho priateľa z Východného do Západného Berlína, človeka, ktorý išiel za slobodou. Minivozidielko bolo veľmi úzke aj na to, aby sa dvaja ľudia zmestili vedľa seba. A tak priestor pre úkryt vytvoril automobilový mechanik Jacobi za sedadlami, hneď vedľa motora.

Tridsať rokov po páde Berlínskeho múru rozpovie BMW príbeh, ktorý zažili Klaus-Günter Jacobi, jeho priateľ Manfred Koster a mini vozidielko, ktoré pomohlo deviatim ľuďom ujsť z NDR. Tento príbeh tvorí zápletku deja The Small Escape, ktorý má dnes premiéru ako video na Youtube a na ostatných kanáloch sociálnych médií spoločnosti BMW Group.

Film spracovaný v štýle filmových trhákov prenesie divákov do roku 1964. Jacobiho rodina odišla z východnej časti mesta už v roku 1958, tri roky pred postavením Berlínskeho múru. Keď ho však priateľ Manfred Koster požiadal, aby mu pomohol s útekom z NDR, Jacobi vymyslel odvážny plán. Na útek poslúžilo jeho vozidlo BMW Isetta. Zámer bol, aby miniatúrne kupé dlhé len 2,3 metra a široké 1,4 metra nemalo u pohraničných vojakov vzbudiť ani minimálne podozrenie.

Vyzerá byť takmer nemožné, aby sa do BMW Isetta mohol ukryť človek. Miesto úkrytu vzniklo za sedadlami a hneď vedľa motora. Automobilový mechanik Jacobi vozidlo prestaval vo svojej bývalej cvičnej dielni. Do obloženia za sedadlami vyrezal otvor, poličku posunul smerom nahor a odstránil náhradné koleso, kúrenie a vzduchový filter. A vymenil 13-litrovú palivovú nádrž za 2-litrový kanister.

2-bmw-isetta

Dňa 23. mája 1964, krátko pred polnočným uzavretím hraničného priechodu, prešlo popod zdvihnutú závoru BMW Isetta, ktoré upravil Klaus-Günter Jacobi. Vyslobodil priateľa Manfreda z úkrytu za sedadlami a radostne sa objali. Bolo to jediný raz, keď Jacobiho BMW Isetta poslúžilo ako únikové vozidlo. No jeho úspech inšpiroval ďalších nasledovníkov. Dovedna takto z NDR uniklo na Západ v podobne upravených vozidlách BMW Isetta ešte ďalších osem ľudí.

Napínavý historický príbeh v štýle hollywoodskych filmových trhákov vytvorili režisér Alex Feil, kameraman Khaled Mohtaseb a scénograf Erwin Prieb. Rekvizity, kostýmy, vozidlá a celé ulice postavili v Budapešti, kde táto vznikla verná kópia Berlína šesťdesiatych rokov.

Film The Small Escape je na Youtube spoločnosti BMW Group ako aj na ostatných kanáloch nemeckej automobilky. Detailný príbeh Klausa-Güntera Jacobiho, jeho BMW Isetta a výnimočný útek jeho priateľa cez nemeckú vnútornú hranicu je rozpovedaný aj na www.bmw.com.

(jGold)
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.