BMW xDrive: pevne na zemi

Sobota, 23 marec 2013

BMW xDrive je najprepracovanejší a najsofistikovanejší inteligentný systém pohonu štyroch kolies. Jeho schopnosti prekonávajú všetky očakávanie. Pri štandardnej jazde sa na kolesá prednej nápravy prenáša štyridsať percent výkonu a na zadné šesťdesiat percent. V závislosti na jazdnej situácii a adhéznych podmienkach cesty však dokáže preniesť celý výkon napríklad iba na to koleso, kde je najväčšia adhézia a na ostatných troch žiadna. Nie je to fantasticky vymyslené?

1 DSC 0044
Demonštráciu toho, čo dokáže BMW s pohonom xDrive, si motoristickí novinári mohli overiť v Centre bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni a na cestách v okolí Slovakia Ringu

Približne v tomto duchu a s takýmto cieľom organizuje mníchovská automobilka "tour" po Európe. Slovensko je na tejto ceste v poradí siedme. Zastávku si BMW xDrive Live Tour urobilo v Centre bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni a na prvý deň si pozvali novinársku motoristickú obec. Na vybraných modeloch BMW so systémom xDrive si každý z pozvaných účastníkov mohol vyskúšať ktorýkoľvek z týchto modelov. Tých malo BMW v ponuke donedávna vraj tridsaťšesť, dnes je ich údajne až okolo šesťdesiat.

BMW sa nijako nebráni rozširovať modely s pohonom všetkých kolies xDrive. Prednedávnom k modelovým radom, ktoré xDrive už štandardne používali vo svojich modeloch, pribudol aj najnižší rad "jeden", ktorý ho dovtedy v žiadnom svojom modeli nemal. Po X5 a X3, X6 sa xDrive postupne zavádzal do ďalších a ďalších modelových radov, takže dnes xDrive nájdeme aj v športových i cestných luxusných limuzínach BMW ako 640d, 750d, 750Li, 5 GT, 740d, 550i, ale aj trojkovom a jednotkovom rade. Práve ten posledný sa môže chváliť už od jesene minulého roku modelmi 120 xDrive, M135 xDrive, ale aj 114d xDrive.

Pripomeňme ešte, že inteligentný pohon BMW xDrive dokáže okrem dynamického prerozdeľovania krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá aktívne spolupracovať so systémom DSC (Dynamic System Control) a pribrzďovať kolesá, ktoré stratili adhéziu. Funkčnosť tohto systému sme si mohli overiť už v prvom cvičení - jazde zameranej na dynamiku a trakciu. Jedno a to isté auto sa tu môže prejavovať ako dve rozdielne autá. Ak najprv jazdíte v režime Comfort a v druhej jazde si prepnete režim Sport, potom motor reaguje na plynový pedál omnoho ostrejšie – vtedy je to už iné auto. Aj jazda medzi kolíkmi, alebo na vodou postriekanej dráhe, je s pohonom xDrive istejšia a bezpečnejšia ako iba s pohonom kolies jednej nápravy, v prípade BMW zadnej.

DSC 0031
Simulácia toho, čo na preklápacej rampe dokáže BMW s pohonom štyroch kolies xDrive

Vyskúšali sme si aj tzv. Traction Hills s BMW xDRive na rampe. Najprv sme prekonávali prudké, odhadujem 45stupňové stúpanie na vrchol rampy. Ani prudké stúpanie či kovové platne rampy nespôsobia preklzovanie kolies našej X5. Keď sme dosiahli vrchol rampy, vyše dvojtonové SUV sa začalo "preklápať" a nás čakalo rovnako prudké klesanie. Funkciu bŕzd vtedy prebral systém automatického brzdenia a my sme pozvoľna opúšťali rampu.

Bočný náklon sme si vyskúšali na ďalšej rampe. Aj keď naše BMW X5 je bezrámovej konštrukcie, samonosná karoséria sa "nekrútila" ani vo chvíľach, keď auto stálo len na dvoch či troch kolesách. Dvere by sa aj za tejto situácie dali ľahko otvoriť, takže karoséria vydrží aj toto namáhanie a auto sa nekrúti.

Nevšedné schopnosti predviedla pripravená flotila v takzvanej Innovation Lane, čo je scénická jazda s luxusnými limuzínami BMW po cestách v okolí Orechovej Potône. Vyskúšať sme si mohli komfort najluxusnejších limuzín trojkového, päťdverového, šestkového a sedmičkového radu s výkonnými benzínovými a dieselovými motormi i osemstupňovou automatickou prevodovkou. Stretnutie s BMW ukončilo podrobné oboznámenie sa s novými technológiami BMW ConnectedDrive.

Systém BMW xDrive sme si vďaka akcii BMW xDrive Live Tour a slovenského zastúpenia mníchovského výrobcu prémiových automobilov mohli vyskúšať. Pohon štyroch kolies xDrive používaný v automobiloch BMW zanechal v nás ten najlepší dojem. A presvedčenie, že patrí medzi to najlepšie, čo automobiloví výrobcovia ponúkajú pre bezpečnú jazdu.

1 DSC 0044 DSC 0004 DSC 0005 DSC 0010 DSC 0014 DSC 0018 DSC 0023 DSC 0025 DSC 0028 DSC 0029 DSC 0031 DSC 0032 DSC 0038 DSC 0041 DSC 0042
Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.