BMW xDrive: pevne na zemi

Sobota, 23 marec 2013

BMW xDrive je najprepracovanejší a najsofistikovanejší inteligentný systém pohonu štyroch kolies. Jeho schopnosti prekonávajú všetky očakávanie. Pri štandardnej jazde sa na kolesá prednej nápravy prenáša štyridsať percent výkonu a na zadné šesťdesiat percent. V závislosti na jazdnej situácii a adhéznych podmienkach cesty však dokáže preniesť celý výkon napríklad iba na to koleso, kde je najväčšia adhézia a na ostatných troch žiadna. Nie je to fantasticky vymyslené?

1 DSC 0044
Demonštráciu toho, čo dokáže BMW s pohonom xDrive, si motoristickí novinári mohli overiť v Centre bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni a na cestách v okolí Slovakia Ringu

Približne v tomto duchu a s takýmto cieľom organizuje mníchovská automobilka "tour" po Európe. Slovensko je na tejto ceste v poradí siedme. Zastávku si BMW xDrive Live Tour urobilo v Centre bezpečnej jazdy v Orechovej Potôni a na prvý deň si pozvali novinársku motoristickú obec. Na vybraných modeloch BMW so systémom xDrive si každý z pozvaných účastníkov mohol vyskúšať ktorýkoľvek z týchto modelov. Tých malo BMW v ponuke donedávna vraj tridsaťšesť, dnes je ich údajne až okolo šesťdesiat.

BMW sa nijako nebráni rozširovať modely s pohonom všetkých kolies xDrive. Prednedávnom k modelovým radom, ktoré xDrive už štandardne používali vo svojich modeloch, pribudol aj najnižší rad "jeden", ktorý ho dovtedy v žiadnom svojom modeli nemal. Po X5 a X3, X6 sa xDrive postupne zavádzal do ďalších a ďalších modelových radov, takže dnes xDrive nájdeme aj v športových i cestných luxusných limuzínach BMW ako 640d, 750d, 750Li, 5 GT, 740d, 550i, ale aj trojkovom a jednotkovom rade. Práve ten posledný sa môže chváliť už od jesene minulého roku modelmi 120 xDrive, M135 xDrive, ale aj 114d xDrive.

Pripomeňme ešte, že inteligentný pohon BMW xDrive dokáže okrem dynamického prerozdeľovania krútiaceho momentu na jednotlivé kolesá aktívne spolupracovať so systémom DSC (Dynamic System Control) a pribrzďovať kolesá, ktoré stratili adhéziu. Funkčnosť tohto systému sme si mohli overiť už v prvom cvičení - jazde zameranej na dynamiku a trakciu. Jedno a to isté auto sa tu môže prejavovať ako dve rozdielne autá. Ak najprv jazdíte v režime Comfort a v druhej jazde si prepnete režim Sport, potom motor reaguje na plynový pedál omnoho ostrejšie – vtedy je to už iné auto. Aj jazda medzi kolíkmi, alebo na vodou postriekanej dráhe, je s pohonom xDrive istejšia a bezpečnejšia ako iba s pohonom kolies jednej nápravy, v prípade BMW zadnej.

DSC 0031
Simulácia toho, čo na preklápacej rampe dokáže BMW s pohonom štyroch kolies xDrive

Vyskúšali sme si aj tzv. Traction Hills s BMW xDRive na rampe. Najprv sme prekonávali prudké, odhadujem 45stupňové stúpanie na vrchol rampy. Ani prudké stúpanie či kovové platne rampy nespôsobia preklzovanie kolies našej X5. Keď sme dosiahli vrchol rampy, vyše dvojtonové SUV sa začalo "preklápať" a nás čakalo rovnako prudké klesanie. Funkciu bŕzd vtedy prebral systém automatického brzdenia a my sme pozvoľna opúšťali rampu.

Bočný náklon sme si vyskúšali na ďalšej rampe. Aj keď naše BMW X5 je bezrámovej konštrukcie, samonosná karoséria sa "nekrútila" ani vo chvíľach, keď auto stálo len na dvoch či troch kolesách. Dvere by sa aj za tejto situácie dali ľahko otvoriť, takže karoséria vydrží aj toto namáhanie a auto sa nekrúti.

Nevšedné schopnosti predviedla pripravená flotila v takzvanej Innovation Lane, čo je scénická jazda s luxusnými limuzínami BMW po cestách v okolí Orechovej Potône. Vyskúšať sme si mohli komfort najluxusnejších limuzín trojkového, päťdverového, šestkového a sedmičkového radu s výkonnými benzínovými a dieselovými motormi i osemstupňovou automatickou prevodovkou. Stretnutie s BMW ukončilo podrobné oboznámenie sa s novými technológiami BMW ConnectedDrive.

Systém BMW xDrive sme si vďaka akcii BMW xDrive Live Tour a slovenského zastúpenia mníchovského výrobcu prémiových automobilov mohli vyskúšať. Pohon štyroch kolies xDrive používaný v automobiloch BMW zanechal v nás ten najlepší dojem. A presvedčenie, že patrí medzi to najlepšie, čo automobiloví výrobcovia ponúkajú pre bezpečnú jazdu.

1 DSC 0044 DSC 0004 DSC 0005 DSC 0010 DSC 0014 DSC 0018 DSC 0023 DSC 0025 DSC 0028 DSC 0029 DSC 0031 DSC 0032 DSC 0038 DSC 0041 DSC 0042
Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."