Citroën testuje C-Elysée WTCC

Štvrtok, 01 august 2013

Francúzska automobilka Citroën sa pripravuje na vstup do seriálu majstrovstiev sveta cestovných automobilov WTCC. Stane sa tak už od budúcej sezóny 2014 s vozidlom postavenom na báze modelu C-Elysée, ktoré bude pilotovať deväťnásobný majster sveta z rallye Sebestien Loeb.

Citroen C-Elysée WTCC
Citroën vstúpi v roku 2é14 do seriálu majstrovstiev sveta cestovných automobilov WTCC

Citroën koncom minulého roka na autosalóne v Paríži v prítomnosti Frédérica Banzeta, Yvesa Mattona a Sébastiena Loeba predstavil nový Citroën C-Elysée. Už vtedy napevno rátal, že do sedla svojho pretekárskeho špeciálu posadí majstra volantu Sébastiena Loeba. Teraz, po desiatich mesiacoch, je z novinky pretekársky špeciál pripravený na testovanie a od budúcej sezóny naplno bojovať v seriáli WTCC. C-Elysée WTCC je prvým automobilom postaveným podľa nových pravidiel FIA platných od budúceho roka.

Podľa Citroënu model C-Elysée ťaží zo skúseností značky v oblasti dizajnu, konštrukcie a kvality. "Voľba C-Elysée ako základného modelu pre nasadenie nášho vozidla do WTCC jasne poukazuje na náš zámer využívať preteky ako aktívnu podporu ďalšieho rastu predajných čísel," zdôvodňuje Frédéric Banzet, generálny riaditeľ spoločnosti Citroën. "Preteky seriálu WTCC sú celosvetovým podujatím a bude pre nás výzvou vyslať C-Elysée, náš kľúčový model, pretekať pred fanúšikmi automobilového športu na celom svete" dodáva šéf Citroënu.

"Z technického hľadiska bolo rozhodnutie vybrať C-Elysée pre aerodynamické vlastnosti trojpriestorovej karosérie ideálnou voľbou. Preto nám model C-Elysée absolútne vyhovuje," pridáva Xavier Mestelan-Pinon, technický riaditeľ tímu Citroën Racing. "Vďaka tomu sme mohli vcelku ľahko zabudovať viacero rôznorodých komponentov. Navyše ide o naše prvé okruhové vozidlo a tak sme jeho voľbu dôkladne zvažovali. V tomto prípade ide o zaujímavú výzvu."

Citroën C-Elysée WTCC bude obutý do 18palcových pneumatík a už pohľad naň má byť impozantný. Predný nárazník s integrovaným spojlerom zvýrazní masku chladiča s dominantným znakom dvojitého šípu. Rozšírené predné aj zadné blatníky spolu so spojlermi dopĺňajú jednoznačne športový charakter karosérie. Zadné krídlo má prilepiť vozidlo viac na vozovku. Pod kapotou bude motor 1,6 turbo s priamym vstrekovaním, ktorý používa aj model DS3 WRC. Väčšia príruba prepĺňania zabezpečila nárast výkonu až na 280 kW/380 k. Šesťstupňová sekvenčná prevodovka bude poháňať iba predné kolesá.

Citroën C-Elysée WTCC sa už jazdí a aktuálne sa začína jeho testovací a vývojový program. Vozidlo sa publiku po prvý raz predstaví počas medzinárodného autosalónu vo Frankfurte od 12. do 22. septembra.

Technické údaje C-Elysée WTCC

Podvozok

KonštrukciaŠkrupinová, zosilnená viacbodov zvarovanou klietkou
KarosériaOceľ a kompozitné materály

Motor

TypeCitroën Racing – 1,6 turbo s priamym vstrekovaním
Vŕtanie x zdvih82 x 75,5 mm
Zdvihový objem1598 cm3
Maximálny výkon280 kW/380 k pri 6 000 ot/min
Maximálny krútiaci moment400 Nm pri 4 500 ot/min
Litrový výkon174,8 kW/L (237,8 k/L)
Ventilový rozvodDva vačkové hriadele v hlave valcov, 4 ventily na valec
Dodávka palivaPriame vstrekovanie ovládané jednotkou Magneti Marelli

Spojka

DruhDvojkotúčová karbónová

Prevodovka

PohonPredných kolies
PrevodovkaSekvenčná, šesťstupňová Sadev, ovládaná mechanicky
DiferenciálSamosvorný, mechanický

Brzdy

VpreduChladené kotúče s priemerom 380 mm, 4-piestikové strmene
VzaduChladené kotúče s priemerom 300 mm, 2-piestikové strmene
Rozdeľovanie účinkuNastaviteľné z kokpitu

Odpruženie

ZavesenieMcPherson vpredu aj vzadu
TlmičeNastaviteľné

Riadenie

DruhS hydraulickým posilňovačom

Kolesá

RozmeryDisky 10x18" - pneumatiky Yokohama Ø 660 x 275

Rozmery, hmotnosti a objemy

Dĺžka/šírka4577 mm/1950 mm
Rázvor2700 mm
Rozchod1750 mm (vpredu aj vzadu)
Nádrž50 litrov
Hmotnosť1100 kg minimum s vodičom (predpis)

Autor: J. Goldberger
Foto: Citroën
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.