Dovolenka: ako ušetriť pri ceste autom

Piatok, 18 júl 2008

Pri ceste na dovolenku sa dá ušetriť až 33 % nákladov na benzín či naftu. To vtedy, ak vodič dodržiava zásady úspornej jazdy. Týka sa to motoristov, ktorí využívajú pri ceste na dovolenku vlastné auto. Pri stále rastúcich cenách pohonných látok tak náklady na cestu môžu výrazne ovplyvniť celkové výdavky na dovolenku.

Dovolenka Dovolenka

Odborníci Škoda Auto Slovensko pripravili pre slovenských vodičov zhrnutie základných zásad úspornej jazdy. Štýl jazdy a starostlivosť o automobil môžu výrazne ovplyvniť konečnú sumu, ktorú vodič vynaloží na pohonné látky.

Kontrola technického stavu

Pred cestou do zahraničia by mal každý vodič navštíviť autorizovaný servis svojej značky a auto podrobiť prehliadke. Ak zanedbá túto návštevu, ľahko sa môže stať, že zle nastavený motor auta zvýši spotrebu aj o 20 %. Zanesené filtre zvýšia spotrebu o ďalších 10 % a k ním sa pridáva aj znížená životnosť automobilu, a tým zvyšovanie nákladov. Dôležité je aj udržiavanie správneho tlaku v pneumatikách. Dostatočné nafúknutie pneumatík ušetrí až 3 % pohonných hmôt. Zimné pneumatiky používané pri teplotách nad 10 °C zvyšujú spotrebu až o 0,3 l/100 km. Neoriginálne aerodynamické doplnky, otvorené okno alebo lapače nečistôt za kolesami zvyšujú spotrebu a naopak, dobré sú plastové puklice z originálneho príslušenstva na kolesách, ktoré znižujú aerodynamický odpor vozidla.

Plynulá jazda

Štýl jazdy brzda-plyn, vytáčanie motora do zbytočne vysokých otáčok pri rozbiehaní a neprimerane vysoká rýchlosť zvýši spotrebu paliva v meste o 5 % a na diaľnici dokonca až o 33 %. Preto treba jazdiť plynule, predvídať situácie a využívať v maximálne možnej miere dojazd, dynamiku pohybujúceho sa vozidla a predovšetkým brzdenie motorom. Najmä pred semaformi a kolónami áut sa nemá pridávať plyn a vzápätí brzdiť. Dôležité je po celý čas udržiavať stabilnú rýchlosť.

Jazdiť pomalšie a menej používať klimatizáciu

Najekonomickejšia je rýchlosť medzi 50 až 60 km/h. Na diaľnici je z hľadiska spotreby najlepšie jazdiť 90 km/h. Pri zrýchlení - napríklad na 130 km/h - stúpne spotreba až o 3 litre. Pri rýchlosti 90 km/h je spotreba o 15 % nižšia ako pri 105 km/h. Spotrebu zvyšuje aj zapnutá klimatizácia. Merania ukázali, že na to, aby sa teplota vnútri automobilu znížila z 31 °C na 22 °C, spotrebovali testovacia autá medzi 2,5 až 4,2 litrov/100 km. Takto zvýšená spotreba však trvá len približne prvé tri minúty.

Nepotrebná záťaž

Strešné nosiče, bicykle a hlavne prívesný vozík za autom plný batožiny sú žrúti paliva, ktorí vedia spôsobiť v nádrži poriadny vír. Ak je to možné, treba uložiť čiastočne rozmontované bicykle do kufra auta, prípadne použiť nosič, ktorý sa upevňuje na zadnej časti auta. Odborníci taktiež odporúčajú používať aerodynamické, uzavreté strešné boxy z originálneho príslušenstva, ktoré sú navrhnuté a testované výrobcom s cieľom minimalizovať ich vlastný aerodynamický odpor. Zníži sa tak odpor vzduchu automobilu a tým aj spotreba. Každých 100 kg batožiny dokáže zdvihnúť spotrebu o 4 %, strešný nosič v závislosti od rýchlosti pridá k spotrebe pohonných hmôt ďalších 10-20 %.

Ďalšie tipy ako ušetriť

Pri ceste cez viacero krajín sa oplatí zistiť si dopredu, v ktorej krajine sú najvýhodnejšie ceny pohonných hmôt a natankovať v nej plnú nádrž. Informácia palubného počítača automobilu o aktuálnej spotrebe umožňuje prispôsobiť štýl jazdy tak, aby najviac vyhovoval autu. Pri jazde večer je možné ušetriť na vypnutej klimatizácii. Použitie tempomatu umožňuje udržať stabilnú rýchlosť na diaľnici a zníži spotrebu. Satelitná navigácia umožňuje vyhnúť sa dlhému blúdeniu na neznámych miestach.

Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda Auto, autor
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.