Dovolenka: ako ušetriť pri ceste autom

Piatok, 18 júl 2008

Pri ceste na dovolenku sa dá ušetriť až 33 % nákladov na benzín či naftu. To vtedy, ak vodič dodržiava zásady úspornej jazdy. Týka sa to motoristov, ktorí využívajú pri ceste na dovolenku vlastné auto. Pri stále rastúcich cenách pohonných látok tak náklady na cestu môžu výrazne ovplyvniť celkové výdavky na dovolenku.

Dovolenka Dovolenka

Odborníci Škoda Auto Slovensko pripravili pre slovenských vodičov zhrnutie základných zásad úspornej jazdy. Štýl jazdy a starostlivosť o automobil môžu výrazne ovplyvniť konečnú sumu, ktorú vodič vynaloží na pohonné látky.

Kontrola technického stavu

Pred cestou do zahraničia by mal každý vodič navštíviť autorizovaný servis svojej značky a auto podrobiť prehliadke. Ak zanedbá túto návštevu, ľahko sa môže stať, že zle nastavený motor auta zvýši spotrebu aj o 20 %. Zanesené filtre zvýšia spotrebu o ďalších 10 % a k ním sa pridáva aj znížená životnosť automobilu, a tým zvyšovanie nákladov. Dôležité je aj udržiavanie správneho tlaku v pneumatikách. Dostatočné nafúknutie pneumatík ušetrí až 3 % pohonných hmôt. Zimné pneumatiky používané pri teplotách nad 10 °C zvyšujú spotrebu až o 0,3 l/100 km. Neoriginálne aerodynamické doplnky, otvorené okno alebo lapače nečistôt za kolesami zvyšujú spotrebu a naopak, dobré sú plastové puklice z originálneho príslušenstva na kolesách, ktoré znižujú aerodynamický odpor vozidla.

Plynulá jazda

Štýl jazdy brzda-plyn, vytáčanie motora do zbytočne vysokých otáčok pri rozbiehaní a neprimerane vysoká rýchlosť zvýši spotrebu paliva v meste o 5 % a na diaľnici dokonca až o 33 %. Preto treba jazdiť plynule, predvídať situácie a využívať v maximálne možnej miere dojazd, dynamiku pohybujúceho sa vozidla a predovšetkým brzdenie motorom. Najmä pred semaformi a kolónami áut sa nemá pridávať plyn a vzápätí brzdiť. Dôležité je po celý čas udržiavať stabilnú rýchlosť.

Jazdiť pomalšie a menej používať klimatizáciu

Najekonomickejšia je rýchlosť medzi 50 až 60 km/h. Na diaľnici je z hľadiska spotreby najlepšie jazdiť 90 km/h. Pri zrýchlení - napríklad na 130 km/h - stúpne spotreba až o 3 litre. Pri rýchlosti 90 km/h je spotreba o 15 % nižšia ako pri 105 km/h. Spotrebu zvyšuje aj zapnutá klimatizácia. Merania ukázali, že na to, aby sa teplota vnútri automobilu znížila z 31 °C na 22 °C, spotrebovali testovacia autá medzi 2,5 až 4,2 litrov/100 km. Takto zvýšená spotreba však trvá len približne prvé tri minúty.

Nepotrebná záťaž

Strešné nosiče, bicykle a hlavne prívesný vozík za autom plný batožiny sú žrúti paliva, ktorí vedia spôsobiť v nádrži poriadny vír. Ak je to možné, treba uložiť čiastočne rozmontované bicykle do kufra auta, prípadne použiť nosič, ktorý sa upevňuje na zadnej časti auta. Odborníci taktiež odporúčajú používať aerodynamické, uzavreté strešné boxy z originálneho príslušenstva, ktoré sú navrhnuté a testované výrobcom s cieľom minimalizovať ich vlastný aerodynamický odpor. Zníži sa tak odpor vzduchu automobilu a tým aj spotreba. Každých 100 kg batožiny dokáže zdvihnúť spotrebu o 4 %, strešný nosič v závislosti od rýchlosti pridá k spotrebe pohonných hmôt ďalších 10-20 %.

Ďalšie tipy ako ušetriť

Pri ceste cez viacero krajín sa oplatí zistiť si dopredu, v ktorej krajine sú najvýhodnejšie ceny pohonných hmôt a natankovať v nej plnú nádrž. Informácia palubného počítača automobilu o aktuálnej spotrebe umožňuje prispôsobiť štýl jazdy tak, aby najviac vyhovoval autu. Pri jazde večer je možné ušetriť na vypnutej klimatizácii. Použitie tempomatu umožňuje udržať stabilnú rýchlosť na diaľnici a zníži spotrebu. Satelitná navigácia umožňuje vyhnúť sa dlhému blúdeniu na neznámych miestach.

Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda Auto, autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.