Dovoz automobilov: kontrola originality (2)

Pondelok, 24 marec 2008

V dnešnom pokračovaní rozhovorov o jednotlivo dovezených automobiloch hovoríme o kontrole originality, dokumente potrebnom na schválenie technickej spôsobilosti dovezených automobilov. Aj tentoraz s Ing. Róbertom Zrubákom, riaditeľom spoločnosti IRIS IDENT, poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.

Kontrola originality Kontrola originality

Kto vykonáva kontrolu originality na Slovensku?

Kontrolu originality môžu vykonávať len oprávnené pracoviská kontroly originality (PKO), ktoré majú na túto činnosť udelené právoplatné oprávnenie od príslušného obvodného úradu pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie (OÚCDPK). Kontrolu originality vykonávajú vždy dvaja technici s právoplatným osvedčením technika kontroly originality, ktoré im udeľuje po absolvovaní školenia a zvládnutí skúšky tiež OÚCDPK.

Koľko takýchto pracovísk bude na Slovensku?

Na Slovensku postupne vznikne sieť približne 200 oprávnených pracovísk kontroly originality. Ich zriaďovatelia, fyzické osoby alebo právnické osoby, ktoré ich chcú prevádzkovať a vykonávať kontroly originality, sú povinné vopred písomne požiadať OÚCDPK o povolenie na zriadenie pracoviska kontroly originality. Príslušným na udelenie povolenia na zriadenie pracoviska kontroly originality je obvodný úrad, v ktorého územnom obvode bude PKO zriadené.

Je povolenie na kontrolu originality časovo limitované?

V zmysle platného správneho poriadku má povolenie na zriadenie PKO platnosť dva roky. Po zriadení pracoviska a splnení podmienok na udelenie oprávnenia na vykonávanie kontroly originality udelí príslušný OÚCDPK oprávnenie na vykonávanie kontroly originality. Od dátumu uvedeného v oprávnení môže oprávnené PKO vykonávať kontroly originality. V súlade s § 70 vyhlášky č. 578/2006 Z. z. sieť PKO je tvorená tak, že v každom okrese musia byť zriadené aspoň dve pracoviská kontroly originality oprávnené vykonávať kontroly originality vozidiel pre všetky kategórie vozidiel, plus ďalšie dve PKO v každom krajskom meste.

Budú pracoviská kontroly originality schopné zvládnuť všetkých žiadateľov o kontrolu originality?

Každé pracovisko môže mať dve kontrolné linky a pracovať v predĺžených zmenách a víkendoch. Ak by v danom teritóriu ani toto nepostačovalo, ministerstvo dopravy môže v súlade s vyhláškou rozšíriť kapacitu siete o ďalšie PKO tak, aby bola zabezpečená dostatočná kontrolná kapacita na vykonávanie kontroly originality. Sieť PKO je dostupná na www.ko.sk.

Je kontrola originality pri individuálnom dovoze automobilu trvalým riešením?

Ak myslíte trvalým riešením pre individuálne dovezené vozidlá, tak pevne dúfam, že áno. Ak pod trvalým riešením rozumiete zavedenie kontrol originality len pri individuálnom dovoze automobilu, tak odpoveď je rozhodne nie. Je potrebné uplatňovať inštitút kontroly originality aj pred každou podstatnou zmenou v histórii vozidla, či už to je zmena držby, prestavba, oprava po závažnom poškodení alebo vyradenie z evidencie.

Čo hovoria doterajšie výsledky kontrol originality?

Počas doterajších kontrol originality od 1. januára do 8. marca tohto roku bolo 22 údajov o vozidlách stotožnených so záznamami v pátracích evidenciách, 43 zistených podozrení z neoprávnenej zmeny identifikátorov vozidla a 10 zistených podozrení z neoprávnenej zmeny a falšovania dokladov od vozidla. A to sú čísla po zavedení povinnej kontroly. Čo sa muselo diať pred zavedením povinnej kontroly originality si možno len ťažko predstaviť.

Existuje ešte ďalší dôvod na zavedenie a pokračovanie kontrol originality?

Ukončením kontrol na hraniciach je možné vozidlo zo zahraničia doviezť nepozorovane a zaevidovať ho na existujúce doklady vozidla, ktoré bolo napríklad totálne havarované. Vyhnete sa úradom, a ak to "dovezené" vozidlo bolo ešte k tomu ukradnuté, profit je zaručený. Samozrejme, na úkor nič netušiaceho kupca. Preto by som apeloval na záujemcov o kúpu jazdeného vozidla, aby bez kontroly originality vykonanej v oprávnenom pracovisku kontroly originality a overenia pravosti odborného posudku o kontrole originality prostredníctvom www.ko.sk jazdené vozidlo v žiadnom prípade nekupovali.

Autor: J. Goldberger
Foto: P. Hron
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.