Dovoz automobilov: kontrola originality (3)

Štvrtok, 03 apríl 2008

V dnešnom treťom pokračovaní rozhovorov o jednotlivo dovezených automobiloch hovoríme znovu o kontrole originality. Aj tentoraz s Ing. Róbertom Zrubákom, riaditeľom spoločnosti IRIS IDENT, poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.

kontrola originality

Neuvažuje sa o tom, že by v budúcnosti kontroly originality mali byť súčasťou staníc technickej kontroly?

Nie. Technickou kontrolou sa rozumie prehliadka a posúdenie technického stavu vozidla, systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek. Technická kontrola v stacionárnej stanici technickej kontroly alebo v mobilnej stanici technickej kontroly sa vykonáva podľa jednotlivých druhov kontrol v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených zákonom, všeobecne záväzným právnym predpisom a podľa metodík vydaných ministerstvom dopravy.

V čom je kontrola originality iná?

Počas technickej kontroly sa identifikátory vozidla s údajmi uvedenými v dokladoch vozidla len porovnávajú. Neskúma sa pravosť identifikátorov, ani pravosť dokladov. Na to nie sú stanice technickej kontroly technologicky vybavené a kontrolní technici technicky spôsobilí.

Koľko trvá a na čo sa zameriava kontrola originality?

Samotná kontrola originality jedného vozidla trvá dvom vyškoleným a skúseným technikom kontroly originality približne 80 minút. Táto vysoko špecializovaná a technicky náročná činnosť pozostáva z kontroly originality a zhodnosti vozidla. Vykonáva sa v stacionárnom alebo v mobilnom pracovisku kontroly originality meraním a nedeštruktívnym skúmaním a je zameraná na zisťovanie stôp neoprávneného vonkajšieho zásahu do konštrukcie vozidla alebo do dokladov vozidla v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených zákonom, všeobecne záväzným právnym predpisom a podľa metodík vydaných ministerstvom dopravy.

Aké sú aktuálne poplatky za absolvovanie kontroly a následné vydanie odborného posudku?

Ceny kontroly originality sú odporúčané (nie regulované), pričom ich výška musí byť tvorená v súlade s platným zákonom o cenách a súvisiacimi vykonávacími predpismi, a mala by zohľadňovať aj individuálne oprávnené náklady. U jednotlivých zriaďovateľov sa preto výsledná cena za vykonanie kontroly originality môže líšiť. Keďže Odborný posudok o kontrole originality vydaný ktorýmkoľvek oprávneným pracoviskom kontroly originality je rovnocenný, žiadateľ môže kontrolu vykonať na ktoromkoľvek oprávnenom pracovisku. Taktiež môže využiť služby pracoviska, ktoré mu z pohľadu ceny za vykonanie kontroly vyhovuje najlepšie.

Koľko je v súčasnosti na Slovensku pracovísk na kontrolu originality a sú už vo všetkých krajoch?

K dnešnému dňu kontrolu originality na Slovensku vykonáva 69 oprávnených pracovísk kontroly originality, ktoré sú zriadené vo všetkých krajoch. Každý týždeň pribúdajú priemerne dve nové. Zároveň v existujúcich pracoviskách pribúdajú ďalšie pracovné zmeny a kontrolné linky.

Aké sú doterajšie skúsenosti s kontrolou originality, resp. výsledky?

Kontroly originality vozidiel povinné od 1. januára 2008 pre jednotlivo dovezené vozidlá potvrdzujú svoju opodstatnenosť. Výsledky za I. štvrťrok prekvapili aj odborníkov. Počas prvých troch mesiacov sa v 27 prípadoch údaje o vozidlách nachádzali v pátracích evidenciách, v 56 prípadoch boli zistené neoprávnené zmeny identifikátorov vozidiel a v 13 prípadoch technici odhalili neoprávnené zmeny a falšovanie dokladov od vozidla, čo sumárne predstavuje v priemere 1 až 2 záchyty denne.

Čakacie doby sa napríklad v Bratislave znížili na jeden pracovný deň.

Výsledok kontroly originality ako aj pravosť Odborného posudku je možné overiť si priamo cez internet na www.ko.sk, kde je zverejnený aj zoznam pracovísk kontroly originality a iné dôležité informácie.

Autor: J. Goldberger
Foto: ilustračné, P. Hron a autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.