Dovoz automobilov: kontrola originality (3)

Štvrtok, 03 apríl 2008

V dnešnom treťom pokračovaní rozhovorov o jednotlivo dovezených automobiloch hovoríme znovu o kontrole originality. Aj tentoraz s Ing. Róbertom Zrubákom, riaditeľom spoločnosti IRIS IDENT, poverenej technickej služby kontroly originality vozidiel.

kontrola originality

Neuvažuje sa o tom, že by v budúcnosti kontroly originality mali byť súčasťou staníc technickej kontroly?

Nie. Technickou kontrolou sa rozumie prehliadka a posúdenie technického stavu vozidla, systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek. Technická kontrola v stacionárnej stanici technickej kontroly alebo v mobilnej stanici technickej kontroly sa vykonáva podľa jednotlivých druhov kontrol v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených zákonom, všeobecne záväzným právnym predpisom a podľa metodík vydaných ministerstvom dopravy.

V čom je kontrola originality iná?

Počas technickej kontroly sa identifikátory vozidla s údajmi uvedenými v dokladoch vozidla len porovnávajú. Neskúma sa pravosť identifikátorov, ani pravosť dokladov. Na to nie sú stanice technickej kontroly technologicky vybavené a kontrolní technici technicky spôsobilí.

Koľko trvá a na čo sa zameriava kontrola originality?

Samotná kontrola originality jedného vozidla trvá dvom vyškoleným a skúseným technikom kontroly originality približne 80 minút. Táto vysoko špecializovaná a technicky náročná činnosť pozostáva z kontroly originality a zhodnosti vozidla. Vykonáva sa v stacionárnom alebo v mobilnom pracovisku kontroly originality meraním a nedeštruktívnym skúmaním a je zameraná na zisťovanie stôp neoprávneného vonkajšieho zásahu do konštrukcie vozidla alebo do dokladov vozidla v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených zákonom, všeobecne záväzným právnym predpisom a podľa metodík vydaných ministerstvom dopravy.

Aké sú aktuálne poplatky za absolvovanie kontroly a následné vydanie odborného posudku?

Ceny kontroly originality sú odporúčané (nie regulované), pričom ich výška musí byť tvorená v súlade s platným zákonom o cenách a súvisiacimi vykonávacími predpismi, a mala by zohľadňovať aj individuálne oprávnené náklady. U jednotlivých zriaďovateľov sa preto výsledná cena za vykonanie kontroly originality môže líšiť. Keďže Odborný posudok o kontrole originality vydaný ktorýmkoľvek oprávneným pracoviskom kontroly originality je rovnocenný, žiadateľ môže kontrolu vykonať na ktoromkoľvek oprávnenom pracovisku. Taktiež môže využiť služby pracoviska, ktoré mu z pohľadu ceny za vykonanie kontroly vyhovuje najlepšie.

Koľko je v súčasnosti na Slovensku pracovísk na kontrolu originality a sú už vo všetkých krajoch?

K dnešnému dňu kontrolu originality na Slovensku vykonáva 69 oprávnených pracovísk kontroly originality, ktoré sú zriadené vo všetkých krajoch. Každý týždeň pribúdajú priemerne dve nové. Zároveň v existujúcich pracoviskách pribúdajú ďalšie pracovné zmeny a kontrolné linky.

Aké sú doterajšie skúsenosti s kontrolou originality, resp. výsledky?

Kontroly originality vozidiel povinné od 1. januára 2008 pre jednotlivo dovezené vozidlá potvrdzujú svoju opodstatnenosť. Výsledky za I. štvrťrok prekvapili aj odborníkov. Počas prvých troch mesiacov sa v 27 prípadoch údaje o vozidlách nachádzali v pátracích evidenciách, v 56 prípadoch boli zistené neoprávnené zmeny identifikátorov vozidiel a v 13 prípadoch technici odhalili neoprávnené zmeny a falšovanie dokladov od vozidla, čo sumárne predstavuje v priemere 1 až 2 záchyty denne.

Čakacie doby sa napríklad v Bratislave znížili na jeden pracovný deň.

Výsledok kontroly originality ako aj pravosť Odborného posudku je možné overiť si priamo cez internet na www.ko.sk, kde je zverejnený aj zoznam pracovísk kontroly originality a iné dôležité informácie.

Autor: J. Goldberger
Foto: ilustračné, P. Hron a autor
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.