Elektromobilita na slovenský spôsob

Utorok, 28 november 2017

Boj s emisiami zvádza celý svet. Celosvetové organizácie, Európska únia, aj jednotlivé krajiny. Jednou z foriem ako znížiť škodlivé emisie v atmosfére, je vyrábať ekologickejšie automobily, ktoré by produkovali do ovzdušia nemej exhalátov. Znižovanie nie však spôsobom ako bol napríklad "dieselgate vw, ale výrobou hybridov plug-in alebo čisto elektrických áut.

Elektromobilita

Podporovať rozvoj ekologických nízko emisných automobilov, teda takých, ktoré nie sú výhradne poháňané spaľovacím motorom, je jednou z ciest, ktorými sa uberá automobilový priemysel a ktorý presadzuje na Slovensku Zväz automobilového priemyslu SR. Ten začal v roku 2016 realizovať Projekt podpory kúpy a registrácie ekologických vozidiel v kategórii M1, čo sú osobné vozidlá do 3,5 tony a N1, úžitkové autá do 3,5 tony.

Projekt podporuje aj Recyklačný fond, ktorý schválil naň sumu päť miliónov eur. Podstata podpory spočíva v tom, že tí, čo sa rozhodnú pre kúpu plug-in hybridov alebo klasických elektrických áut, môžu si zažiadať o dotáciu vo výške tri tisíc, resp. päť tisíc eur. Platí to od novembra minulého roku a Slováci mohli získať túto podporu do novembra tohto roku. Za rok takto podporený predaj využilo však iba 470 občanov. Spolu na Slovensku pribudlo v roku 2017 spolu 1600 ekologických áut, takže Slovensko sa nemôže porovnávať s krajinami ako Nórsko, Holandsko alebo iné, kde štátom podporovaný predaj ekologických, najmä elektrických áut využíva veľký počet občanov.

Skončenie projektu bolo plánované do konca tohto roku, počet podporených registrácií mal dosiahnuť minimálne 1000 automobilov. Nakoľko sa však projekt začal kvôli dlhému schvaľovaciemu procesu realizovať o päť mesiacov neskôr, nestihli sa vyčerpať všetky alokované prostriedky. Preto Zväz predložil Recyklačnému fondu žiadosť o predĺženie projektu.

Podľa Zväzu automobilového priemyslu sú dotácie dobrá ves a osvedčili sa, no na rozvoji elektromobility Slovenska to zatiaľ takmer nepoznať a Slovensko v tejto oblasti stále veľmi zostáva. Chýba podpora štátu, samospráv ale aj súkromného sektora. Viazne napríklad výstavbu siete nabíjacích staníc, nedostatočné je aj daňové zvýhodnenie podporované štátom či iné nefinančné výhody, napríklad bezplatné parkovanie v mestách a ďalšie.

Aj keď má občan motiváciu na kúpu hybridu plug-in alebo čisto elektrického automobilu, pri súčasných finančných možnostiach občanov to priveľmi nezaváži. A tak až tri štvrtiny kupujúcich ekologické autá tvoria právnické osoby. ZAP skúša ďalej a s kompetentnými ministerstva sa dohodol, že projekt finančnej podpory kúpy elektromobilov, na ktorý je vyčlenených ešte 3 milióny eur, bude pokračovať aj v budúcom roku – do konca júna 2018.

Aké je cieľové číslo pre Slovensko? Do roku 2020 bolo na našich cestách malo jazdiť minimálne desať tisíc nových ekologických automobilov. Zbožné prianie, alebo prehnaná či neuskutočniteľná vízia?

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
konopka
Slovenský tím ARC Bratislava s posádkou Konôpka-Mikuláško v ďalšom podujatí vytrvalostných pretekov seriálu GT Open na maďarskom Hungaroringu obsadil v sobotňajších 70-minútových pretekoch triedy AM s automobilom Lamborghini Huracán GT3 veľmi pekné druhé miesto. Nové zloženie tímu, keď Lotyša Calka nahradil slovenský jazdec Zdenek Mikuláško, slávil úspech hneď na prvý pokus. Konôpka s Mikuláškom bojovali v závere pretekov o druhé miesto s lídrom seriálu Poliakom Lewandowskim. Ten však za prekročenie rýchlosti v boxovej uličke dostal trest a slovenský tím sa tak dostal na druhé miesto. Víťazom triedy sa stal rakúsky mercedes s posádkou Konrad-Hrachowina.
Michal Búlik
Medzinárodné majstrovstvá Španielska cestných motocyklov pokračovali tretími pretekmi na okruhu v Navarre. Pravidelným účastníkom španielskeho šampionátu v triede Moto4/85 GP je aj mladý slovenský jazdec Michal Búlik. Kvalifikácia mu vyniesla 21. miesto na štarte. V prvých pretekoch obsadil vo svojej triede 14. a celkové 16. miesto a do tabuľky španielskeho šampionátu si pripísal dva body. V druhých pretekoch bol rovnako 14. V triede Moto4 a získal ďalšie dva body. Ďalšie preteky na Michala Búlika čakajú už nadchádzajúci víkend na maďarskom okruhu Pannonia Ring, kde bude hájiť farby slovenského tímu Yamaha Maco Racing v šampionáte Alpe Adria Championship, kde bude štartovať v triede Supersport 300.
R. Sikyna
Ďalší diel motokrosového seriálu ADAC sa išiel v nemeckom Bielsteine. Jeden z najprestížnejších európskych seriálov patrí k najkvalitnejším a najnáročnejším motokrosovým pretekom. Tretie podujatie sedemdielneho seriálu absolvovali jazdci na náročnej prírodnej trati. V triede Yougster (MX2) sa týchto pretekov pravidelne zúčastňuje aj slovenský jazdec Richard Šikyňa z klubu MX Slovakia na motocykli KTM 250. V tejto sezóne po prvý raz ako počas tohto seriálu oblieka dres českého tímu JD 191 Genex KTM RT. Po nie najlepšej kvalifikácii skončil v prvých pretekoch na druhom a druhých na štvrtom mieste a celkovo bol štvrtý. V priebežnom hodnotení nemeckého seriálu sa posunul na priebežnú tretiu priečku.