Elektromobilita na slovenský spôsob

Utorok, 28 november 2017

Boj s emisiami zvádza celý svet. Celosvetové organizácie, Európska únia, aj jednotlivé krajiny. Jednou z foriem ako znížiť škodlivé emisie v atmosfére, je vyrábať ekologickejšie automobily, ktoré by produkovali do ovzdušia nemej exhalátov. Znižovanie nie však spôsobom ako bol napríklad "dieselgate vw, ale výrobou hybridov plug-in alebo čisto elektrických áut.

Elektromobilita

Podporovať rozvoj ekologických nízko emisných automobilov, teda takých, ktoré nie sú výhradne poháňané spaľovacím motorom, je jednou z ciest, ktorými sa uberá automobilový priemysel a ktorý presadzuje na Slovensku Zväz automobilového priemyslu SR. Ten začal v roku 2016 realizovať Projekt podpory kúpy a registrácie ekologických vozidiel v kategórii M1, čo sú osobné vozidlá do 3,5 tony a N1, úžitkové autá do 3,5 tony.

Projekt podporuje aj Recyklačný fond, ktorý schválil naň sumu päť miliónov eur. Podstata podpory spočíva v tom, že tí, čo sa rozhodnú pre kúpu plug-in hybridov alebo klasických elektrických áut, môžu si zažiadať o dotáciu vo výške tri tisíc, resp. päť tisíc eur. Platí to od novembra minulého roku a Slováci mohli získať túto podporu do novembra tohto roku. Za rok takto podporený predaj využilo však iba 470 občanov. Spolu na Slovensku pribudlo v roku 2017 spolu 1600 ekologických áut, takže Slovensko sa nemôže porovnávať s krajinami ako Nórsko, Holandsko alebo iné, kde štátom podporovaný predaj ekologických, najmä elektrických áut využíva veľký počet občanov.

Skončenie projektu bolo plánované do konca tohto roku, počet podporených registrácií mal dosiahnuť minimálne 1000 automobilov. Nakoľko sa však projekt začal kvôli dlhému schvaľovaciemu procesu realizovať o päť mesiacov neskôr, nestihli sa vyčerpať všetky alokované prostriedky. Preto Zväz predložil Recyklačnému fondu žiadosť o predĺženie projektu.

Podľa Zväzu automobilového priemyslu sú dotácie dobrá ves a osvedčili sa, no na rozvoji elektromobility Slovenska to zatiaľ takmer nepoznať a Slovensko v tejto oblasti stále veľmi zostáva. Chýba podpora štátu, samospráv ale aj súkromného sektora. Viazne napríklad výstavbu siete nabíjacích staníc, nedostatočné je aj daňové zvýhodnenie podporované štátom či iné nefinančné výhody, napríklad bezplatné parkovanie v mestách a ďalšie.

Aj keď má občan motiváciu na kúpu hybridu plug-in alebo čisto elektrického automobilu, pri súčasných finančných možnostiach občanov to priveľmi nezaváži. A tak až tri štvrtiny kupujúcich ekologické autá tvoria právnické osoby. ZAP skúša ďalej a s kompetentnými ministerstva sa dohodol, že projekt finančnej podpory kúpy elektromobilov, na ktorý je vyčlenených ešte 3 milióny eur, bude pokračovať aj v budúcom roku – do konca júna 2018.

Aké je cieľové číslo pre Slovensko? Do roku 2020 bolo na našich cestách malo jazdiť minimálne desať tisíc nových ekologických automobilov. Zbožné prianie, alebo prehnaná či neuskutočniteľná vízia?

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1 M. Bulik
Mladý slovenský cestný motocyklový reprezentant Michal Búlik bude aj v novej sezóne 2018 jazdiť v prestížnom európskom seriáli RFME Campeonato de Espaňa de Velocidad, a to v triede Moto4. Pre mladého Michala prichádza dôležitej zmene prestupom do nového tímu. V roku 2018 bude hájiť farby tímu vicemajstra sveta triedy 125 cm3 Héctora Faubela. "Po dvoch rokoch nastal čas posunúť sa ďalej. Nový tím Fau55 Racing, v ktorom som už odjazdil v tejto sezóne jedny preteky, používa nový model motocykla. Novej sezóny sa už nemôžem dočkať. Ďakujem Héctorovi Faubelovi a jeho tímu za dôveru, za čo by som sa rád odmenil čo najlepšími výsledkami," – povedal mladý pretekár.
Miss Universe
O víťazstvo v súťaži krásy Miss Universe bojuje každoročne výkvet najkrajších mladých dievčat z celého Slovenska. Pred pár dňami vybrala porota za najkrajšiu 19-ročnú Vanessu Bottánovú. Ku korune kráľovnej krásy si nová Miss pribalila aj nový Mercedes-Benz triedy A červenej farby vybavený tempomatom, multifunkčným volantom, asistentom brzdenia a ďalšou výbavou. Odovzdal jej ho najvyšší šéf spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia Andrej Glatz. "Vodičský preukaz mám dva roky a moje prvé auto je hneď značky s hviezdou," – tešila sa nová Miss Universe 2017.
Shell-EV-charging
Spoločnosť Shell podpísala dohodu so spoločnosťou Ionity, prevádzkovateľom siete rýchlonabíjacích staníc. Cieľom je poskytovať nabíjacie stanice pre elektromobily v desiatich európskych štátoch vrátanie Slovenska. Na začiatok ich umiestnia na svojich 80 najvyťaženejších diaľničných čerpacích staniciach, čo umožní vodičom elektromobilov bezproblémovo cestovať aj na veľké vzdialenosti. Vysokovýkonné nabíjacie stanice dobijú batérie elektromobilov novej generácie v priemerne len za päť až osem minút. To je až trikrát rýchlejšie než akákoľvek iná nabíjacia stanica, ktorú majú v súčasnosti majitelia elektromobilov k dispozícii. Shell a Ionity zdieľajú spoločný cieľ - umožniť pohodlné cestovanie elektromobilmi na dlhé vzdialenosti naprieč Európou vďaka spoľahlivej infraštruktúre rýchlonabíjacích staníc.