Fiat 500 po veľkolepej premiére

Utorok, 17 júl 2007

Uskutočnila sa 4. júla tohto roku, presne po päťdesiatich rokoch, keďže prvú "päťstovku", prvú generáciu Fiata 500, predstavili práve vo štvrtý júlový deň roku 1957. Premiére retromodelu predchádzala veľká marketingová kampaň a žil ňou nielen Turín, sídlo tejto talianskej automobilky, ale celé Taliansko.

Vítalo znovuzrodenie legendy, ktorého sa do roku 1972, kedy sa Fiat 500 prestal vyrábať, vyrobilo takmer 4 milióny kusov, ale si pripomenulo aj posledných päťdesiat rokov spoločenského života Talianska.

Fiat 500

Hneď po veľmi veľkolepom uvedení a túžobne očakávaného retromodelu sa rozbehol aj predaj najmenšieho a opäť zbožňovaného cinquecenta. A to nehovoríme o predaji prvých 500 exemplárov prostredníctvom internetu. Fiat 500 prvej generácie nebol totiž len malým a milým dopravným prostriedkom s najnižšou cenou i spotrebou, ale najmä automobilom, ktorý pomáhal motorizovať Taliansko ako aj najmenej zarábajúcej vrstvy Talianov vrátane.

Najmenší Fiat zažíva teda svoje znovuzrodenie a jeho uvedenie na trh len potvrdzuje silnú ofenzívu talianskej spoločnosti Fiat na pozície popredného európskeho i svetového výrobcu. Tak, ako mnohé slávne modely predtým, aj Fiat 500 sa po dlhšej prestávke znovu vracia na scénu v novej modernizovanej podobe.

Fiat 500 je pokračovateľom kultového miniautomobilu. Základom sú osvedčené komponenty modelu Seicento. Je dlhý 355 cm, široký 165 cm, vysoký 149 a jeho rázvor náprav je 230 cm. Dizajn trojdverovej karosérie vychádza z tvarov pôvodnej päťstovky, avšak jeho jazdné a dynamické vlastnosti sú markantne odlišné. Už základná pohonná jednotka 1,2 V8, jedna z troch uvažovaných, má výkon 68 k, zvládne šprint na stovku pod 13 sekúnd a dokáže ísť rýchlosťou až 160 km/h. Výkonnejším benzínovým motorom bude 1,4 16V (100 k) a naftovým zástupcom 1,3 16V Multijet (75 k). Do úvahy môže prichádzať aj preplňovaný benzínový dvojvalec s objemom 0,9 l s výkonom až 95 k. Ozdobou všetkých bude aj spotreba od 5,1 l/100 km (1,2 8V), u posledne menovaného ešte výrazne nižšia.

Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.