Ford Model T zmenil svet

Streda, 21 máj 2008

Prvý produkčný automobil uzrel svetlo sveta v októbri 1908 v americkom Detroite. Postavil Ameriku na kolesá. Automobil, ktorý v tomto roku oslavuje svoje okrúhle sté narodeniny – Ford Model T.

Ford Model T Ford Model T

Do druhej polovici apríla bol legendárny Ford T vystavený v sklenenej vitríne pred budovou Londýnskeho múzea dizajnu. Tu bol plných dvadsaťštyri hodín denne prístupný verejnosti. Historicky vzácny automobil je zo zbierky britského národného dedičstva a poskytla ho spoločnosť Ford pri príležitosti stého výročia jeho vzniku.

Ford Model T Ford Model T

Model T automobilky Ford, nazývaný tiež Tin Lizzie, čiže Plechová Líza, sa začal vyrábať v októbri 1908 a veľmi rýchlo sa stal najpredávanejším automobilom sveta. Vyrábal sa v Detroite v USA, ale aj v Trafford Parku – prvom závode vo Veľkej Británii, Manchastri a na iných miestach sveta, vládol svetu takmer 20 rokov. Len v Detroite sa ho vyrobilo viac ako 15 miliónov. Posledný Ford T s poradovým číslom 15 000 033 zišiel z výrobnej linky 27.mája 1927.

Prvé automobily Ford T sa montovali v Piquette Park v Detroite. od roku 1911 v novom závode v Highland Parku. Najprv to boli otvorené cestné automobily, neskôr aj ďalšie typy karosérií ako Roadster, Coupé a iné verzie. Pôvodne sa Ford T predával za 850 dolárov, neskôr cena klesala podľa toho, ako Henry Ford zjednodušoval a zvyšoval výrobu. V roku 1913 sa zaviedla prvá pohyblivá montážna linka na svete na výrobu automobilov. Pred jej spustením trvala montáž jedného Fordu T 12,5 pracovných hodín, na pohyblivej montážnej linky sa čas skrátil na 1,5 pracovnej hodiny.

Ford Model T Ford Model T

Ford T poháňal štvorvalec s výkonom 20 koní, vážil 544 kg a dosahoval najvyššiu rýchlosť 70 km/h. Henry Ford nazval model T lacné a spoľahlivé univerzálne vozidlo s ľahkou údržbou a schopnosťou zdolávať vtedajšie cesty. Pamätným pre Ford Model T je 18. december 1999, kedy Ford T bol zvolený za Automobil storočia. Zhodlo sa na tom 133 motoristických novinárov a odborníkov, ktorý vyberali spomedzi 700 kandidátov.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.