GM predstavil centrálny airbag

Piatok, 07 október 2011

Spočiatku tu bol len jeden airbag, pre vodiča. Potom aj pre spolujazdca. Neskôr aj bočné a hlavové, či priebežné okenné. Poslednou novinkou bol kolenný airbag pre vodiča, v poradí ako siedmy. Úplne novým je predný centrálny airbag z dielne General Motors, bezpečnostný prvok, ktorý môže ochrániť vodiča a predného spolujazdca pri bočnom náraze.

GM centrálny airbag
Predný centrálny airbag od General Motors má chrániť cestujúcich na predných sedadlách

General Motors predstavuje prvý predný centrálny airbag, nafukovací ochranný prvok navrhnutý tak, aby pomáhal chrániť vodiča a spolujazdca pri hlboko zasahujúcich bočných nárazoch, keď postihnutý cestujúci sedí na opačnej, nárazom nezasiahnutej strane vozidla.

Predný centrálny airbag sa bude montovať do modelov Buick Enclave, GMC Acadia a Chevrolet Traverse, crossoverov strednej triedy od modelového roku 2013. Bude súčasťou štandardnej výbavy modelov Acadia a Traverse s elektricky ovládanými sedadlami a všetkých variantov modelu Enclave.

Predný centrálny airbag sa nafukuje z pravého boku vodičovho sedadla a samočinne sa lokalizuje medzi predné sedadlá blízko stredu vozidla. Tento airbag je skonštruovaný tak, aby poskytoval ochranu pri bočných nárazoch na spolujazdcovu stranu vozidla, keď vodič je jedinou osobou na predných sedadlách. Súčasne slúži ako absorbér energie medzi vodičom a spolujazdcom v prípade bočného nárazu z ktorejkoľvek strany. Predpokladá sa, že tento airbag bude prospešný aj v prípade prevrátenia vozidla.

GM centrálny airbag
Predný centrálny airbag by sa mohol stať súčasťou hodnotenia nárazových testov

Keďže žiadny zádržný systém nedokáže pôsobiť na všetky časti tela a predísť tak všetkým potenciálnym zraneniam, predný centrálny airbag je skonštruovaný tak, aby pôsobil spolu s ďalšími airbagmi a bezpečnostnými pásmi a spoločne tak vytvárali komplexný zádržný systém.

Autor: J. Goldberger
Foto: General Motors
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.