Holandská budúcnosť: svietiace diaľnice

Piatok, 04 január 2013

V niektorých krajinách majú problém aspoň ako-tak zaplátať diery na cestách, inde majú veľkolepé plány, ako supercesty ešte zdokonaliť. Napríklad v Holandsku pripravujú projekt na osvetlenie diaľnic a farebné značenie čiar a jazdných pruhov. Holandský projekt si zasluhuje pre svoje revolučné nápady a riešenia aj našu pozornosť.

Holandské cesty
Pruhy diaľnice majú byť ošetrené špeciálnou farbou s prísadou fosforu. Cez deň sa tak do čiar vstrebe energia, ktorá sa v noci premení na príjemné modré svetlo. Celú diaľnicu budú mať vodiči ako na dlani. Doriešiť ešte treba prípravu kvalitnej farby, ktorá bude mať veľkú trvanlivosť a bude dlho žiariť. Tá súčasná ešte vyžaruje malé množstvo rádioaktivity.

Holandský projekt predstavuje obrovský pokrok pri zaisťovaní bezpečnosti premávky na diaľniciach. Ich diaľnice by mali po realizácii projektu samé upozorňovať napríklad na námrazu na vozovke či farebne vyznačia jazdné pruhy.

Takzvané smart diaľnice majú zvýšiť bezpečnosť a pohodlie vodičov. Projekt počíta s revolučnými zmenami v značení diaľnic. Spoločnosť Studio Roosegaarde začínala s projektom ako s návrhom konceptu, no je natoľko zaujímavý, že by sa mal pretaviť do reality.

Holandské cesty

Zaujímavosťou je na teplo citlivá farba. Keď teplota vozovky klesne tesne k bodu mrazu, na diaľnici sa objavia snehové vločky, ktoré takto upozornia vodičov na nebezpečenstvo.

Holandské cesty

Do roku 2015 sa počíta aj s ďalšími zmenami. Diaľnica bude v noci niekoľko desiatok metrov pred autom osvetľovať vozovku za predpokladu, že sa v danej vzdialenosti nenachádza iné auto. Osvetľovať sa bude len kus cesty pred autom. Svetlá za automobilom budú automaticky zhasínať, aby sa šetrilo energiou.

Holandské cesty

Na podporu rastu predaja elektromobilov bude slúžiť zelený pruh. Automobily sa budú počas jazdy v tomto jazdnom pruhu bezdrôtovo dobíjať elektromagnetickou indukciou – v zemi pod cestou by mali byť zakopané stovky kilometrov medených cievok.

Autor: J. Goldberger
Foto: internet
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.