Honda a GM: spoločný vývoj palivových článkov

Utorok, 02 júl 2013

Svet hľadá alternatívne energie ku klasickým palivám. Budúcnosť sľubuje systém palivovým článkov. Cieľom je vývoj komerčne realizovateľných palivových článkov a riešenia na uskladnenie vodíka. Najdlhšie sa tejto problematike venujú v General Motors a Honde, kde dosiahli aj najväčší pokrok a najlepšie výsledky. Teraz obe spoločnosti spojili svoje sily a vo vývoji palivových článkov budú pokračovať spoločne.

Honda FCX Clarity
Honda FCX Clarity na palivové články ako reálny automobil jazdí v Japonsku i USA

General Motors a Honda uzavreli dlhodobú zmluvu o spolupráci pri vývoji systému palivových článkov novej generácie a technológií na uskladnenie vodíka s cieľovým horizontom do roku 2020. Očakávajú, že vďaka spojeniu odborných znalostí oboch spoločností, hromadnému charakteru výroby a tiež vďaka spoločným stratégiám financovania bude spolupráca úspešná.

"Táto spolupráca stavia na silných stránkach spoločností Honda a GM ako popredných dodávateľov technológií vodíkových palivových článkov," povedal Dan Akerson, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti GM."Je to najlepší spôsob rozvíjania tejto dôležitej technológie, ktorá má potenciál znížiť závislosť od ropy a vytvoriť prostredie udržateľnej mobility."

Takanobu Ito, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Honda Motor k tomu dodáva:"Zo všetkých technológií s nulovými emisiami CO2 majú elektromobily s palivovými článkami obrovskú výhodu jazdného dosahu a času dopĺňania paliva, ktorý je rovnaký ako v prípade bežných vozidiel s benzínovým motorom. Teší ma, že sme uzavreli spoluprácu, priblížili naše špičkové technológie palivových článkov a vytvorili moderný systém, ktorý bude funkčnejší aj dostupnejší."

Opel HydroGen 4 R
GM najazdil s autami na vodík v bežnej premávke takmer päť miliónov kilometrov

V rámci programu spoločnosti GM s názvom Project Driveway, ktorý sa realizuje od roku 2007, vodiči najazdili so 119 vozidlami na vodíkový pohon takmer 5 miliónov kilometrov v reálnej premávke.

Honda začala s vodíkovým pohonom v roku 2002 a prenajala model Honda FCX v USA a Japonsku do užívania 85 týchto áut, vrátane nástupcu FCX Clarity, ktorý v roku 2009 získal ocenenie svetového ekologického vozidla "World Green Car". Od zákazníkov získala potom cenné údaje o využívaní elektromobilov s pohonom na palivové články v bežnej premávke.

Honda plánuje v Japonsku a USA uviesť na trh v roku 2015 nástupcu modelu FCX Clarity. Následne ho chce dostať aj do Európy. General Motors oznámi svoje plány produkcie palivových článkov neskôr.

Technológia palivových článkov rieši množstvo problémov, ktorým čelia dnešné automobily – závislosť od ropy, emisie, účinnosť, jazdný dosah a čas dopĺňania paliva. Autá na palivové články môžu jazdiť na vodík vyrobený z obnoviteľných zdrojov, ako je napríklad vietor a biomasa, pričom vodná para predstavuje jediné emisie týchto vozidiel.

Automobily na palivové články majú jazdný dosah 640 kilometrov, nádrž je možné natankovať za tri minúty a technológie pohonu sa dajú použiť v malých, stredne veľkých aj vo veľkých vozidlách.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.