Honda a GM: spoločný vývoj palivových článkov

Utorok, 02 júl 2013

Svet hľadá alternatívne energie ku klasickým palivám. Budúcnosť sľubuje systém palivovým článkov. Cieľom je vývoj komerčne realizovateľných palivových článkov a riešenia na uskladnenie vodíka. Najdlhšie sa tejto problematike venujú v General Motors a Honde, kde dosiahli aj najväčší pokrok a najlepšie výsledky. Teraz obe spoločnosti spojili svoje sily a vo vývoji palivových článkov budú pokračovať spoločne.

Honda FCX Clarity
Honda FCX Clarity na palivové články ako reálny automobil jazdí v Japonsku i USA

General Motors a Honda uzavreli dlhodobú zmluvu o spolupráci pri vývoji systému palivových článkov novej generácie a technológií na uskladnenie vodíka s cieľovým horizontom do roku 2020. Očakávajú, že vďaka spojeniu odborných znalostí oboch spoločností, hromadnému charakteru výroby a tiež vďaka spoločným stratégiám financovania bude spolupráca úspešná.

"Táto spolupráca stavia na silných stránkach spoločností Honda a GM ako popredných dodávateľov technológií vodíkových palivových článkov," povedal Dan Akerson, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti GM."Je to najlepší spôsob rozvíjania tejto dôležitej technológie, ktorá má potenciál znížiť závislosť od ropy a vytvoriť prostredie udržateľnej mobility."

Takanobu Ito, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Honda Motor k tomu dodáva:"Zo všetkých technológií s nulovými emisiami CO2 majú elektromobily s palivovými článkami obrovskú výhodu jazdného dosahu a času dopĺňania paliva, ktorý je rovnaký ako v prípade bežných vozidiel s benzínovým motorom. Teší ma, že sme uzavreli spoluprácu, priblížili naše špičkové technológie palivových článkov a vytvorili moderný systém, ktorý bude funkčnejší aj dostupnejší."

Opel HydroGen 4 R
GM najazdil s autami na vodík v bežnej premávke takmer päť miliónov kilometrov

V rámci programu spoločnosti GM s názvom Project Driveway, ktorý sa realizuje od roku 2007, vodiči najazdili so 119 vozidlami na vodíkový pohon takmer 5 miliónov kilometrov v reálnej premávke.

Honda začala s vodíkovým pohonom v roku 2002 a prenajala model Honda FCX v USA a Japonsku do užívania 85 týchto áut, vrátane nástupcu FCX Clarity, ktorý v roku 2009 získal ocenenie svetového ekologického vozidla "World Green Car". Od zákazníkov získala potom cenné údaje o využívaní elektromobilov s pohonom na palivové články v bežnej premávke.

Honda plánuje v Japonsku a USA uviesť na trh v roku 2015 nástupcu modelu FCX Clarity. Následne ho chce dostať aj do Európy. General Motors oznámi svoje plány produkcie palivových článkov neskôr.

Technológia palivových článkov rieši množstvo problémov, ktorým čelia dnešné automobily – závislosť od ropy, emisie, účinnosť, jazdný dosah a čas dopĺňania paliva. Autá na palivové články môžu jazdiť na vodík vyrobený z obnoviteľných zdrojov, ako je napríklad vietor a biomasa, pričom vodná para predstavuje jediné emisie týchto vozidiel.

Automobily na palivové články majú jazdný dosah 640 kilometrov, nádrž je možné natankovať za tri minúty a technológie pohonu sa dajú použiť v malých, stredne veľkých aj vo veľkých vozidlách.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
veronika-hammond
Novou generálnou riaditeľkou spoločnosti BMW Slovenská republika sa od 1. septembra 2024 stane Veronika Hammond. Na tejto pozícii nahradí Olivera Rademachera, ktorý po takmer piatich rokoch úspešného pôsobenia na Slovensku zaujme pozíciu riaditeľa spoločnosti BMW v Rumunsku. Veronika Hammond, rodáčka z Nemecka, má dlhoročné skúsenosti v automobilovom priemysle. V spoločnosti BMW pôsobí viac ako 25 rokov, kde získavala skúsenosti v rôznych pozíciách. Pred nástupom do funkcie obchodnej riaditeľky pre importérske trhy v juhovýchodnej Ázii a Tichomorí so sídlom v Singapure v roku 2018 viedla obchodný región Východné Nemecko. Veronika Hammond vyštudovala sociálne vedy na Univerzite Paula Valeryho vo francúzskom Montpellieri.Veronika Hammond
produkcia-VW-passat
Bratislavský závod Volkswagen Slovakia pozastavuje na dva týždne výrobu vozidiel z dôvodu letnej odstávky. Ide o pravidelnú letnú odstávku, počas ktorej čerpajú jeho zamestnanci celozávodnú dovolenku. Výroba vozidiel začala postupne vybiehať tento týždeň. Úplne sa zastaví od 15. do 28. júla. Martinský závod pokračuje plynule vo výrobe komponentov aj počas letných prázdnin. V nasledujúcich dvoch týždňoch bude v nasadení v priemere približne 1700 zamestnancov externých firiem, ktorí sa budú venovať aj výmenám a úpravám zariadení, inštalácii nových technológií či prestavbám na výrobných linkách naprieč celým podnikom. Pred odchodom na dovolenku vypláca Volkswagen Slovakia zamestnancom 13. plat vo forme dovolenkovej odmeny. Zamestnanci využívajú tiež zákonný príspevok na rekreáciu na Slovensku do výšky 700 eur.
aaa-auto
V týchto dňoch si spoločnosť AAA Auto pripomína dvadsať rokov na trhu jazdených áut na Slovensku. Jej sieť predajných centier, v ktorých ponúka jazdené automobily slovenským motoristom, tvoria Mototechna, Mototechna Drive, Driverama a Auto Diskon a patria do skupiny Aures Holding. Za dobu svojej existencie na slovenskom trhu sa v jej sieti predalo autá viac ako 300 tisíc zákazníkom, a rovnaký počet vozidiel sa aj vykúpilo. V súčasnosti má sieť Aures Holding na Slovensku dvanásť pobočiek AAA Auto. V rámci celej skupiny Aures pôsobí na viac než šesťdesiatich miestach v piatich krajinách Európy a v ponuke má až 15 000 áut. Počas svojej dvadsaťročnej histórie už skupina na výkupe a predaji obslúžila spolu viac ako 3,1 milióna zákazníkov.