Honda a GM: spoločný vývoj palivových článkov

Utorok, 02 júl 2013

Svet hľadá alternatívne energie ku klasickým palivám. Budúcnosť sľubuje systém palivovým článkov. Cieľom je vývoj komerčne realizovateľných palivových článkov a riešenia na uskladnenie vodíka. Najdlhšie sa tejto problematike venujú v General Motors a Honde, kde dosiahli aj najväčší pokrok a najlepšie výsledky. Teraz obe spoločnosti spojili svoje sily a vo vývoji palivových článkov budú pokračovať spoločne.

Honda FCX Clarity
Honda FCX Clarity na palivové články ako reálny automobil jazdí v Japonsku i USA

General Motors a Honda uzavreli dlhodobú zmluvu o spolupráci pri vývoji systému palivových článkov novej generácie a technológií na uskladnenie vodíka s cieľovým horizontom do roku 2020. Očakávajú, že vďaka spojeniu odborných znalostí oboch spoločností, hromadnému charakteru výroby a tiež vďaka spoločným stratégiám financovania bude spolupráca úspešná.

"Táto spolupráca stavia na silných stránkach spoločností Honda a GM ako popredných dodávateľov technológií vodíkových palivových článkov," povedal Dan Akerson, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti GM."Je to najlepší spôsob rozvíjania tejto dôležitej technológie, ktorá má potenciál znížiť závislosť od ropy a vytvoriť prostredie udržateľnej mobility."

Takanobu Ito, prezident a generálny riaditeľ spoločnosti Honda Motor k tomu dodáva:"Zo všetkých technológií s nulovými emisiami CO2 majú elektromobily s palivovými článkami obrovskú výhodu jazdného dosahu a času dopĺňania paliva, ktorý je rovnaký ako v prípade bežných vozidiel s benzínovým motorom. Teší ma, že sme uzavreli spoluprácu, priblížili naše špičkové technológie palivových článkov a vytvorili moderný systém, ktorý bude funkčnejší aj dostupnejší."

Opel HydroGen 4 R
GM najazdil s autami na vodík v bežnej premávke takmer päť miliónov kilometrov

V rámci programu spoločnosti GM s názvom Project Driveway, ktorý sa realizuje od roku 2007, vodiči najazdili so 119 vozidlami na vodíkový pohon takmer 5 miliónov kilometrov v reálnej premávke.

Honda začala s vodíkovým pohonom v roku 2002 a prenajala model Honda FCX v USA a Japonsku do užívania 85 týchto áut, vrátane nástupcu FCX Clarity, ktorý v roku 2009 získal ocenenie svetového ekologického vozidla "World Green Car". Od zákazníkov získala potom cenné údaje o využívaní elektromobilov s pohonom na palivové články v bežnej premávke.

Honda plánuje v Japonsku a USA uviesť na trh v roku 2015 nástupcu modelu FCX Clarity. Následne ho chce dostať aj do Európy. General Motors oznámi svoje plány produkcie palivových článkov neskôr.

Technológia palivových článkov rieši množstvo problémov, ktorým čelia dnešné automobily – závislosť od ropy, emisie, účinnosť, jazdný dosah a čas dopĺňania paliva. Autá na palivové články môžu jazdiť na vodík vyrobený z obnoviteľných zdrojov, ako je napríklad vietor a biomasa, pričom vodná para predstavuje jediné emisie týchto vozidiel.

Automobily na palivové články majú jazdný dosah 640 kilometrov, nádrž je možné natankovať za tri minúty a technológie pohonu sa dajú použiť v malých, stredne veľkých aj vo veľkých vozidlách.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.