Honda FCX Clarity: najzelenšie auto roka

Štvrtok, 16 apríl 2009

Automobil s vodíkovými palivovými článkami Honda FCX Clarity ocenili na autosalóne v New Yorku titulom World Green Car 2009. FCX Clarity bol vybraný z pôvodného zoznamu 22 kandidátov nominovaných 59 porotcami z 25 krajín celého sveta. Po Honde Civic Hybrid oceneným rovnakým titulom v roku 2006 je FCX Clarity druhým automobilom Honda, čo získal toto ocenenie.

Honda FCX Clarity

Ocenenie prichádza súčasne s ohlásením spoločnosti Honda o založení nového oddelenia pre výskum vodíka v jej európskej spoločnosti pre výskum a vývoj v nemeckom Offenbachu. Úlohou nového centra bude posudzovať vodíkovú technológiu v európskych podmienkach a spolupracovať s rôznymi zainteresovanými inštitúciami na rozvoji infraštruktúry čerpacích staníc.

Vyznamenanie, ktoré sa teraz Honde dostalo, je ocenením za dlhotrvajúce úsilie spoločnosti vo výskume technológie vodíkových palivových článkov a alternatívnej energie, za prelomový automobil s nulovými výfukovými emisiami. Skonštruovanie automobilu s pohonom výhradne na vodíkové palivové články a zavedenie jeho limitovanej výroby je dôkazom snahy Hondy o riešenie problémov okolo emisií a udržateľnosti energie. Model FCX je súčasťou výskumného projektu so širokým rozsahom, ktorý sa uskutočňuje v reálnych podmienkach s reálnymi zákazníkmi.

Podmienkou, aby sa automobil dostal do súťaže World Green Car muselo byť, aby bol v priebehu roka 2008 dostupný aspoň na jednom významnom trhu a automobil alebo jeho ekologická technológia boli už vo výrobe alebo ide o experimentálny prototyp s potenciálnym uplatnením v blízkej budúcnosti.

Honda FCX Clarity

Pri výbere víťaza sa posudzovali výfukové emisie, spotreba paliva, použitie pokročilej pohonnej technológie s cieľom zvýšiť environmentálnu čistotu vozidla. Porota vybrala ako troch finalistov na cenu World Green Car roka 2009 automobily Honda FCX Clarity, Mitsubishi iMiEV a Toyota iQ.

V prospech Hondy pri rozhodovaní poroty hovorilo aj to, že FCX Clarity je reálny a luxusný automobil poháňaný vodíkom, sedan poskytujúci komfort, aký verejnosť očakáva od prémiového vozidla. Má jazdný dosah 430 km, spotrebu paliva približne 3,3 l/100 km a nulové emisie. Podľa vyjadrenia poroty automobilový priemysel už vo vývoji technológie urobil všetky potrebné kroky na zavedenie automobilov poháňaných palivovými článkami do výroby, ďalšie by teraz mali pridať vlády, okrem iného pomôcť vytvoriť skutočnú infraštruktúru čerpacích staníc.

Zostáva prekonať ešte dlhú cestu, kým sa vozidlá poháňané palivovými článkami stanú komerčne úspešnými, teraz však uznanie patrí Honde za to, že bude pokračovať vo výskume tejto nákladnej technológie aj v čase, keď sa ráta každý cent.

Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.