Honda na ceste k vodíkovým autám

Utorok, 16 október 2012

Honda má dvadsaťročnú skúsenosť s vývojom automobilov na palivové články a v roku 2008 takýto automobil aj začala vyrábať. V Japonsku model na palivové články poznajú pod menom Honda FCX Clarity. Honda však má záujem predávať model na palivové články aj v iných končinách sveta, napríklad v USA, ale aj v Nórsku, Švédsku, Dánsku a na Islande.

Honda FCX Clarity
Honda FCX Clarity je prvým automobilom poháňaným vodíkovými palivovými článkami

Zámer vyrábať vodíkové autá majú aj automobilky Toyota, Nissan a Hyundai. S nimi sa Honda dohodla na spoločnom postupe pri budovaní infraštruktúry pre autá poháňané palivovými článkami a podpísala s nimi Memorandum o porozumení týkajúce sa uvedenia vozidiel poháňaných vodíkovými palivovými článkami na trh v severských krajinách.

Ak sa vodíkové autá na palivové články majú vyrábať, predávať a následne jazdiť po verejných komunikáciách, musia mať vybudovanú aj sieť čerpacích staníc a aj dostatočnú produkciu vodíka. Ak by takáto sieť absentovala alebo nebola dostatočne rozvinutá, potom by to bola prekážka k väčšiemu rozmachu áut so špičkovou a pokrokovou technikou – na vodíkový pohon.

Aby takáto prekážka nevznikla, spoločnosti Honda, Toyota, Nissan a Hyundai podpísali v Kodani Memorandum o porozumení s organizáciami severských krajín, ktoré podporujú uvedenie elektromobilov poháňaných palivovými článkami (FCEV) na trh a rozvoj infraštruktúry čerpacích staníc na vodík v rokoch 2014 až 2017. Toto memorandum zdôrazňuje odhodlanie spoločnosti Honda zamerať sa na vývoj elektromobilov s palivovými článkami, ktoré Honda považuje ako jedinú technológiu s nulovými emisiami.

Honda sa výskumu a vývoju palivových článkov venuje od polovice osemdesiatych rokov a odvtedy stojí na čele ako výskumu a vývoja, tak i v predajoch tejto technológie. Japonská automobilka len nedávno oznámila, že v roku 2015 uvedie na trh v Japonsku, USA a Európe úplne nový elektromobil poháňaný palivovými článkami. Toto nové vozidlo predstavuje ďalší technologický pokrok a významné zníženie nákladov.

Honda FCX Clarity Úcastníci Memoranda Honda FCX Clarity
Autor: J. Goldberger
Foto: Honda
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.