Honda rieši dopravné zápchy

Piatok, 04 máj 2012

Dopravné zápchy spôsobujú nielen zdržanie na cestách, ale zvyšujú emisie CO2a riziko kolízií. Oberajú ľudí o čas a spôsobujú nervozitu vodičom i celej posádke. Zápchy sú dnes bežné vo väčších mestách, na obchvatoch miest, ale nevyhýbajú sa ani diaľniciam. Práve na diaľniciach sú vari najnepríjemnejšie, pretože sa z nich nedá uniknúť. Práve tento boľavý a v podstate celosvetový problém motorizácie rieši teraz spoločnosť Honda a usiluje sa o dosiahnutie mobility bez dopravných zápch.

Dopravná zápcha
Dopravné zápchy sú dnes bežné v mestách, na obchvatoch miest, ale aj na diaľniciach

Japonská automobilka Honda úspešne vstúpila do vývoja technológie, ktorá dokáže rozpoznať hrozbu dopravnej zápchy a určiť, či spôsob jazdy vozidla môže dopravnú zápchu spôsobiť. V Honde vyvinuli túto technológiu s vedomím, že akcelerácia a spomaľovanie jedného vozidla ovplyvňuje spôsob jazdy ďalších vozidiel za ním, čo môže viesť k vzniku dopravnej zápchy.

V spolupráci s výskumným strediskom pre vedu a technológiu pri tokijskej univerzite vykonala spoločnosť Honda experimentálne testovanie systému využívajúceho technológiu pre detekciu hrozby dopravnej zápchy. Výsledky skúšok preukázali, že systém pomohol zvýšiť priemernú rýchlosť približne o 23 % a znížil spotrebu vzadu idúcich vozidiel o 8 %.

Namiesto poskytovania dopravných informácií, ktoré vodičovi umožňujú vyhnúť sa komplikáciám na ceste, monitoruje systém typické zrýchľovanie a spomaľovanie vozidla s cieľom určiť, či správanie sa vodiča a spôsob jeho jazdy môžu prispieť k vytvoreniu dopravnej zápchy.

Technológia riešenia dopravnej zápchy
Obrázok znázorňuje situáciu počas jazdy vozidiel v kolóne. Horný rad ukazuje situáciu pri preťažení v bežnej premávke. Spodný rad vozidiel zasa "hladkú" jazdu s udržiavaním odstupu od vpredu idúceho vozidla, ak vozidlo idúce vzadu je vybavené technológiou nového systému (zelené vozidlo) vyvinutého Hondou.

Ďalším prínosom pre minimalizáciu rizika vzniku dopravnej zápchy a zníženia spotreby paliva môže byť zapojenie palubných terminálov do systému cloud serverov, ktoré synchronizujú spôsob jazdy s vozidlami idúcimi vpredu, a to tak, že vo vhodnej chvíli aktivujú adaptívny tempomat ACC, aby sa zachovala konštantná vzdialenosť medzi vozidlami s najvhodnejším časovým odstupom.

Aby mohla Honda uviesť túto technológiu do života, začala v týchto dňoch jej testovanie na verejných komunikáciách v Taliansku a Indonézii. Cieľom skúšok bude overiť účinnosť technológie pri minimalizácii dopravných zápch.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
Enyaq-iV
V rozvoji eMobility urobila česká automobilka Škoda na Slovensku ďalší krok, keď po predstavení svojich plug-in hybridných modelov Superb iV, Octavia iV a plne elektrických modelov Citigo iV a Enyaq iV dáva do predaja aj domáce nabíjacie stanice, tzv. wallboxy. Sú dostupné v troch variantoch s maximálnou rýchlosťou nabíjania 11 kW/h a možno ich kúpiť v sieti autorizovaných predajcov značky Škoda. Súčasne automobilka pripravuje riešenie nazvané MyŠkoda Powerpass, vďaka ktorému bude možné nabíjať elektromobil kdekoľvek v Európe s čipovou kartou. Na Slovensku bude dostupná po príchode modelu Enyaq iV. Automobilka vybuduje tiež vlastné nabíjacie stanice v sieti autorizovaných predajcov a chce dať druhý život použitým batériám z elektromobilov.
Homola-Spa
Nevyspytateľné počasie trápilo slovenského automobilového pretekára v ďalších pretekoch európskeho seriálu na belgickom okruhu v Spa-Francorchamps. Nesadlo mu počasie, keď v prvý deň pretekov pred víkendom čakal, že trať po daždi vyschne a bude dobré nasadiť "suché" pneumatiky. Do druhých pretekov o deň neskôr, naopak, obul pneumatiky do mokra a trať okruhu rýchlo vyschla. "Myslel som si, že je to dobrá voľba. Žiaľ, od druhého kola prestalo mrholiť, trať začala vysýchať a moje pneumatiky po pár kolách úplne odišli. Každým kolom som už šiel len dozadu," povedal po druhých pretekoch sklamaný Homola. Dva omyly a tak v prvých pretekoch bolo 15. miesto a v druhých bol dvanásty. Po predposlednom kole v Belgicku je Matej Homola na 8. priečke priebežného hodnotenia šampionátu. O dva týždne čakajú slovenského pretekára záverečné preteky seriálu v španielskej Jarame.
Šikyňa
Ďalší diel seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa po troch predchádzajúcich pretekoch v talianskej Mantove konal počas posledného víkendu na úplne novej trati v Španielsku. Slovenský jazdec Richard Šikyňa obsadil v prvej jazde výborné dvanáste miesto a získal deväť bodov. V druhej jazde mal na náročnej pieskovej trať v Lommely, ktorá je považovaná za jednu z najťažších motokrosových tratí na starom kontinente, pád a preteky nedokončil. So 67 bodmi je v priebežnom poradí seriálu na 24. mieste. Richard Šikyňa: "V prvej jazde som polovicu pretekov jazdil na 9. mieste, ale postupne som sa prepadol na dvanáste a mal som dobrý pocit z jazdy aj výsledku. V druhej jazde som mal horší štart, ale postupne som sa prebojoval na 14. miesto. Pár kôl pred koncom som však mal pomerne ťažký pád a preteky som nedokončil. Zlomené nemám nič, tak snáď budem do najbližších pretekov už najbližší víkend v poriadku."