Honda rieši dopravné zápchy

Piatok, 04 máj 2012

Dopravné zápchy spôsobujú nielen zdržanie na cestách, ale zvyšujú emisie CO2a riziko kolízií. Oberajú ľudí o čas a spôsobujú nervozitu vodičom i celej posádke. Zápchy sú dnes bežné vo väčších mestách, na obchvatoch miest, ale nevyhýbajú sa ani diaľniciam. Práve na diaľniciach sú vari najnepríjemnejšie, pretože sa z nich nedá uniknúť. Práve tento boľavý a v podstate celosvetový problém motorizácie rieši teraz spoločnosť Honda a usiluje sa o dosiahnutie mobility bez dopravných zápch.

Dopravná zápcha
Dopravné zápchy sú dnes bežné v mestách, na obchvatoch miest, ale aj na diaľniciach

Japonská automobilka Honda úspešne vstúpila do vývoja technológie, ktorá dokáže rozpoznať hrozbu dopravnej zápchy a určiť, či spôsob jazdy vozidla môže dopravnú zápchu spôsobiť. V Honde vyvinuli túto technológiu s vedomím, že akcelerácia a spomaľovanie jedného vozidla ovplyvňuje spôsob jazdy ďalších vozidiel za ním, čo môže viesť k vzniku dopravnej zápchy.

V spolupráci s výskumným strediskom pre vedu a technológiu pri tokijskej univerzite vykonala spoločnosť Honda experimentálne testovanie systému využívajúceho technológiu pre detekciu hrozby dopravnej zápchy. Výsledky skúšok preukázali, že systém pomohol zvýšiť priemernú rýchlosť približne o 23 % a znížil spotrebu vzadu idúcich vozidiel o 8 %.

Namiesto poskytovania dopravných informácií, ktoré vodičovi umožňujú vyhnúť sa komplikáciám na ceste, monitoruje systém typické zrýchľovanie a spomaľovanie vozidla s cieľom určiť, či správanie sa vodiča a spôsob jeho jazdy môžu prispieť k vytvoreniu dopravnej zápchy.

Technológia riešenia dopravnej zápchy
Obrázok znázorňuje situáciu počas jazdy vozidiel v kolóne. Horný rad ukazuje situáciu pri preťažení v bežnej premávke. Spodný rad vozidiel zasa "hladkú" jazdu s udržiavaním odstupu od vpredu idúceho vozidla, ak vozidlo idúce vzadu je vybavené technológiou nového systému (zelené vozidlo) vyvinutého Hondou.

Ďalším prínosom pre minimalizáciu rizika vzniku dopravnej zápchy a zníženia spotreby paliva môže byť zapojenie palubných terminálov do systému cloud serverov, ktoré synchronizujú spôsob jazdy s vozidlami idúcimi vpredu, a to tak, že vo vhodnej chvíli aktivujú adaptívny tempomat ACC, aby sa zachovala konštantná vzdialenosť medzi vozidlami s najvhodnejším časovým odstupom.

Aby mohla Honda uviesť túto technológiu do života, začala v týchto dňoch jej testovanie na verejných komunikáciách v Taliansku a Indonézii. Cieľom skúšok bude overiť účinnosť technológie pri minimalizácii dopravných zápch.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.