Honda s FCX Clarity pre čistú budúcnosť

Pondelok, 16 máj 2011

Japonská automobilka Honda sa môže pochváliť, že ako prvá na svete vyrobila automobil poháňaný vodíkovými palivovými článkami. Model FCX Clarity, z ktorej výfukového systému vychádza len voda a ktorá sa začala vyrábať v polovici roku 2008, sa rozhodla postaviť v japonskej prefektúre Saitama vodíkovú solárnu stanicu.

Honda Solárna stanica
Honda FCX Clarity využíva na výrobu elektrickej energie chemickú reakciu medzi vodíkom a kyslíkom. Vďaka elektrickej zásuvke poslúži aj ako mobilný elektrický generátor.

Honda oznámila svoj plán vybudovať stanicu v priestoroch prefektúry Saitama solárnu vodíkovú stanicu. Okrem toho sa Honda chystá predstaviť do konca marca 2012 model FCX Clarity s palivovými článkami, ktorý bude vybavený elektrickou zásuvkou. Iniciatíva Hondy je súčasťou programu testovania elektromobilov, ktorý zahŕňa novú generáciu produktov Honda pre osobnú mobilitu.

V rámci rozvoja tejto iniciatívy vybaví Honda svoj model FCX Clarity s palivovými článkami elektrickou zásuvkou, takže vozidlo bude môcť fungovať aj ako desaťkilowattový alebo i výkonnejší mobilný zdroj elektrickej energie. Tento výkon zodpovedá spotrebe dvoch domácností. Vzhľadom k tomu, že automobil FCX Clarity využíva na výrobu elektrickej energie chemickú reakciu medzi vodíkom a kyslíkom, poslúži vďaka novej elektrickej zásuvke aj ako mobilný elektrický generátor s nulovými emisiami.

V snahe o náhradu fosílnych palív, znižovanie emisií a v boji proti globálnym klimatickým zmenám stojí spoločnosť Honda na čelnej pozícii vo vývoji palivových článkov, ktoré predstavujú čistý zdroj energie. Automobil FCX Clarity poháňaný elektrinou z palivových článkov, ktorý pri svojej prevádzke neprodukuje žiadne emisie CO2, predstavuje súčasť budúcej "vodíkovej" spoločnosti. Od júla 2008 ponúka Honda tieto vozidlá na prenájom v USA, od jesene toho istého roku sú dostupné aj v Japonsku.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.