Hotová vec: Opel do rúk francúzskeho PSA

Utorok, 07 marec 2017

Európska divízia Opel/Vauxhall americkej automobilovej spoločnosti General Motors sa stáva súčasťou skupiny PSA Peugeot Citroën. Za 2,2 miliardy eur ju Američania predali francúzskej skupine PSA. Transakciu podpísali obe spoločnosti v týchto dňoch v Paríži.

1 Carlos Tavares - Mary Barra
Úsmev Carlosa Tavaresa a Mary Barraovej napovedá o spokojnosti nového spojenectva

Na svete je tak európska automobilová dvojka, ktorá stojí hneď za nemeckou skupinou Volkswagen. Novovzniknutá spoločnosť chce ročne vyrábať päť miliónov áut, čo v porovnaní s rokom 2016 a úhrnnou produkciou oboch by bolo viac o 700 tisíc. S päťmiliónovou produkciou predstihne tak doterajšiu európsku dvojku -francúzsky Renault. Podiel novovzniknutej skupiny na európskom trhu by potom mal byť 16 percent.

Pridružením Opla k PSA vyvoláva v Nemecku i vo Veľkej Británii, kde Opel a Vauxhall majjú svoje továrne, obavy z redukcie pracovných miest. Podľa šéfa predstavenstva PSA Carlosa Tavaresa sa záväzky GM, pokiaľ ide o produkciu i zamestnanosť, dodržia a navyše Opel a Vauxhall získajú nové aktivity. V Nemecku zamestnáva GM približne 19.000 ľudí, vo Veľkej Británii približne štyri a pol tisíc.

Opel v uplynulých rokoch zápasil s finančnými problémami a jeho hospodárenie bolo v červených číslach. Už vtedy chcel GM svoju európsku divíziu predať, nakoniec však sám pristúpil k reštrukturalizácii. Aj keď Opel zvýšil svoje predaje v minulom roku na 1,16 milióna vozidiel, ani to nepomohlo, strata bola aj v uplynulom roku a General Motors sa tak rozhodol Opel predať.

psa groupe

Predajom svojej európskej divízie General Motors naznačil, že uprednostňuje ziskovosť pred podielom spoločnosti na svetovom trhu. Takto to vidí šéfka tejto americkej skupiny Mary Barraová. Podľa nej je predaj európskej divízie GM krokom k zlepšeniu výkonnosti skupiny GM.

Francúzska skupina PSA má jednu továreň na Slovensku pri Trnave a ďalšia na výrobu áut najmenšieho segmentu A vyrába spoločne s Japoncami v Čechách pri Kolíne Toyotu Aygo, Peugeot 108 Citroën C1.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.