Hyundai útočí na čelné pozície

Sobota, 09 február 2013

Kórejská automobilka Hyundai sa môže pochváliť za rok 2012 priam skvelými výsledkami. Vyplýva to tak z porovnávania s rokom 2011, ako aj celkovým nárastom predaja v Európe i vo svete. Najlepšie to dokumentuje fakt, že zatiaľ čo dopyt v automobilovom priemysle v Európe v roku 2012 klesol o 7,8 %, predaj áut Hyundai na tomto teritóriu vzrástol o 10,2 %.

Hyundai i30
Náš trh obohatí nový trojdverový Hyundai i30, ktorý doplní už predávaný päťdverový

Hyundai napriek kríze rástol

Napriek kríze predaj automobilov Hyundai vzrástol vo svete o 7,1 %, v Európe o 10,2 %, v Amerike o 8,9 % a v ostatnom svete o 7,4 %. Najlepšie výsledky však dosiahol kórejský výrobca v Číne, keď v najviac zaľudnenej krajine sveta činil jeho medziročný nárast až 11,8 %. Spolu Hyundai predal v celom svete 4,392 milióna áut. Z toho v Číne 847 tisíc, v USA 703 tisíc, v Južnej Kórei 667 tisíc a v Európe 444 tisíc automobilov. V ostanom svete to bolo 1,731 áut. Hyundai dosiahol na európskom trhu rekordný podiel 3,5 %.

Diverzifikovaná výroba

Hyundai má svoje automobilové továrne doma v Kórei, ale aj v Číne, Indii, USA, Českej republike, Turecku, Rusku a Brazílii. Až 1,911 milióna pochádzalo z Kórei, v Číne sa vyrobilo 856 tisíc, Indii 641 tisíc, v USA 361 tisíc a v Českej republike 303 tisíc. Z Turecka, Ruska a Brazílie pochádzalo spolu 338 tisíc áut.

Biznis plán predpokladá ďalší rast

Smelé sú aj plány kórejskej automobilky pre rok 2013. Biznis plán pre rok 2013 predpokladá zvýšiť výroku z 4,41 milióna v roku 2012 na 4,66 milióna automobilov v roku 2013. Najvyšší nárast výroby sa predpokladá v Číne, kde by sa v roku 2013 oproti roku 2012 malo vyrobiť viac nových áut o 13,3 %, čo v reálnych číslach predstavuje 970 tisíc áut značky Hyundai. S nárastom výroby sa ráta aj USA, kde by sa výroba mala zvýšiť o 7,4 %, čo predstavuje 388 tisíc nových áut. V českých Nošoviciach chce Hyundai tento rok vyrobiť 300 tisíc áut, čo je oproti roku 2012 pokles o jedno percento.

Hyundai na Slovensku

Na Slovensku sa Hyundai v minulom roku umiestnil v predaji áut v kategórii M1 a N1 na piatom mieste s počtom 4686 predaných áut, pričom štvrtý Peugeot predal len o 73 áut viac. Podiel Hyundaia na trhu bol 6,3 % a ako jeden z mála značiek z TOP 10 zaznamenal medziročný nárast, a ten činil 1,5 %. V predaji osobných áut skončil Hyndai v predaji za celý rok 2012 štvrtý, hneď za sesterskou Kiou. Tu jeho podiel na slovenskom trhu bol 6,8 %. Dobrý finiš v predaji osobných áut v záverečných dvoch mesiacoch roku 2012 vyniesol Hyundai dokonca na tretie miesto a predbehol tak Kiu.

Ťažným koňom i20

Z ponúkaných modelov Hyundai sa v roku 2012 najviac darilo v B segmente modelu i20, ktorý skončil piaty s predajom 786 kusov. Pred ním sa umiestili len Škoda Fabia 2, Kia Rio, WV Polo a nový Renault Clio. Lepší výsledok zaznamenal ix20 v kategórii malých vanov, keď skončil tretí za Škodou Roomster a modelom Kia Venga. Až na ďalších miestach skončili modely ako Opel Meriva, Citroën C3 Picasso, Nissan Note alebo Ford B-Max.

Naj model: i30

Úplnou bombou v predajných výsledkoch značky Hyundai v roku 2012 je prvé miesto modelu i30 v nižšej strednej triede pred Kia cee'd, VW Golf, Opel Astra a Renaultom Mégane. Spomenieme ešte model i40, ktorý si v strednej triede vydobyl štvrtú priečku za velikánmi ako VW Passat, Peugeot 508 a Opel Insignia. Až na ďalších pozíciách skončili Toyota Avensis, Ford Mondeo a Mazda6. Úspešným artiklom pre Hyundai bola aj kategória kompaktných SUV, kde ix35 obsadil v počte predaných áut v roku 2012 štvrté miesto.

Chystá sa pestrá ponuka

K splneniu smelých plánov slovenského Hyundaia majú prispieť modely, ktoré iba nedávno spestrili náš trh, ale aj tie, ktoré sa ešte len chystajú. Takým je napríklad nový trojdverový i30, ktorý už má slovenské ceny a tie sa odvíjajú od najnižšej uvádzacej sumy 11 990 eur. Ďalším je faceliftovaný Santa Fe a väčší šesť- a sedemmiestny Grand Sante Fe. Tiež Veloster (140 k) a Veloster Turbo (186 k), ale aj modernizovaný Genesis Coupe (štvorvalce, verzie 209 k a 275 k). S výkonmi 303 koní a 347 koní je vrcholom Genesis Coupe s motorom V6 s priamym vstrekovaním benzínu GDI.

Nový prezident i riaditeľ

Všetky ciele, ktoré si vedenie kórejskej automobilky na Slovensku dalo, určite nie sú nízke. Ich splneniu verí nový prezident Hyundai Motor Slovensko Sonny Nam, ktorý práve v týchto dňoch nahradil doterajšieho prezidenta Suk-Won Kima. Zodpovednosť bude ležať aj na pleciach pred pár mesiacmi menovaného nového generálneho riaditeľa Martina Saitza a vedúceho manažéra predaja Jaroslava Krajčíra.

Hyundai i30 Hyundai Slovensko Hyundai i30
Autor: J. Goldberger
Foto: Autor
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.