Industry4.0 prepisuje firemnú kultúru podnikov

Streda, 30 október 2019

Na pôde ZAP-u, presnejšie v priestoroch Matadoru v Bratislave, sa diskutovalo na tému Industry4.0. Konkrétne o podiele firiem, ktoré sa zapájajú či už zapojili do priemyselnej revolúcie a aplikujú do svojej výroby digitálne technológie.

peugeot-citroen

Aby sme si bližšie povedali o čom je reč, tak Industry4.0 je o princípoch, nových technológiách, podnikateľských modeloch a riešeniach pre priemysel. Približne takto možno definovať čo je Industry.4.

Svet a aj Slovensko, chceme či nechceme, stojí na prahu technologickej revolúcie. Prichádza po tretej, v ktorej dominovala elektronika a informačné technológie pre automatizáciu výroby. Druhá priemyselná revolúcia bola dobou elektrickej energie a pásovej výroby. A ešte pred ňou bola prvá priemyselná revolúcia, doba, ktorá využívala paru na mechanizáciu výroby.

Takže po prvých troch je tu teraz štvrtá priemyselná revolúcia, ktorá vychádza z tretej. Nazývame ju digitálnou revolúciou a datuje sa približne od polovice minulého storočia. Je charakterizovaná zlúčením technológií, ktoré stierajú hranice medzi fyzickými, digitálnymi a biologickými sférami.

Toľko teória o Industry4.0. Teraz fakty: napríklad, že podiel firiem, ktoré aplikujú Industry4 .0 činí 40 %. Vplýva to z prieskumu tretieho ročníka prieskumu o úrovni prieniku Industry4.0 do slovenských podnikov. Novinárov o ňom informoval Martin Morháč, predseda Združenia inteligentného priemyslu Industry4 UM. O skúsenostiach slovenských podnikov s Induustry4.0 hovoril prezident spoločnosti Modern Technology Systems Juraj Habovštiak.

Trojročný zber dát zistil počet firiem, ktoré začali s aplikáciou Induistry4.0. Hovoril Zistenia prieskumu hovoria o zvyšovaní inovačného potenciálu firiem, ale aj o nedostatočných podmienkach pre vzdelávanie a rozvoj pracovníkov. Prieskum poukazuje tiež na to, že na Slovensku je nedostatok odborníkov pre digitalizáciu priemyslu.

Z prieskumu tiež vyplýva, že je potrebné vytváranie nových študijných odborov so zameraním nielen na technológie a podporu existujúcich zameraných nielen na technológie, ale aj na prepojenia systému vzdelávania s praxou.

"Firmy by si mali uvedomiť, že investícia do vzdelávania svojich zamestnancov je nevyhnutný základ pri prechode na úspešnú digitalizáciu" - zhodnotila stretnutie generálna riaditeľka sekcie podnikateľského prostredia a inovácií na Ministerstve hospodárstva SR Miriam Letašiová.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.
BMW-kopie
Značke BMW udelili slovenskí spotrebitelia a komisia expertov Brand Council z programu Slovak Superbrands cenu Slovak Superbrands Award 2020. Automobilka tak potvrdila, že patrí do skupine elitných značiek. Ocenenie je potvrdením kvality a uistením priaznivcov a zákazníkov značky pri ich nákupných rozhodnutiach. Program Superbrands vznikol pred viac ako dvadsiatimi rokmi vo Veľkej Británii. Marketingoví a komunikační odborníci si stanovili dva ciele: uviesť do pozornosti mimoriadne silné značky a prezentovať ich ďalším spoločnostiam, ktoré by sa rady rozvíjali a učili. Odvtedy získal program celosvetové uznanie a dnes je Superbrands uznávaný ako rešpektované ocenenie v 90. krajinách na piatich kontinentoch. Komisia Brand Council ma pri udeľovaní cien kľúčovú úlohu, preto sa jej členmi môžu stať len poprední, vysoko uznávaní experti.