Industry4.0 prepisuje firemnú kultúru podnikov

Streda, 30 október 2019

Na pôde ZAP-u, presnejšie v priestoroch Matadoru v Bratislave, sa diskutovalo na tému Industry4.0. Konkrétne o podiele firiem, ktoré sa zapájajú či už zapojili do priemyselnej revolúcie a aplikujú do svojej výroby digitálne technológie.

peugeot-citroen

Aby sme si bližšie povedali o čom je reč, tak Industry4.0 je o princípoch, nových technológiách, podnikateľských modeloch a riešeniach pre priemysel. Približne takto možno definovať čo je Industry.4.

Svet a aj Slovensko, chceme či nechceme, stojí na prahu technologickej revolúcie. Prichádza po tretej, v ktorej dominovala elektronika a informačné technológie pre automatizáciu výroby. Druhá priemyselná revolúcia bola dobou elektrickej energie a pásovej výroby. A ešte pred ňou bola prvá priemyselná revolúcia, doba, ktorá využívala paru na mechanizáciu výroby.

Takže po prvých troch je tu teraz štvrtá priemyselná revolúcia, ktorá vychádza z tretej. Nazývame ju digitálnou revolúciou a datuje sa približne od polovice minulého storočia. Je charakterizovaná zlúčením technológií, ktoré stierajú hranice medzi fyzickými, digitálnymi a biologickými sférami.

Toľko teória o Industry4.0. Teraz fakty: napríklad, že podiel firiem, ktoré aplikujú Industry4 .0 činí 40 %. Vplýva to z prieskumu tretieho ročníka prieskumu o úrovni prieniku Industry4.0 do slovenských podnikov. Novinárov o ňom informoval Martin Morháč, predseda Združenia inteligentného priemyslu Industry4 UM. O skúsenostiach slovenských podnikov s Induustry4.0 hovoril prezident spoločnosti Modern Technology Systems Juraj Habovštiak.

Trojročný zber dát zistil počet firiem, ktoré začali s aplikáciou Induistry4.0. Hovoril Zistenia prieskumu hovoria o zvyšovaní inovačného potenciálu firiem, ale aj o nedostatočných podmienkach pre vzdelávanie a rozvoj pracovníkov. Prieskum poukazuje tiež na to, že na Slovensku je nedostatok odborníkov pre digitalizáciu priemyslu.

Z prieskumu tiež vyplýva, že je potrebné vytváranie nových študijných odborov so zameraním nielen na technológie a podporu existujúcich zameraných nielen na technológie, ale aj na prepojenia systému vzdelávania s praxou.

"Firmy by si mali uvedomiť, že investícia do vzdelávania svojich zamestnancov je nevyhnutný základ pri prechode na úspešnú digitalizáciu" - zhodnotila stretnutie generálna riaditeľka sekcie podnikateľského prostredia a inovácií na Ministerstve hospodárstva SR Miriam Letašiová.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5