Industry4.0 prepisuje firemnú kultúru podnikov

Streda, 30 október 2019

Na pôde ZAP-u, presnejšie v priestoroch Matadoru v Bratislave, sa diskutovalo na tému Industry4.0. Konkrétne o podiele firiem, ktoré sa zapájajú či už zapojili do priemyselnej revolúcie a aplikujú do svojej výroby digitálne technológie.

peugeot-citroen

Aby sme si bližšie povedali o čom je reč, tak Industry4.0 je o princípoch, nových technológiách, podnikateľských modeloch a riešeniach pre priemysel. Približne takto možno definovať čo je Industry.4.

Svet a aj Slovensko, chceme či nechceme, stojí na prahu technologickej revolúcie. Prichádza po tretej, v ktorej dominovala elektronika a informačné technológie pre automatizáciu výroby. Druhá priemyselná revolúcia bola dobou elektrickej energie a pásovej výroby. A ešte pred ňou bola prvá priemyselná revolúcia, doba, ktorá využívala paru na mechanizáciu výroby.

Takže po prvých troch je tu teraz štvrtá priemyselná revolúcia, ktorá vychádza z tretej. Nazývame ju digitálnou revolúciou a datuje sa približne od polovice minulého storočia. Je charakterizovaná zlúčením technológií, ktoré stierajú hranice medzi fyzickými, digitálnymi a biologickými sférami.

Toľko teória o Industry4.0. Teraz fakty: napríklad, že podiel firiem, ktoré aplikujú Industry4 .0 činí 40 %. Vplýva to z prieskumu tretieho ročníka prieskumu o úrovni prieniku Industry4.0 do slovenských podnikov. Novinárov o ňom informoval Martin Morháč, predseda Združenia inteligentného priemyslu Industry4 UM. O skúsenostiach slovenských podnikov s Induustry4.0 hovoril prezident spoločnosti Modern Technology Systems Juraj Habovštiak.

Trojročný zber dát zistil počet firiem, ktoré začali s aplikáciou Induistry4.0. Hovoril Zistenia prieskumu hovoria o zvyšovaní inovačného potenciálu firiem, ale aj o nedostatočných podmienkach pre vzdelávanie a rozvoj pracovníkov. Prieskum poukazuje tiež na to, že na Slovensku je nedostatok odborníkov pre digitalizáciu priemyslu.

Z prieskumu tiež vyplýva, že je potrebné vytváranie nových študijných odborov so zameraním nielen na technológie a podporu existujúcich zameraných nielen na technológie, ale aj na prepojenia systému vzdelávania s praxou.

"Firmy by si mali uvedomiť, že investícia do vzdelávania svojich zamestnancov je nevyhnutný základ pri prechode na úspešnú digitalizáciu" - zhodnotila stretnutie generálna riaditeľka sekcie podnikateľského prostredia a inovácií na Ministerstve hospodárstva SR Miriam Letašiová.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.