Jaguar na Mille Miglia po 60 rokoch

Utorok, 22 máj 2012

Tím šiestich automobilov Jaguar Heritage Racing sa predstavil na podujatí Mille Miglia 2012, ktorým Jaguar oslávil 60. výročie uvedenia modelu C-type vybaveného prototypom kotúčových bŕzd - na rallye v roku 1952. Účasť na Mille Miglia 1952 predstavovala prvý súťažný vytrvalostný test v procese vývoja kotúčových bŕzd automobilky Jaguar pred ich masovým používaním v cestných automobiloch.

Jaguar Mille Miglia
Jaguar si pripomína 60 rokov od štartu rallye Mille Miglia, na ktorej na modeli C-Type po prvý raz testoval kotúčové brzdy – v sedle so slávnym Sirom Stirlingom Mossom

Za volantom Jaguara C-Type vybaveného kotúčovými brzdami sedel počas Mille Miglia v roku 1952 Sir Stirling Moss, a vedľa neho Norman Dewis, vtedajší hlavný vývojový konštruktér Jaguara. Teraz táto pozoruhodná dvojica – jeden vo veku 82 a druhý vo veku 91 rokov – opäť zúčastnila rallye Mille Miglia a znovu s autom Jaguar C-type.

Konkrétny model C-Type, s označením XKC 005, je ten istý automobil, ktorý neskôr v roku 1952 priniesol Sirovi Stirlingovi Mossovi víťazstvo na pretekoch športových automobilov v Reims a bolo historicky prvým víťazstvom auta vybaveného kotúčovými brzdami.

Vozidlo na ktorom jazdili Moss s Dewisom na tohtoročnom podujatí Mille Miglia sprevádzalo päť ďalších členov tímu: dva ďalšie modely C-Type (XKC 018, ktorého prvým majiteľom bol Juan Manuel Fangio, a XKC 045), sedan Mk VII a dve XK 120, jedno vo verzii roadster a druhé kupé. Celkom sa na Mille Miglia 2012 zišla účasť 32 áut značky Jaguar, čo je nový rekord podujatia.

Tento ročník Mille Miglia je podľa Adriana Hallmarka, globálneho riaditeľa značky, pre Jaguar veľmi významný. Sprevádza ho spustenie programu Jaguar Heritage Racing, ktorý je oslavou bohatej histórie a zároveň skutočným míľnikom v dejinách značky z pohľadu zavádzania inovatívnych technológií. Práve teraz si Jaguar pripomína 60 rokov odvtedy, čo Sir Stirling Moss na pretekoch v Reims zaznamenal prvé víťazstvo na aute vybavenom kotúčovými brzdami.

Mille Miglia 2012 bolo prvým podujatím, na ktorom sa verejnosti predstavil program Jaguar Heritage Racing, počas ktorého si verejnosť môže pozrieť úplne prvé súťažné vystúpenie modelov C-type a D-type od roku 1956. Ďalšie na veľkej cene veteránov Nürburgring Oldtimer Grand Prix, alebo na podujatí Goodwood Revival.

Jaguar Mille Miglia Jaguar Mille Miglia Jaguar Mille Miglia Jaguar Mille Miglia
Autor: J. Goldberger
Foto: Jaguar
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.