Jozef Kaban: od Bugatti ku škodovke

Nedeľa, 06 január 2008

Nový vedúcim dizajnu značky Škoda Auto bude Jozef Kaban, ktorý pochádza zo Slovenska. V Mladej Boleslavi nahradí doterajšieho šéfa dizajnu Jensa Manskeho, ktorý prechádza v rámci koncernu Volkswagen do oddelenia dizajnu Audi. Pod vedením Manskeho vznikla okrem iných modelov, ktoré čakajú na sériovú výrobu, aj druhá generácia modelu Škoda Superb.

Jozef Kaban

Jozef Kaban (34) pochádza z Námestova. Svoju dizajnérsku dráhu začínal štúdiom umeleckého dizajnu. Od roku 1991 pokračoval v štúdiu produktového a priemyslového dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Počas štúdií sa zúčastnil dizajnérskej súťaže pre značku Škoda, ktorú vyhlásil koncern Volkswagen. Za druhé miesto získal miesto v spoločnosti Volkswagen, kde sa vypracoval až na dizajnéra exteriéru.

V roku 1997 získal Jozef Kaban ako prvý Slovák na Royal College of Art titul Master of Art v odbore dizajnu automobilov. V roku 1999 bol z poverenia koncernu Volkswagen zodpovedný za vývoj dizajnu superšportového automobilu Bugatti Veyron – od prvého náčrtu až po začatie sériovej výroby.

V roku 2003 ho ocenili za koncept automobilu budúcnosti cenou Giorgia Giuagiara. V tom roku odišiel z Wolfsburgu do Ingolstadtu k značke Audi, kde l zodpovedal za dizajn rôznych sériových automobilov a štúdií. Tu od roku 2006 až doteraz pracuje ako vedúci Centra pre dizajn exteriéru.

Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.