Kaipan roadster, nie Lotus Seven

Sobota, 21 apríl 2012

O tom, že by mal vyrábať autá, to ho spočiatku ani vo sne nenapadlo. Pôvodne si chcel len doviesť z Nemecka rám Lotusu Seven s tým, že si naň postaví skladačku auta podľa vlastného výberu komponentov. Úradný šimeľ na polícii a iných úradoch však rozhodol inak. Povedali, že v tejto republike postaviť a schváliť individuálne auto nie možné. A tak si postavil hlavu a tvrdohlavo išiel za tým. Nakoniec si Michal Hradský z českej Smržovky automobil svojich snov postavil.

Kaipan 16
Malý český výrobca predstavil na autosalóne v Bratislave nový model Kaipan 16

Malá továrnička stojí v bývalej opustenej fabrike malého českého mestečka neďaleko Jablonca nad Nisou. Desať zanietencov tu dnes vyrába vzhľadné športové roadstery klasických tvarov, na ktoré by boli pyšní aj britskí karosári a konštruktéri. Najmä tí z druhej polovice minulého storočia, z čias, kedy autá podobných tvarov na britských ostrovoch vznikali ako huby po daždi. Doteraz ich v ručnej výrobe v dielenských priestoroch Michala Hradského postavili približne tri a pol stovky.

Vzorom pre Michala Hradského bol Lotus Seven. Prvý prototyp, neskôr pomenovaný ako Kaipan 47, bol dokončený v roku 1992, schválený pre sériovú výrobu a premávku na pozemných komunikáciách až v roku 1997. V roku 2002 už testovali nový typ Kaipan 57 s motorom z Audi 1,8 20V Turbo.

Súčasťou plánu malého súkromného výrobcu a automobilového nadšenca zo Smržovky bolo a dodnes aj je dodávať záujemcom okrem hotových áut aj stavebnicu, ku ktorej si záujemca prikúpi pohonné ústrojenstvo – motor, prevodovku a nápravy so zavesením – podľa vlastného výberu. Finančne najmenej náročné je zo starého favorita alebo Fabie, pre náročnejších z Audi. Michal Hradský pri Favorite vychádzal z toho, že práve tento model je pre českého zákazníka najdostupnejší a najlacnejší.

Model Kaipan je na Slovensku mnohým priaznivcom automobilovej techniky známy z bratislavského alebo nitrianskeho autosalónu, ale aj iných výstav. Nemcom zasa z lipského autosalónu, ale Kaipan vystavujú aj inde v zahraničí. V týchto dňoch si môžu prezerať až tri rôzne modely Kaipan návštevníci bratislavského autosalónu v komplexe Incheby.

Jedným z vystavovaných modelov je premiérový model Kaipan 16, ďalším jeho predchodca Kaipan 15 a tretím prototyp plne elektrického modelu. Progres totiž roadsterom Michala Hradského nikdy nechýbal. Okrem elektromobilu sa malý český výrobca pýši v Bratislave aj modelom Kaipan 16, ktorý spĺňa emisnú normu Euro5.

Kaipan 15
Plátenná strecha a dvere sú uskladnené pod prednou kapotou a montáž je jednoduchá

Roadster Kaipan je, podobne ako britský Lotus Seven, vzor českého nepriameho príbuzného, otvorený automobil bez dverí a strechy. Čo však v prípade, ak vás na ceste zastihne nebodaj lejak? Musíte sa ukryť pod prístrešok, aby vám voda nezaplavila podlahu? Tak toto nehrozí! Zastavíte a jednoducho ručne za pár sekúnd namontuje plátennú strechu a dvere (sú uskladnené pod kapotou v motorom priestore) a pokračujete v jazde ako v uzavretom automobile.

Najnovší Kaipan 16 s karosériou z kompozitných materiálov a rámom zváraným z oceľových rúrok používa motor z Fabie 1,2/105 k, ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. Má 5stupňovú prevodovku, je dlhý 3815 mm, široký 1670 mm a má výšku 1240 mm. Hmotnosť s vodičom je len 825 kg. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 6,9 sekundy, najrýchlejšie vie ísť 189 km/h, rýchlosť krotia kotúčové brzdy na všetkých kolesách a priemerne spotrebuje 5,4 l/100 km benzínu.

Kaipan 16 Kaipan 16 Kaipan 14 Kaipan 14 Kaipan 14 Kaipan 16 Kaipan 14 Kaipan 14 Kaipan 15 Kaipan 15 Kaipan 15 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57
Autor: J. Goldberger
Foto: Kaipan
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.