Kaipan roadster, nie Lotus Seven

Sobota, 21 apríl 2012

O tom, že by mal vyrábať autá, to ho spočiatku ani vo sne nenapadlo. Pôvodne si chcel len doviesť z Nemecka rám Lotusu Seven s tým, že si naň postaví skladačku auta podľa vlastného výberu komponentov. Úradný šimeľ na polícii a iných úradoch však rozhodol inak. Povedali, že v tejto republike postaviť a schváliť individuálne auto nie možné. A tak si postavil hlavu a tvrdohlavo išiel za tým. Nakoniec si Michal Hradský z českej Smržovky automobil svojich snov postavil.

Kaipan 16
Malý český výrobca predstavil na autosalóne v Bratislave nový model Kaipan 16

Malá továrnička stojí v bývalej opustenej fabrike malého českého mestečka neďaleko Jablonca nad Nisou. Desať zanietencov tu dnes vyrába vzhľadné športové roadstery klasických tvarov, na ktoré by boli pyšní aj britskí karosári a konštruktéri. Najmä tí z druhej polovice minulého storočia, z čias, kedy autá podobných tvarov na britských ostrovoch vznikali ako huby po daždi. Doteraz ich v ručnej výrobe v dielenských priestoroch Michala Hradského postavili približne tri a pol stovky.

Vzorom pre Michala Hradského bol Lotus Seven. Prvý prototyp, neskôr pomenovaný ako Kaipan 47, bol dokončený v roku 1992, schválený pre sériovú výrobu a premávku na pozemných komunikáciách až v roku 1997. V roku 2002 už testovali nový typ Kaipan 57 s motorom z Audi 1,8 20V Turbo.

Súčasťou plánu malého súkromného výrobcu a automobilového nadšenca zo Smržovky bolo a dodnes aj je dodávať záujemcom okrem hotových áut aj stavebnicu, ku ktorej si záujemca prikúpi pohonné ústrojenstvo – motor, prevodovku a nápravy so zavesením – podľa vlastného výberu. Finančne najmenej náročné je zo starého favorita alebo Fabie, pre náročnejších z Audi. Michal Hradský pri Favorite vychádzal z toho, že práve tento model je pre českého zákazníka najdostupnejší a najlacnejší.

Model Kaipan je na Slovensku mnohým priaznivcom automobilovej techniky známy z bratislavského alebo nitrianskeho autosalónu, ale aj iných výstav. Nemcom zasa z lipského autosalónu, ale Kaipan vystavujú aj inde v zahraničí. V týchto dňoch si môžu prezerať až tri rôzne modely Kaipan návštevníci bratislavského autosalónu v komplexe Incheby.

Jedným z vystavovaných modelov je premiérový model Kaipan 16, ďalším jeho predchodca Kaipan 15 a tretím prototyp plne elektrického modelu. Progres totiž roadsterom Michala Hradského nikdy nechýbal. Okrem elektromobilu sa malý český výrobca pýši v Bratislave aj modelom Kaipan 16, ktorý spĺňa emisnú normu Euro5.

Kaipan 15
Plátenná strecha a dvere sú uskladnené pod prednou kapotou a montáž je jednoduchá

Roadster Kaipan je, podobne ako britský Lotus Seven, vzor českého nepriameho príbuzného, otvorený automobil bez dverí a strechy. Čo však v prípade, ak vás na ceste zastihne nebodaj lejak? Musíte sa ukryť pod prístrešok, aby vám voda nezaplavila podlahu? Tak toto nehrozí! Zastavíte a jednoducho ručne za pár sekúnd namontuje plátennú strechu a dvere (sú uskladnené pod kapotou v motorom priestore) a pokračujete v jazde ako v uzavretom automobile.

Najnovší Kaipan 16 s karosériou z kompozitných materiálov a rámom zváraným z oceľových rúrok používa motor z Fabie 1,2/105 k, ktorý poháňa kolesá prednej nápravy. Má 5stupňovú prevodovku, je dlhý 3815 mm, široký 1670 mm a má výšku 1240 mm. Hmotnosť s vodičom je len 825 kg. Z nuly na 100 km/h akceleruje za 6,9 sekundy, najrýchlejšie vie ísť 189 km/h, rýchlosť krotia kotúčové brzdy na všetkých kolesách a priemerne spotrebuje 5,4 l/100 km benzínu.

Kaipan 16 Kaipan 16 Kaipan 14 Kaipan 14 Kaipan 14 Kaipan 16 Kaipan 14 Kaipan 14 Kaipan 15 Kaipan 15 Kaipan 15 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57 Kaipan 57
Autor: J. Goldberger
Foto: Kaipan
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.