Kamióny nad 12 ton: plošný zákaz nebude

Sobota, 28 máj 2011

Zákaz vjazdu kamiónov na cesty 2. a 3. triedy, ktorý im hrozil po schválení novely cestného zákona, je po rokovaní rezortu dopravy a Česmadu zažehnaný. Konštatovali to po rokovaní minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ a prezident Česmadu Pavol Jančovič.

Ján Figeľ a Pavol Jančovič
Rezort dopravy a Česmad potvrdili ministrom Jánom Figeľom a prezidentom Česmad Pavlom Jančovičom zhodu nad zmenou pripravovanej novely zákona o cestnej doprave

Rezort dopravy plánoval zmeniť od začiatku budúceho roka sadzby mýtneho a rozšíriť spoplatnené úseky na všetky cesty 1. triedy. Zároveň od 1. septembra tohto roka mal platiť absolútny zákaz vjazdu kamiónov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. Malo by sa tak podľa rezortu dopravy zabrániť obchádzaniu spoplatnenej siete a účelovo presúvať dopravu na nespoplatnené úseky ciest 1. triedy.

Po rokovaniach medzi Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a združením autodopravcov Česmad došlo k predbežnej dohode, ktorá mení predchádzajúci zámer a spresňuje úseky ciest druhej a tretej triedy, na ktorých bude zakázaný prejazd kamiónov s hmotnosťou nad 12 ton a tieto úseky sa označia zvislým dopravným značením. Informovali o tom minister dopravy Ján Figeľ a prezident Česmadu Pavol Jančovič.

Obmedzenie tranzitu po cestách 2. a 3. triedy a ďalších regionálnych cestách má podľa ministra Jána Figeľa zabrániť preťažovaniu ciest ťažkou nákladnou automobilovou dopravou po zavedení mýta. "Z tohto dôvodu sme sa rozhodli prijať zákonné systémové opatrenia zmenou zákona o cestnej doprave, ktorého novelu rieši v súčasnosti parlament," povedal po rokovaní minister dopravy. "Novelou zákona chceme zadefinovať zákaz tranzitu ťažkej nákladnej automobilovej dopravy nad 12 ton na cestách 2. a 3. triedy. Chceme, aby jednoznačnosť ustanovenia tohto zákazu bola zabezpečená aj dopravným značením, čím sa konkrétne vymedzia preťažované úseky. Zabráni sa tým zaťažovaniu ciest v obciach alebo mestečkách."

Minister dopravy a prezident Česmadu prehodnotili technické riešenia zákazu prejazdov vymedzených úsekov ciest druhej a tretej triedy pre kamióny nad 12 ton. Dohodli sa, že zákaz vjazdu pre kamióny nad 12 ton sa vyznačí formou zvislého dopravného značenia. Dohodnuté zmeny bude riešiť parlament formou pozmeňujúceho návrhu novely zákona o cestnej doprave.

Prezident Česmadu Pavol Jančovič vyjadril spokojnosť nad tým, že cestní dopravcovia dosiahli pri pripravovanej novele cestného zákona zhodu v tom, že absolútny zákaz jazdy pre kamióny po cestách 2. a 3. triedy by bol veľmi tvrdou ranou pre cestných dopravcov. "Dnešným dňom môžeme jednoznačne povedať, že takto pripravovaná novela nebude platiť a aj naďalej sa budeme konštruktívne podieľať na jej kreovaní. V tejto chvíli je však pre nás dôležité, aby pripravovaná novela, ktorá zakazovala všetkým kamiónom nad 12 ton jazdiť po všetkých cestách 2. a 3. triedy, bude upravená."

Odôvodnenosť zákazu jazdy pre kamióny nad 12 ton na tých cestách druhej a tretej triedy, ktoré sú súbežné s diaľnicami a cestami prvej triedy, má podľa prezidenta Česmadu logiku. Zároveň verí, že zakázaných úsekov nebude príliš veľa.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.