Kde vziať odborne vzdelaných ľudí? Núka sa duálne vzdelávanie.

Štvrtok, 09 november 2017

Nájsť dnes na Slovensku kvalifikovanú odbornú pracovnú silu je obrovský problém. Riešiť situáciu by mohol a mal vzdelávací systém, ktorý má v programe, propaguje ho a robí všetko pre to, aby do slovenského priemyslu nalial novú mladú a odborne vzdelanú krv Zväz automobilového priemyslu SR.

ZAP a duálne vzdelávanie
Zväz automobilového priemyslu SR koordinuje projekt Duálne vzdelávanie

Systém duálneho vzdelávania na Slovensku má za sebou dva roky reálneho fungovania v praxi. Aktuálne je do jeho programu zapojených 2508 žiakov, 200 zamestnávateľov a 70 škôl. Táto forma vzdelávania by mohla pomôcť, ak by sa do systém zapojilo do roku 2020 až 12 000 žiakov. Ak sa tak nestane, potom by mohla byť ohrozená konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky.

Na svoje budúce povolania sa žiaci pripravujú v 46-tich študijných odboroch a študenti majú uzatvorených 1234 učebných zmlúv s budúcimi zamestnávateľmi. Najviac sú do systému duálneho vzdelávania zapojení zamestnávatelia z automobilového, strojárskeho a elektrotechnického priemyslu. Podiel týchto troch sektorov na duálnom vzdelávaní je až 75 percent.

Nie sú to malé čísla, ale očakávania od zavedenia systému duálneho vzdelávania sa očakávalo viac. Mnohé aktivity sa v rámci reformy vydarili. Bol napríklad prijatý zákon č. 61/2015 Z.z. o odbornom vzdelávaní a príprave, vznikla aj Rada zamestnávateľov pre systém duálneho vzdelávania pod priamou gesciou zamestnávateľov a pripravil sa projekt Duálneho vzdelávania.

"Aj napriek tomu je tu veľa problémov", hodnotí situáciu Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR."V prvom rade nefunguje systém propagácie potrebných povolaní ani samotnej reformy, preto nie je do nového systému vzdelávania zapojený očakávaný počet žiakov. Taktiež nie sú vytvorené dostatočné podmienky pre vstup a zotrvanie zamestnávateľov a škôl v systéme duálneho vzdelávania."

Problém vidí aj v tom, že školstvo na Slovensku má roztrieštené vedenie, keď základné školy sú pod správou miestnej samosprávy, stredné školy pod vyššími územnými celkami a vysoké školy patria pod ministerstvo školstva. Ako potom môže školstvo reflektovať na požiadavky a potreby trhu práce. Potom tu zákonite chýba súčinnosť týchto zložiek, a to bránia nastaviť počet žiakov stredných odborných škôl a vytvoriť sústavu študijných a učebných odborov ako aj obsah vzdelávania tak, aby vyhovovala potrebám trhu práce.

Dôležité a prospešné pre budovanie systému duálneho vzdelávania je vytvorenie ôsmich centier orientácie na povolanie, ktoré je pod gesciou zamestnávateľov a ktoré by podľa Júliusa Hrona, viceprezidenta Zväzu automobilového priemyslu SR, mali slúžiť žiakom a rodičom pri výbere vhodného povolania.

Pod gesciou zamestnávateľov by sa podľa Júliusa Hrona mali vybudovať aj odvetvové nadpodnikové centrá, ktorých cieľom by mala byť predovšetkým podpora malých a stredných podnikateľov v systéme duálneho vzdelávania a zabezpečenie kvality odborného vzdelávania. Toto všetko by mal pilotovať projekt Duálne vzdelávanie, ktorý už takmer dva roky prešľapuje na mieste.

Aby projekt Duálne vzdelávanie priniesol očakávané výsledky, bude potrebné zapojiť doň do roku 2020 až 12 000 žiakov. To znamená, že každý rok získať viac ako 3000 žiakov. Pokiaľ sa nepodarí naplniť tieto čísla, hrozí, že nebudeme mať na Slovensku novú generáciu odborne vzdelaných ľudí. Navyše Slovensku hrozí, že bude musieť vrátiť Európskej únii až 33 miliónov eur neefektívne vynaložených prostriedkov na reformu.

Aby sa tomu predišlo,"chceme opätovne vyzvať vládu, kompetentné ministerstvá, vyššie územné celky, ako aj novú ministerku školstva, vedy, výskumu a športu Martinu Lubyovú, aby venovali zvýšenú pozornosť potrebám budovania systému duálneho vzdelávania ako zatiaľ jediného systémového prvku reformy školstva," dodal na stretnutí s novinármi prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Juraj Sinay.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.