Kedy zimné pneumatiky môžu byť ešte bezpečné

Pondelok, 09 október 2017

Podľa prieskumu uskutočneného pre značku Matador, nepoznajú slovenskí motoristi zákonom povolenú minimálnu hĺbku dezénu, pri ktorom je potrebná výmena starej zimnej pneumatiky za novú.

1 Conti Visual - zima
Viete dokedy sú vaše zimné pneumatiky bezpečné? Kedy ich vymeniť za nové?

Prieskum poskytol mnoho zaujímavých informácií. Napríklad, že viac ako polovica Slovákov nepozná zákonný limit hĺbky dezénu pre zimné pneumatiky. že rozoznávajú zimné pneumatiky hlavne podľa znaku vločky v hore a že najviac motoristov na Slovensku jazdí na zimných pneumatikách značky Matador

Prieskum sa uskutočnil v auguste na vzorke päťsto respondentov, z ktorých vyše tri štvrtiny vlastní alebo šoféruje auto. Z toho vyplýva, že prezúvanie pneumatík rieši väčšina dospelej populácie na Slovensku. Aktuálne už prebieha sezóna prezúvania letných pneumatík na zimné. A práve pri otázkach ohľadom zimných pneumatík bolo najzaujímavejším zistením, že viac ako polovica slovenských vodičov nevie, kedy sú zimné pneumatiky ešte nie celkom bezpečné, resp. môžu byť nebezpečné.

Slovenské zákony povoľujú minimálnu hĺbku dezénu na zimnej pneumatike tri mm. Tento parameter správne identifikovalo len 22 % respondentov. Ďaleko viac – takmer 30 % vodičov si myslí, že minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm, čo platí pre zákonné minimum pri letných pneumatikách. Až 14 % opýtaných si myslí, že správna hodnota je 2 mm atď. Viac ako pätina respondentov nevedela odpovedať.

2 Continental WinterContact TS 860
Zimné pneumatiky s dostatočnou výškou dezénu garantujú bezpečnú jazdu

Jazda s ojazdenými zimnými pneumatikami môže byť veľmi nebezpečná, pretože hrozí riziko šmyku, obzvlášť v zlom počasí. Koncern Continental, do ktorého patrí aj značka Matador, odporúča nečakať na zákonný limit a prezuť na nové zimné pneumatiky už pri zostatkovej hĺbke dezénu 4mm. A ak majú vodiči čo i len malé podozrenie, že ich pneumatiky nie sú stopercentne spoľahlivé na mokrej alebo zľadovatenej vozovke, odporúča čo najskôr navštíviť najbližší odborný pneuservis.

Zimná pneumatika je už na prvý pohľad viditeľne odlišná od letnej. Slovenskí vodiči rozoznávajú zimné pneumatiky podľa viacerých faktorov. Prieskum ukázal, že až 44 % vodičov spozná zimnú pneumatiku podľa tzv. "alpského symbolu" – podľa vločky v hore. Až 37 % sa orientuje podľa dezénu pneumatiky a 17 % ju rozozná zimnú pneumatiku podľa označenia na bočnej strane pneumatiky M+S.

Súčasťou prieskumu bola aj otázka, aké faktory vplývajú na vodičov pri výbere a kúpe zimných pneumatík. Najviac respondentov sa rozhoduje podľa kvality. Až 51 % vodičov sa informuje priamo u predajcu o jazdných vlastnostiach a garancii bezpečnosti pneumatiky. Pre 32 % vodičov je pri kúpe prvoradé odporúčanie od známych, predajcov alebo na základe užívateľských recenzií na internete. Pätina motoristov, teda 20 %, sa riadi podľa výsledkov nezávislých testov.

Jeseň je čas na prezúvania letných pneumatík na zimné. Výsledky prieskumu potvrdzujú, že väčšina slovenských vodičov si nenecháva prezúvanie zimných pneumatík na poslednú chvíľu. Pre 38 % vodičov je pri prezúvaní rozhodujúce počasie, čo znamená, že nemajú naplánovaný presný termín prezúvania. Až 23 % opýtaných chce mať už prezúvanie vyriešené v októbri a 22 % v novembri.

Čo značenie veku pneumatík? Zaužívaná je značka DOT používaná americkým ministerstvom dopravy – Department of Transportation. Číselná kombinácia je štvormiestna: Prvé dvojčíslie znamená týždeň dátumu výroby a druhé rok výroby. Napríklad 3117: pneumatika vyrobená v 31. týždni roku 2017. Dodávame, že odborníci neodporúčajú používať pneumatiky staršie ako šesť rokov.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.