Kedy zimné pneumatiky môžu byť ešte bezpečné

Pondelok, 09 október 2017

Podľa prieskumu uskutočneného pre značku Matador, nepoznajú slovenskí motoristi zákonom povolenú minimálnu hĺbku dezénu, pri ktorom je potrebná výmena starej zimnej pneumatiky za novú.

1 Conti Visual - zima
Viete dokedy sú vaše zimné pneumatiky bezpečné? Kedy ich vymeniť za nové?

Prieskum poskytol mnoho zaujímavých informácií. Napríklad, že viac ako polovica Slovákov nepozná zákonný limit hĺbky dezénu pre zimné pneumatiky. že rozoznávajú zimné pneumatiky hlavne podľa znaku vločky v hore a že najviac motoristov na Slovensku jazdí na zimných pneumatikách značky Matador

Prieskum sa uskutočnil v auguste na vzorke päťsto respondentov, z ktorých vyše tri štvrtiny vlastní alebo šoféruje auto. Z toho vyplýva, že prezúvanie pneumatík rieši väčšina dospelej populácie na Slovensku. Aktuálne už prebieha sezóna prezúvania letných pneumatík na zimné. A práve pri otázkach ohľadom zimných pneumatík bolo najzaujímavejším zistením, že viac ako polovica slovenských vodičov nevie, kedy sú zimné pneumatiky ešte nie celkom bezpečné, resp. môžu byť nebezpečné.

Slovenské zákony povoľujú minimálnu hĺbku dezénu na zimnej pneumatike tri mm. Tento parameter správne identifikovalo len 22 % respondentov. Ďaleko viac – takmer 30 % vodičov si myslí, že minimálna hĺbka dezénu je 1,6 mm, čo platí pre zákonné minimum pri letných pneumatikách. Až 14 % opýtaných si myslí, že správna hodnota je 2 mm atď. Viac ako pätina respondentov nevedela odpovedať.

2 Continental WinterContact TS 860
Zimné pneumatiky s dostatočnou výškou dezénu garantujú bezpečnú jazdu

Jazda s ojazdenými zimnými pneumatikami môže byť veľmi nebezpečná, pretože hrozí riziko šmyku, obzvlášť v zlom počasí. Koncern Continental, do ktorého patrí aj značka Matador, odporúča nečakať na zákonný limit a prezuť na nové zimné pneumatiky už pri zostatkovej hĺbke dezénu 4mm. A ak majú vodiči čo i len malé podozrenie, že ich pneumatiky nie sú stopercentne spoľahlivé na mokrej alebo zľadovatenej vozovke, odporúča čo najskôr navštíviť najbližší odborný pneuservis.

Zimná pneumatika je už na prvý pohľad viditeľne odlišná od letnej. Slovenskí vodiči rozoznávajú zimné pneumatiky podľa viacerých faktorov. Prieskum ukázal, že až 44 % vodičov spozná zimnú pneumatiku podľa tzv. "alpského symbolu" – podľa vločky v hore. Až 37 % sa orientuje podľa dezénu pneumatiky a 17 % ju rozozná zimnú pneumatiku podľa označenia na bočnej strane pneumatiky M+S.

Súčasťou prieskumu bola aj otázka, aké faktory vplývajú na vodičov pri výbere a kúpe zimných pneumatík. Najviac respondentov sa rozhoduje podľa kvality. Až 51 % vodičov sa informuje priamo u predajcu o jazdných vlastnostiach a garancii bezpečnosti pneumatiky. Pre 32 % vodičov je pri kúpe prvoradé odporúčanie od známych, predajcov alebo na základe užívateľských recenzií na internete. Pätina motoristov, teda 20 %, sa riadi podľa výsledkov nezávislých testov.

Jeseň je čas na prezúvania letných pneumatík na zimné. Výsledky prieskumu potvrdzujú, že väčšina slovenských vodičov si nenecháva prezúvanie zimných pneumatík na poslednú chvíľu. Pre 38 % vodičov je pri prezúvaní rozhodujúce počasie, čo znamená, že nemajú naplánovaný presný termín prezúvania. Až 23 % opýtaných chce mať už prezúvanie vyriešené v októbri a 22 % v novembri.

Čo značenie veku pneumatík? Zaužívaná je značka DOT používaná americkým ministerstvom dopravy – Department of Transportation. Číselná kombinácia je štvormiestna: Prvé dvojčíslie znamená týždeň dátumu výroby a druhé rok výroby. Napríklad 3117: pneumatika vyrobená v 31. týždni roku 2017. Dodávame, že odborníci neodporúčajú používať pneumatiky staršie ako šesť rokov.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.