Kontroly originality. Zabránia podvodom?

Nedeľa, 04 september 2011

Manipulácie najrôznejšieho druhu, po ktorých dochádza k zmenám identity automobilov, sú zavedené praktiky podvodníkov a špekulantov. Aby sa tomu zabránilo, máme na Slovensku od marca 2005 zákon, ktorý zaviedol povinnú kontrolu originality jednotlivo dovezených (okrem nových) automobilov.

Kontrolné foto
Jednou z podvodníckych metód je prerážanie či úprava identifikačného VIN kódu

Podvodníci s autami používajú celú škálu postupov, od jednoduchej zmeny VIN, sfalšovania dokladov alebo údajov v nich, cez výmenu dôležitých dielov, až po "poskladanie" z rôznych havarovaných vozidiel. Vznikajú vozidlá, ktoré sú nielen nespôsobilé na premávku z pohľadu neoprávnených zmien, ale aj nebezpečné z pohľadu konštrukčných zmien.

Za prvých sedem mesiacov tohto roka na pracoviskách kontroly originality na Slovensku bolo 398 údajov o vozidlách a 69 údajov o dokladoch stotožnených so záznamami v pátracích evidenciách. Podľa štatistiky bolo ďalej zistených 120 podozrení z neoprávnenej zmeny identifikátorov vozidla a taktiež 11 podozrení z neoprávnenej zmeny a falšovania dokladov od vozidla.

Ak sa počas kontroly originality zistí, že došlo k neoprávneným zásahom do identifikátorov, dokladov alebo konštrukcie vozidla, zaistia ho orgány činné v trestnom konaní a podrobia šetreniu a deštruktívnemu expertnému skúmaniu. Po zistení pôvodnej identity sa vozidlo vráti pôvodnému majiteľovi.

Od začiatku januára do konca júla tohto roka bolo 1055 áut vyhodnotených ako "dočasne spôsobilé". V prípade, ak na vozidle s výsledkom "dočasne spôsobilé" sú odstránené dôvody dočasnej spôsobilosti, je na vozidle do 30 dní od poslednej kontroly originality vykonaná kontrola zameraná na odstránenie nedostatkov. Po tejto lehote je vozidlo podrobené kompletnej kontrole originality.

Kontrole originality podliehajú vozidlá jednotlivo dovezené zo zahraničia, okrem nových jednotlivo dovezených vozidiel, na ktoré sa kontrola originality nevzťahuje. Pod novými vozidlami sa rozumejú vozidlá, u ktorých odo dňa dátumu ich prvého prihlásenia do evidencie vozidiel neuplynulo viac ako šesť mesiacov, alebo ktoré nenajazdili viac ako 6 000 km.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.