Lexus LF-LC: Najprv ho automobilka nechcela vyrábať

Nedeľa, 26 január 2020

Športový Lexus LC priťahuje pozornosť odvážnym dizajnom a krásnymi líniami. Vlajkové kupé japonskej značky získalo za svoj dizajn mnoho ocenení. Tento úspech je výsledkom vernej reprodukcie štýlu konceptu LF-LC, ktorý bol natoľko inovatívny, že Lexus ho pôvodne neplánoval ani vyrábať. Prečo zmenil rozhodnutie?

1-Lexus-lf-lc

Senzácia na autosalóne v Detroite
Keď koncepčný Lexus LF-LC v roku 2012 debutoval na autosalóne v Detroite a spôsobil veľký rozruch. Fanúšikovia športových áut sa doňho okamžite zaľúbili a uznanie vyjadrili aj motoristickí novinári. Tamojšia porota mu udelila ocenenie EyesOn Design Awards za najlepší koncepčný model autosalónu.

Pre Lexus bol model LF-LC čímsi výnimočným. Predstavoval zhmotnenie snov o tom, aký má byť Lexus budúcnosti. Bol krásny a odvážny, mal úžasné tvary, ktoré sľubovali vzrušujúcu jazdu a skvelé emócie. Napriek tomu ho neplánovali vyrábať. Bolo to auto stvorené pre elegantné ulice západného pobrežia Kalifornie, ale americké dizajnérske štúdio Lexusu Calty Design Centre ho nevytvorilo ako praktické vozidlo určené na jazdu po verejných komunikáciách. Bolo však ťažké ignorovať ohlasy odborníkov a ódy verejnosti.

Premena štúdie na sériový model
Keď Lexus napokon rozhodol nesklamať fanúšikov LF-LC a uviesť na trh auto vytvorené podľa konceptu, hlavný inžinier Koji Sato sa ocitol v ťažej situácii. Počiatočné nadšenie vystriedali obavy. Mal premeniť vizionársky koncept na elegantné a praktické auto, ktoré sa bude podobať prototypu.

Nie je tajomstvom, že väčšina konceptov nie je vhodná na bežnú jazdu a náklady na ich výrobu sú astronomické. Nemontujú do nich praktické vybavenie nevyhnutné v bežnom automobile, ako sú airbagy alebo bezpečnostné systémy.

2-Lexus-lf-lc

Premeniť koncepčné auto na každodenné používanie sa zvyčajne končí rovnako – stratí väčšinu vlastností, ktoré ho robili atraktívnym. Ostré línie sa okrešú a dynamické tvary ustúpia praktickej karosérii, ktorá sa ľahko vyrába. Ale Koji Sato čosi také nechcel dopustiť. Spolu s tímom mali za úlohu vytvoriť auto snov a chceli ju zrealizovať. "Konštrukcia LC bola od čias vytvorenia nového LS najväčšou výzvou, pred akou stál Lexus,” zhrnul Sato.

Práca pre štyritisíc ľudí
Na jar 2012 prototyp LF-LC odovzdali dizajnérskemu centru Lexus v Japonsku. Koji Sato si uvedomoval, že projekt môže uspieť iba vtedy, ak dizajnéri a inžinieri budú tvorivejší ako kedykoľvek predtým. Do práce sa zapojilo vyše 4000 ľudí.

3-Lexus-lf-lc

Tím sa rýchlo zhodol na vytýčenom cieli. Produkčný LC mal mať všetko, vďaka čomu bol LC-LF taký atraktívny – dlhú, nízko položenú masku chladiča, strechu kupé, ktorá sa od kabíny smerom dozadu zvažuje, umelecky tvarované línie a precízne vypracované detaily. V procese zdokonaľovania sa tím vysporiadal s každou prekážkou. Napríklad, aby mohla byť maska chladiča položená dostatočne nízko, museli zavesenie kolies donekonečna upravovať.

Lepší ako koncept
Výsledok ich práce debutoval o päť rokov neskôr , znovu v Detroite. Mnoho členov dizajnérskeho tímu si myslí, že dizajn LC bol lepší ako koncept a nové kupé takisto získalo ocenenie EyesOn Design Award, tentoraz v kategórii najlepšieho produkčného auta a cenu za najlepší interiér. Nasledujúci rok priniesol ďalšie ocenenia - cenu Car Design of the Year v kategórii produkčných automobilov a 10 Best Interiors časopisu Wards Auto.

Luxusné japonské kupé
Lexus LC je najväčšie športové kupé v rade založené na rovnakej modulárnej platforme GA-L ako limuzína LS. Benzínový LC 500 je vybavený motorom V8 s objemom 5,0 litra a je spojený s 10-stupňovou automatickou prevodovkou. Motor s výkonom 464 k a krútiacim momentom 540 Nm dosahuje zrýchlenie na 100 km/h za 4,7 sekundy.

Hybridný LC 500h poháňa prvý štvorstupňový hybridný pohon Multistage Hybrid s celkovým výkonom 359 koní a pozostáva z 3,5-litrového spaľovacieho motora V6 a elektromotora s výkonom 179 koní s krútiacim momentom 300 Nm, ktorý je k dispozícii od nulových otáčok. LC s týmto pohonom dosiahne stovku za 5 sekúnd.

Nová platforma GA-L umožňuje veľmi vysokú tuhosť karosérie a výrazné zníženie ťažiska. Na vytvorenie strechy aj dverí bol použitý pevný, no ľahký plast zosilnený uhlíkovými vláknami CFRP. Dverové rámy, veko batožinového priestoru a maska sú z hliníka a rám karosérie kupé z ocele s vysokým stupňom tuhosti. V štvormiestnom interiéri nájdeme displej s 3D efektom, multimediálnu obrazovku s touchpadom a veľký farebný HUD projektor. Bezpečnosť jazdy zaručuje súbor bezpečnostných technológií ako aj integrované riadenie jazdnej dynamiky.

(lex-gold)
Foto: Lexus
Pridať komentár
Bleskovky
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.
BMW-kopie
Značke BMW udelili slovenskí spotrebitelia a komisia expertov Brand Council z programu Slovak Superbrands cenu Slovak Superbrands Award 2020. Automobilka tak potvrdila, že patrí do skupine elitných značiek. Ocenenie je potvrdením kvality a uistením priaznivcov a zákazníkov značky pri ich nákupných rozhodnutiach. Program Superbrands vznikol pred viac ako dvadsiatimi rokmi vo Veľkej Británii. Marketingoví a komunikační odborníci si stanovili dva ciele: uviesť do pozornosti mimoriadne silné značky a prezentovať ich ďalším spoločnostiam, ktoré by sa rady rozvíjali a učili. Odvtedy získal program celosvetové uznanie a dnes je Superbrands uznávaný ako rešpektované ocenenie v 90. krajinách na piatich kontinentoch. Komisia Brand Council ma pri udeľovaní cien kľúčovú úlohu, preto sa jej členmi môžu stať len poprední, vysoko uznávaní experti.