Mercedes-Benz S: Pripomenutie priekopníka

Sobota, 12 október 2019

Moderný dizajn a technologický vzor s airbagom, optimalizovanou aerodynamikou a konzekventne zníženou hmotnosťou: toto všetko reprezentoval Mercedes-Benz triedy S radu 126, ktorý má v rodnom liste zapísaný rok 1979.

1-Mercedes-Benz-126
Mercedes-Benz triedy S 126 – najúspešnejší rad vyššej triedy v histórii značky

Pred 40 rokmi, v septembri 1979, predstavil mercedes na autosalóne vo Frankfurte model triedy S. V súčasnosti sú sedany vyššej triedy, ako aj kupé tohto konštrukčného radu vyrobené od roku 1981, obľúbené youngtimery tejto značky. Vyhľadávané vozidlo je práve k dispozícii v obchode s vozidlami All Time Stars Mercedes-Benz Classic.

Mercedes-Benz triedy S bol v roku 1979 novou generáciou sedanov vyššej triedy. Modelový rad najprv zahŕňal sedem verzií. Na výber boli štyri motory, od 2,8-litrového šesťvalca (115 kW/156 k) po 5,0-litrový V8 so vstrekovaním benzínu (176 kW/240 k), ako aj dva varianty karosérie – okrem normálnej verzie aj predĺžený variant, ktorý sa pri sedanoch vyššej triedy ponúkal počas dvoch generácií. Zväčšenie rázvoru kolies o 140 milimetrov prispelo k zväčšeniu priestoru v oblasti zadných sedadiel a zväčšeniu šírky na nastupovanie v priestore zadných bočných dverí.

2-Mercedes-Benz-126
Moderná palubná doska so stredovou konzolou a po prvý raz s airbagom vodiča

Svojím vzhľadom trieda S radu 126 najprv pre mnohých odborníkov pôsobila triezvo a jednoducho. Avšak čoskoro sa jej dizajn prejavil ako pokrokový. Aj vďaka tomu si tento konštrukčný rad zachoval status nadčasového a obľúbeného youngtimera.

Charakteristické dizajnové prvky sa prejavili "od pása nadol". Prvýkrát na aute Mercedes-Benz sa nepoužili klasické nárazníky, ale nárazníky s veľkými rozmermi a plastovým povrchom. Vizuálne prepojenie spojlera predného a zadného nárazníka vytvárali široké bočné ochranné lišty z plastu medzi výrezmi pre kolesá vo výške nárazníkov.

Oba osemvalcové motory predchádzajúceho konštrukčného radu 116 nahradili prepracované agregáty. Motor s objemom 5,0 litra nahradil 4,5-litrový s blokom zo sivej liatiny a 3,8-litrový z ľahkej zliatiny vznikol z verzie 3,5-litrového motora V8 s blokom, tiež zo sivej liatiny. Nové motory V8 mali vyšší výkon a zároveň nižšiu hmotnosť, čo sa prejavilo nižšou spotrebou. Bez zmeny zostali verzie 2,8-litrového šesťvalca s karburátorom a so vstrekovaním paliva. Pre americký trh bola v ponuke aj dieselová verzia.

3-Mercedes-Benz-126
Prvýkrát Mercedes-Benz použil rozmerné nárazníky s plastový povrchom

Konštrukčný rad 126 je prvý sériový Mercedes-Benz vyvíjaný so zreteľom na aerodynamiku. S hodnotou cw 0,36 obsadil vrcholovú pozíciu vo svojom segmente. Po prvý raz sa použil airbag vodiča a v roku 1988 aj airbag spolujazdca.

Do roku 1991, počas dvanástich rokov výroby, opustilo výrobné haly v Sindelfingene spolu 818 036 sedanov radu 126. Okrem toho sa vyrobilo 74 060 modelov kupé SEC (C 126). Konštrukčný rad 126 je najúspešnejším konštrukčným radom vyššej triedy v histórii automobilky.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
Land-cruise
Podľa amerického portálu iSeeCars.com je Toyota Land Cruiser najspoľahlivejším autom na americkom trhu. Portál analyzoval z hľadiska životnosti 15,8 milióna jazdených áut. Ukázalo sa, že Toyota Land Cruiser poskytuje najväčšiu záruku, že auto prekoná minimálne 320 000 km. Toľko malo na tachometri až 15,7 % jazdených áut tohto modelu. Druhé miesto patrí modelu Sequoia (9,2 %), čo je terénne vozidlo väčšie ako je Land Cruiser postavené na platforme pick-upu Tundra. Prvé miesto má Toyota aj medzi všetkými preverovanými značkami. Na druhom mieste medzi značkami je Honda s podielom 1,6 %. Na ďalších sú americké GMC, Chevrolet a Ford. Land Cruiser navrhli tak, aby vydržal najmenej 25 rokov.
Šikyňa-Holandsko
Po úvodných pretekoch seriálu majstrovstiev sveta v motokrose v Anglicku sa pretekári so svojimi tímami presunuli do holandského Valkenswaardu, dejiska druhého podujatia majstrovstiev sveta. Jediný slovenský jazdec Richard Šikyňa z MX Slovakia v Holandsku nebodoval. Zdravotný stav, ku ktorým sa v druhej jazde pridali aj technické problémy, mu neumožnili dokončiť ani jedny nedeľňajšie preteky a tak sa z Holandska vracia bez bodového zisku. V hodnotení seriálu klesol z priebežného 19. na 27. miesto. V najbližších dňoch bude najdôležitejšie, aby sa Richard Šikyňa vyliečil a stihol sa pripraviť na ďalšie preteky v Argentíne, ktoré budú už o dva týždne.
BMW-kopie
Značke BMW udelili slovenskí spotrebitelia a komisia expertov Brand Council z programu Slovak Superbrands cenu Slovak Superbrands Award 2020. Automobilka tak potvrdila, že patrí do skupine elitných značiek. Ocenenie je potvrdením kvality a uistením priaznivcov a zákazníkov značky pri ich nákupných rozhodnutiach. Program Superbrands vznikol pred viac ako dvadsiatimi rokmi vo Veľkej Británii. Marketingoví a komunikační odborníci si stanovili dva ciele: uviesť do pozornosti mimoriadne silné značky a prezentovať ich ďalším spoločnostiam, ktoré by sa rady rozvíjali a učili. Odvtedy získal program celosvetové uznanie a dnes je Superbrands uznávaný ako rešpektované ocenenie v 90. krajinách na piatich kontinentoch. Komisia Brand Council ma pri udeľovaní cien kľúčovú úlohu, preto sa jej členmi môžu stať len poprední, vysoko uznávaní experti.