Mercedes-Benz S: Pripomenutie priekopníka

Sobota, 12 október 2019

Moderný dizajn a technologický vzor s airbagom, optimalizovanou aerodynamikou a konzekventne zníženou hmotnosťou: toto všetko reprezentoval Mercedes-Benz triedy S radu 126, ktorý má v rodnom liste zapísaný rok 1979.

1-Mercedes-Benz-126
Mercedes-Benz triedy S 126 – najúspešnejší rad vyššej triedy v histórii značky

Pred 40 rokmi, v septembri 1979, predstavil mercedes na autosalóne vo Frankfurte model triedy S. V súčasnosti sú sedany vyššej triedy, ako aj kupé tohto konštrukčného radu vyrobené od roku 1981, obľúbené youngtimery tejto značky. Vyhľadávané vozidlo je práve k dispozícii v obchode s vozidlami All Time Stars Mercedes-Benz Classic.

Mercedes-Benz triedy S bol v roku 1979 novou generáciou sedanov vyššej triedy. Modelový rad najprv zahŕňal sedem verzií. Na výber boli štyri motory, od 2,8-litrového šesťvalca (115 kW/156 k) po 5,0-litrový V8 so vstrekovaním benzínu (176 kW/240 k), ako aj dva varianty karosérie – okrem normálnej verzie aj predĺžený variant, ktorý sa pri sedanoch vyššej triedy ponúkal počas dvoch generácií. Zväčšenie rázvoru kolies o 140 milimetrov prispelo k zväčšeniu priestoru v oblasti zadných sedadiel a zväčšeniu šírky na nastupovanie v priestore zadných bočných dverí.

2-Mercedes-Benz-126
Moderná palubná doska so stredovou konzolou a po prvý raz s airbagom vodiča

Svojím vzhľadom trieda S radu 126 najprv pre mnohých odborníkov pôsobila triezvo a jednoducho. Avšak čoskoro sa jej dizajn prejavil ako pokrokový. Aj vďaka tomu si tento konštrukčný rad zachoval status nadčasového a obľúbeného youngtimera.

Charakteristické dizajnové prvky sa prejavili "od pása nadol". Prvýkrát na aute Mercedes-Benz sa nepoužili klasické nárazníky, ale nárazníky s veľkými rozmermi a plastovým povrchom. Vizuálne prepojenie spojlera predného a zadného nárazníka vytvárali široké bočné ochranné lišty z plastu medzi výrezmi pre kolesá vo výške nárazníkov.

Oba osemvalcové motory predchádzajúceho konštrukčného radu 116 nahradili prepracované agregáty. Motor s objemom 5,0 litra nahradil 4,5-litrový s blokom zo sivej liatiny a 3,8-litrový z ľahkej zliatiny vznikol z verzie 3,5-litrového motora V8 s blokom, tiež zo sivej liatiny. Nové motory V8 mali vyšší výkon a zároveň nižšiu hmotnosť, čo sa prejavilo nižšou spotrebou. Bez zmeny zostali verzie 2,8-litrového šesťvalca s karburátorom a so vstrekovaním paliva. Pre americký trh bola v ponuke aj dieselová verzia.

3-Mercedes-Benz-126
Prvýkrát Mercedes-Benz použil rozmerné nárazníky s plastový povrchom

Konštrukčný rad 126 je prvý sériový Mercedes-Benz vyvíjaný so zreteľom na aerodynamiku. S hodnotou cw 0,36 obsadil vrcholovú pozíciu vo svojom segmente. Po prvý raz sa použil airbag vodiča a v roku 1988 aj airbag spolujazdca.

Do roku 1991, počas dvanástich rokov výroby, opustilo výrobné haly v Sindelfingene spolu 818 036 sedanov radu 126. Okrem toho sa vyrobilo 74 060 modelov kupé SEC (C 126). Konštrukčný rad 126 je najúspešnejším konštrukčným radom vyššej triedy v histórii automobilky.

Autor: J. Goldberger
Foto: Mercedes-Benz
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."