Motory BMW a MINI: štyrikrát Naj

Nedeľa, 27 jún 2010

Úspech v štyroch z ôsmich objemových tried prinieslo hodnotenie Medzinárodný motor roka 2010 opäť dominantnú pozíciu pre BMW Group. Medzi oceneným boli v okruhu toho najlepšieho, čo dnes konkurencia v tejto oblasti ponúka, benzínové aj naftové agregáty BMW – so štyrmi, šiestimi aj ôsmimi valcami.

BMW X5
Jeden z víťazných motorov nosí pod kapotou SUV bavorskej automobilky – BMW X5

Prvým zo štvorice ocenených je motor V8 z modelu BMW M3. Druhým je radový benzínový šesťvalec s technológiami BMW TwinPower Turbo, VALVETRONIC s priamym vstrekovaním, ktorý sa montuje do BMW radu 1, BMW radu 3 alebo BMW radu 5. Ďalším je vznetový štvorvalec BMW TwinPower Turbo z modelov BMW X1 xDrive23d a BMW 123d. Posledným zo štvorice ocenených motorov je zážihový štvorvalec s turbodúchadlom typu Twin Scroll z MINI Cooper S.

Cena Motor roka sa udeľuje na základe hodnotenia medzinárodnej poroty 76 odborných novinárov z 35 krajín sveta. Slávnostný ceremoniál ročníka 2010 sa konal na veľtrhu Engine expo v Stuttgarte. Toto oceňovanie otvorilo svoju tradíciu v roku 1999. Odvtedy získali motory vyvinuté pre BMW a MINI vyše 50 titulov v jednotlivých triedach.

Víťazstvo v kategórii s objemom 1,8 až 2,0 litra zaznamenal najvýkonnejší naftový štvorvalec BMW. Celohliníkový dvojlitrový motor s priamym vstrekovaním common rail a technológiou BMW TwinPower Turbo (150 kW/204 k) zaujal porotu svojou ťažnou silou a výnimočnou efektivitou.

Motor V8 z modelov BMW M3 vyhral tretíkrát za sebou v triede 3,0 až 4,0 litra. Agregát s objemom 4,0 litra a výkonom 309 kW/420 k, ktorý poháňa športové modely BMW M3 Coupé, BMW M3 Sedan a BMW M3 Cabrio zaujal hodnotiacich členov poroty svojou dynamikou, ktorá pramení z vysokootáčkového princípu. Okrem brilantnej dynamiky ocenili aj efektivitu tohto agregátu, ktorý má teraz v BMW M3 aj funkcie Auto Start/Stop, Brake Energy Regeneration a ďalšie prvky zo súboru BMW EfficientDynamics.

Autor: J. Goldberger
Foto: BMW
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.