Na Slovensku sa vyrobilo v roku 2017 vyše milióna áut

Štvrtok, 18 január 2018

Slovensko aj po roku 2017 zostáva svetovým lídrom v počte vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov. Tri automobilky pôsobiace na Slovensku vyrobili v minulom roku 1,025 milióna automobilov . Je to o niečo menej ako rok predtým. Presné čísla na Slovensku vyrobených automobilov budú známe neskôr.

Auta - vyroba

Z týchto čísiel je zrejmé, že automobilový priemysel je pilierom slovenskej ekonomiky. Z celej priemyselnej výroby Slovenska tvorí výroba automobilov až 44 percent . Z toho až 35 percent tvorí export priemyslu. Vďačíme za to automobilkám Volkswagen, Kia a PSA Group a ich slovenským dcérskym spoločnostiam Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia a PSA Group Slovakia. V tomto roku pribudne k nim štvrtý výrobca, Jaguar Land Rover , z ktorého výrobných liniek zídu prvé autá koncom tohto roku.

Na stretnutí s novinármi predstavitelia Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) hovorili o tom, ako vidia rok 2018. Prezident ZAP SR Juraj Sinay ho vidí ako kritický z hľadiska udržateľnosti konkurencieschopnosti kľúčového sektora našej ekonomiky. Príčinou môžu byť bariéry, ktoré ak sa nepodarí odstrániť, doterajšie výsledky slovenského automobilového priemyslu sa nepodarí dlhodobo udržať a výkonnosť sektora automobilovej výroby bude klesať.

Hlavným problémom je viackrát konštatovaný nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Ak sa donedávna konštatovalo, že riešením by malo byť v prvom rade duálne vzdelávania na školách, potom rekvalifikácie a až na treťom mieste prísun pracovnej sily zo zahraničia, dne je to naopak. Prioritné v súčasnosti je získavanie pracovnej sily zo zahraničia. Na druhom mieste sú rekvalifikácie. Až potom duálne vzdelávanie, ktoré relatívne dlho trvá a systém je v súčasnosti málo funkčný.

Aj preto ZAP SR pripravil podklady pre vznik projektu rekvalifikácie päťtisíc pracovných síl počas najbližších štyroch rokov pre potreby automobilového priemyslu. Iba tak sa môže podariť, aby automobilky na Slovensku mohli zrealizovať svoje nové projekty.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.