Návrat rysov: ... a žijú v prírode

Štvrtok, 23 júl 2009

V Európe a aj vo svete ojedinelý pokus s návratom rysov do voľnej prírody úspešne ukončili v odľahlej lesnej chate v Malej Fatre v rámci projektu Návrat rysov.Hlavné roly v ňom zvládali ochranár Miloš Majda a kameraman Tomáš Hulík. Dvoch malých rysov ostrovidov, Lízu a Mura, narodených v ostravskej zoologickej záhrade 5. mája 2008, vypustili prednedávnom do voľnej prírody.

Návrat rysov

Podobný unikátny a vydarený pokus, no s jedným rysom, uskutočnil na prelome rokov 1999 a 2000 práve Miloš Majda. Podstatou súčasného projektu Návrat rysov je zistiť, či sa táto mačkovitá šelma narodená v zoologickej záhrade a vychovávaná ľuďmi dokáže vrátiť do svojho prirodzeného prostredia, do voľnej prírody. Pokus s Lízou a Murom odštartovali v priebehu jari 2008 s "náhradnými rodičmi" Milošom Majdom a jeho manželkou Erikou už v spomínanej chate v Malej Fatre. Aby ich mohli vypustiť do voľnej prírody, museli ich naučiť postarať sa o seba – naučiť ich loviť a brániť sa pred nástrahami lesa. Približne po roku, keď malé šelmy už dospeli a v lese sa správajú suverénne.

Rast a spôsoby správania sa malých rysov snímal fotoaparátom a kamerou profesionálny filmár Tomáš Hulík. Chcel by, ako sám hovorí, ukázať filmom, ktorý vzniká v spolupráci so Slovenskou televíziou, návrat k hodnotám, úctu k prírode, ale aj zákonitostiam, ktoré v prírode fungujú. Hlavným zmyslom filmového dokumentu však je ukázať návrat rysa ostrovida do prostredia "divočiny". Vedecká časť projektu má za úlohu sledovať pohyb rysov pomocou satelitnej telemetrie. Filmový dokument o rysích mláďatách Líze a Murovi má byť hotový v júni budúceho roku.

Návrat rysov

Na projekte Návrat rysov sa rôznymi úlohami a pomocou podieľa okrem iných inštitúcií a organizácií aj dovozca automobilov Land Rover na Slovensko, spoločnosť T.O.P. Auto Slovakia. Jednou z foriem pomoci a podpory je zapožičanie výsostne terénneho automobilu Land Rover Defender, ktorý aj keď nelezie po skalách ako rys ostrovid, dostane sa takmer všade, a to aj v najťažšom teréne.

Dvaja mladí rysí súrodenci žijú od júna tohto roku v lesoch Malej Fatry. Podľa všetkého sa im darí a prežívajú, hoci nástrahy prírody, ale aj nebezpečenstvo od ľudí, im hrozí neustále. Pokus návratu Lízy a Mura do prírody sa zrejme vydaril, pretože tam, odkiaľ ich do prírody vypustili, sa už nevracajú a pri poslednom pozorovaní nereagovali na volanie tých, čo ich donedávna vychovávali.

Návrat rysov Návrat rysov Návrat rysov Návrat rysov
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.