Newmatec 2019: O nových trendoch v automobilovom priemysle

Streda, 10 apríl 2019

Zväz automobilového priemyslu SR zorganizoval v priestoroch X-Bionics Sphere v Šamoríne stretnutie, na ktorom sa hovorilo najmä o budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku. Tiež o tom, či je perspektívnejšia elektromobilita s akumulátormi alebo autá na vodíkový pohon. Podujatia sa zúčastnili uznávaní zahraniční experti, ktorí prišli do Šamorína na kongres krajín V4 rokovať o budúcnosti automobilizmu nielen vo svojich krajinách, ale aj v Európe.

1 Toyota Mirai
Toyota Mirai na vodíkový pohon pripravená na skúšobné jazdy v Šamoríne

Automobilový priemysel čakajú významné zmeny. Jednou z najzávažnejších je potreba znižovania emisií a nárast alternatívnych pohonov. Ďalšou podpora rozvoja elektromobilov na batérie či na vodíkový pohon. Budúcnosť môže ovplyvniť aj prechod na iné formy mobility. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potrebné o nových trendoch diskutovať už dnes a koordinovať spoluprácu v rámci krajín V4. Aj preto piaty ročník prestížnej medzinárodnej automotive konferencie Newmatec 2019 spojil odbornú diskusiu s názormi zástupcov hospodárskych rezortov krajín V4.

Potreba väčšej spolupráce v našom regióne bola dôvodom vzniku myšlienky sústrediť odborníkov pôsobiacich v oblasti výroby automobilov a komponentov do jedného výnimočného podujatia. Na to práve konferencia Newmatec poskytla príležitosť na aktívny networking, ktorému bola vyhradená viac ako tretina programového času konferencie.

Piaty ročník medzinárodnej odbornej konferencie Newmatec v Šamoríne prebiehal pod záštitou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Punc jej dal ministra hospodárstva Peter Žiga. Významná bola tiež účasť štátnych tajomníkov ministerstiev zodpovedných za hospodársku politiku a priemysel krajín V4 a viac ako 300 hostí stredného a vyššieho manažmentu a odborníkov autopriemyslu z rôznych krajín.

Súčasťou podujatia Newmatec bola aj tlačová konferencia s čelnými zástupcami automobilového priemyslu krajín V4. Domáce Slovensko zastupoval prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, Českú republiku Martin Hrdliča, vedúci vývoja podvozkov a agregátov automobilky Škoda, diskutovali aj Carlos Navas, riaditeľ pre stratégiu vodíkových pohonov a Thomas Schmidt, prevádzkový riaditeľ Hyundai Motor Europe. Na otázky novinárov odznelo od nich viacero zaujímavých postrehov.

Český zástupca M. Hrdlička spomenul napríklad fakt, že jeden morský tanker vypustí ročne do vzduchu toľko škodlivín ako 60 miliónov áut. Hovoril tiež o uhlíkovej stope, ktorá sa hromadí z exhalátov v tele človeka od kolísky po hrob. Prezident ZAP-u A. Matušek spomenul pomalý nárast elektrických bezemisných áut na Slovensku, tiež slabú podporu štátu pri ich zavádzaní, a fakt, že z 1600 len 800 dostane pri kúpe podporu.

Thomas Schmidt upozornil, že ak by v Nemecku bola čo len jedna tretina áut na elektrický pohon, v noci by v celom Nemecku bola tma. Dozvedeli sme tiež, že Hyundai už budúci rok bude elektrické autá vyrábať aj v Európe. Carlos Navas hovoril o problematike pohonu na vodíkové palivové články.

Čerešničkou na torte bola pre prítomných novinárov skúšobná jazda s elektrickým Hyundaiom Nexo a Toyotou Mirai s vodíkom pohonom.

1 Toyota Mirai 2 Hyundai Nexo 3 Hyundai Nexo
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.