Newmatec 2019: O nových trendoch v automobilovom priemysle

Streda, 10 apríl 2019

Zväz automobilového priemyslu SR zorganizoval v priestoroch X-Bionics Sphere v Šamoríne stretnutie, na ktorom sa hovorilo najmä o budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku. Tiež o tom, či je perspektívnejšia elektromobilita s akumulátormi alebo autá na vodíkový pohon. Podujatia sa zúčastnili uznávaní zahraniční experti, ktorí prišli do Šamorína na kongres krajín V4 rokovať o budúcnosti automobilizmu nielen vo svojich krajinách, ale aj v Európe.

1 Toyota Mirai
Toyota Mirai na vodíkový pohon pripravená na skúšobné jazdy v Šamoríne

Automobilový priemysel čakajú významné zmeny. Jednou z najzávažnejších je potreba znižovania emisií a nárast alternatívnych pohonov. Ďalšou podpora rozvoja elektromobilov na batérie či na vodíkový pohon. Budúcnosť môže ovplyvniť aj prechod na iné formy mobility. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potrebné o nových trendoch diskutovať už dnes a koordinovať spoluprácu v rámci krajín V4. Aj preto piaty ročník prestížnej medzinárodnej automotive konferencie Newmatec 2019 spojil odbornú diskusiu s názormi zástupcov hospodárskych rezortov krajín V4.

Potreba väčšej spolupráce v našom regióne bola dôvodom vzniku myšlienky sústrediť odborníkov pôsobiacich v oblasti výroby automobilov a komponentov do jedného výnimočného podujatia. Na to práve konferencia Newmatec poskytla príležitosť na aktívny networking, ktorému bola vyhradená viac ako tretina programového času konferencie.

Piaty ročník medzinárodnej odbornej konferencie Newmatec v Šamoríne prebiehal pod záštitou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Punc jej dal ministra hospodárstva Peter Žiga. Významná bola tiež účasť štátnych tajomníkov ministerstiev zodpovedných za hospodársku politiku a priemysel krajín V4 a viac ako 300 hostí stredného a vyššieho manažmentu a odborníkov autopriemyslu z rôznych krajín.

Súčasťou podujatia Newmatec bola aj tlačová konferencia s čelnými zástupcami automobilového priemyslu krajín V4. Domáce Slovensko zastupoval prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, Českú republiku Martin Hrdliča, vedúci vývoja podvozkov a agregátov automobilky Škoda, diskutovali aj Carlos Navas, riaditeľ pre stratégiu vodíkových pohonov a Thomas Schmidt, prevádzkový riaditeľ Hyundai Motor Europe. Na otázky novinárov odznelo od nich viacero zaujímavých postrehov.

Český zástupca M. Hrdlička spomenul napríklad fakt, že jeden morský tanker vypustí ročne do vzduchu toľko škodlivín ako 60 miliónov áut. Hovoril tiež o uhlíkovej stope, ktorá sa hromadí z exhalátov v tele človeka od kolísky po hrob. Prezident ZAP-u A. Matušek spomenul pomalý nárast elektrických bezemisných áut na Slovensku, tiež slabú podporu štátu pri ich zavádzaní, a fakt, že z 1600 len 800 dostane pri kúpe podporu.

Thomas Schmidt upozornil, že ak by v Nemecku bola čo len jedna tretina áut na elektrický pohon, v noci by v celom Nemecku bola tma. Dozvedeli sme tiež, že Hyundai už budúci rok bude elektrické autá vyrábať aj v Európe. Carlos Navas hovoril o problematike pohonu na vodíkové palivové články.

Čerešničkou na torte bola pre prítomných novinárov skúšobná jazda s elektrickým Hyundaiom Nexo a Toyotou Mirai s vodíkom pohonom.

1 Toyota Mirai 2 Hyundai Nexo 3 Hyundai Nexo
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
KLEBER Dynaxer HP4
Značka Kleber v rámci svojho dvojročného cyklu vývoja pneumatík ponúka novinku radu Dynaxer UHP a Dynaxer HP4. Majú vylepšený výkon na mokrej vozovke, kratšiu brzdnú dráhu, čo rovnako platí aj na suchých cestách. To vďaka novopatentovanej zmesi behúňa a samozamykacím lamelám, ktoré redukujú deformáciu pneumatiky počas jazdy. Asymetrický behúň s dvoma kontinuálnymi vonkajšími drážkami zvýrazňuje asymetriu pneumatiky pre zlepšenie priľnavosti a pre odvádzanie vody na mokrej vozovke. Technológia samozamykacích lamiel pomáha dezénu zvýšiť tuhosť v kontakte s vozovkou. Zvýšená tuhosť behúňa znižuje valivý odpor pneumatiky a tým aj spotrebu paliva. Pneumatiky Kleber Dynaxer HP4 sú dostupne v rozmeroch s priemerom 15, 16 a 17 palcov, Kleber Dynaxer UHP v rozmeroch 17, 18 a 19 palcov.
Mercedes-Benz
Na autosalóne v New Yorku v dňoch 19. až 28. apríla tohto roku sa značky Mercedes-Benz a Mercedes-AMG budú niesť v znamení modelov SUV. Svetové premiéry tu zažijú modely GLS a GLC kupé, aktualizované výkonné modely GLC SUV a kupé z Affalterbachu. Po prvý raz sa ukážu aj modely CLA 35 4Matic a A 35 4Matic sedan, rovnako aj nové najväčšie a najluxusnejšie SUV značky, model GLS. Je triedou S značky v segmente prémiových SUV. Svetovú premiéru oslávi aj modernizované GLC kupé. Predvedie sa s novým vzhľadom, inovatívnymi asistentmi vodiča, novou paletou motorizácií a najnovšou generáciou infotainmentu MBUX. Premiéru budú mať tiež Mercedes-AMG A 35 4MATIC sedan a Mercedes-AMG CLA 35 4MATIC.
Sikyna Arco 2019
Štvrté preteky seriálu majstrovstiev sveta v motokrose sa konali v Taliansku neďaleko mesta Arco di Trento. Slovákovi Richardovi Šikyňovi jeho ostrý motocykel tentoraz v kvalifikácii fungoval s problémami a tak ju absolvoval s tréningovým strojom a obsadil až 30. miesto. V dvoch hlavných nedeľňajších pretekoch aj preto skončil až na 25. a 20. mieste a pripísal si len jeden ďalší bod do priebežného hodnotenia seriálu. Peter Kolek, manažér: "Richard si aj napriek nevydarenej kvalifikácii vybojoval ďalší bod za 20. miesto do priebežného hodnotenia. Najbližšie preteky sú na programe 11.-12. mája, dovtedy bude viac času pre mechanikov na prípravu motocykla a pre Richarda na oddych i doladenie formy."