Newmatec 2019: O nových trendoch v automobilovom priemysle

Streda, 10 apríl 2019

Zväz automobilového priemyslu SR zorganizoval v priestoroch X-Bionics Sphere v Šamoríne stretnutie, na ktorom sa hovorilo najmä o budúcnosti automobilového priemyslu na Slovensku. Tiež o tom, či je perspektívnejšia elektromobilita s akumulátormi alebo autá na vodíkový pohon. Podujatia sa zúčastnili uznávaní zahraniční experti, ktorí prišli do Šamorína na kongres krajín V4 rokovať o budúcnosti automobilizmu nielen vo svojich krajinách, ale aj v Európe.

1 Toyota Mirai
Toyota Mirai na vodíkový pohon pripravená na skúšobné jazdy v Šamoríne

Automobilový priemysel čakajú významné zmeny. Jednou z najzávažnejších je potreba znižovania emisií a nárast alternatívnych pohonov. Ďalšou podpora rozvoja elektromobilov na batérie či na vodíkový pohon. Budúcnosť môže ovplyvniť aj prechod na iné formy mobility. Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potrebné o nových trendoch diskutovať už dnes a koordinovať spoluprácu v rámci krajín V4. Aj preto piaty ročník prestížnej medzinárodnej automotive konferencie Newmatec 2019 spojil odbornú diskusiu s názormi zástupcov hospodárskych rezortov krajín V4.

Potreba väčšej spolupráce v našom regióne bola dôvodom vzniku myšlienky sústrediť odborníkov pôsobiacich v oblasti výroby automobilov a komponentov do jedného výnimočného podujatia. Na to práve konferencia Newmatec poskytla príležitosť na aktívny networking, ktorému bola vyhradená viac ako tretina programového času konferencie.

Piaty ročník medzinárodnej odbornej konferencie Newmatec v Šamoríne prebiehal pod záštitou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Punc jej dal ministra hospodárstva Peter Žiga. Významná bola tiež účasť štátnych tajomníkov ministerstiev zodpovedných za hospodársku politiku a priemysel krajín V4 a viac ako 300 hostí stredného a vyššieho manažmentu a odborníkov autopriemyslu z rôznych krajín.

Súčasťou podujatia Newmatec bola aj tlačová konferencia s čelnými zástupcami automobilového priemyslu krajín V4. Domáce Slovensko zastupoval prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Alexander Matušek, Českú republiku Martin Hrdliča, vedúci vývoja podvozkov a agregátov automobilky Škoda, diskutovali aj Carlos Navas, riaditeľ pre stratégiu vodíkových pohonov a Thomas Schmidt, prevádzkový riaditeľ Hyundai Motor Europe. Na otázky novinárov odznelo od nich viacero zaujímavých postrehov.

Český zástupca M. Hrdlička spomenul napríklad fakt, že jeden morský tanker vypustí ročne do vzduchu toľko škodlivín ako 60 miliónov áut. Hovoril tiež o uhlíkovej stope, ktorá sa hromadí z exhalátov v tele človeka od kolísky po hrob. Prezident ZAP-u A. Matušek spomenul pomalý nárast elektrických bezemisných áut na Slovensku, tiež slabú podporu štátu pri ich zavádzaní, a fakt, že z 1600 len 800 dostane pri kúpe podporu.

Thomas Schmidt upozornil, že ak by v Nemecku bola čo len jedna tretina áut na elektrický pohon, v noci by v celom Nemecku bola tma. Dozvedeli sme tiež, že Hyundai už budúci rok bude elektrické autá vyrábať aj v Európe. Carlos Navas hovoril o problematike pohonu na vodíkové palivové články.

Čerešničkou na torte bola pre prítomných novinárov skúšobná jazda s elektrickým Hyundaiom Nexo a Toyotou Mirai s vodíkom pohonom.

1 Toyota Mirai 2 Hyundai Nexo 3 Hyundai Nexo
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.