Nissan GT-R: športové auto roku 2009

Streda, 25 február 2009

Nissan GT-R získal v ankete časopisu What Car? titul Športové auto roku 2009. Model GT-R, o ktorom jeho výrobca hovorí ako o superaute na každý deň, porazil v hlasovaní Ferrari 430 Scuderia i Audi R8.

Nissan GT-R

Ocenenie, ktoré sa dostalo tomuto japonskému superšportu jednoznačne vypovedá o postavení, ktoré si Nissan GT-R vybojoval medzi najvýkonnejšími, najrýchlejšími a najemotívnejšími automobilmi tejto planéty. Už samotný fakt, že Japonci ho postavili proti Porsche 911 Turbo, svedčí o jeho supervýkonoch. Skutočnosť, že sa dokáže vyrovnať výkonom tohto Porsche, je minimálne ohromujúca. Nissan GT-R okrem vysokého výkonu ponúka aj isté ovládanie a umožňuje rýchlu a svižnú jazdu prakticky každému, kto si sadne za jeho volant.

Na vyhodnotení Športového auta roka 2009 sa mu dostalo aj takéhoto ohodnotenia: Nissan GT-R dáva aj priemerným vodičom pocit výnimočnosti, a výnimočným vodičom pocit naplnenia limitov. To je jeden z dôvodov, prečo práve GT-R získal prestížny titul. Niet pochýb o tom, že GT-R je jedným z tých okúzľujúcim a najvzrušujúcejších superautomobilov, aké sa dajú kúpiť.

Pod nápadnou karosériou sa skrýva jedinečná hnacia sústava, ktorá zahŕňa ručne montovaný 3,8-litrový motor V6 s dvoma turbodúchadlami s výkonom 480 koní pri 6400 otáčkach a maximálnym krútiacim momentom 588 Nm pri 3200 až 5200 otáčkach (posledné vylepšenia pre európsky trh zahŕňajú zvýšenie výkonu o 5 k, štandardné obutie má pneumatiky Dunlop SP Sport 600 DSST, ráfiky z ľahkých zliatin Gun Metal RAYS vo farbe delovej zliatiny a čierne pre edíciu Black). S týmto výkonom je GT-R schopné ísť až 307 km/h a zvládnuť stovku (presnejšie z 0 na 96 km/hod) za 3,5 sekundy.

K týmto výkonom pomáha Nissanu GT-R aj nízky koeficient aerodynamického odporu cx = 0,27. Prenos výkonu má na starosti jedinečná šesťstupňová dvojspojková prevodovka v usporiadaní transaxle umiestnená pre zadnou nápravou a vyspelý systém pohonu všetkých kolies s radením páčkami pod volantom. Podporou je súbor sofistikovaných elektronických systémov navrhnutý tak, aby minimalizoval zásahy do pôžitku z jazdy.

Superšport Nissan GT-R má výkon na rozdávanie, pričom GT-R nemá typické nevýhody, ktoré sú spájané so superšportovými autami. S cenou začínajúcou na sume 56 795 anglických libier (v prepočte 64 687 eur, resp. 1 948 750 Sk) má GT-R navyše tú vzácnu vlastnosť, že je športovým autom, ktoré ponúka svoju praktickosť na každý deň.

Na európske trhy sa prvé dodávky nového Nissanu GT-R uskutočnia v apríli tohto roku.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.