Nissan X-Trail: rekord na Nürburgringu

Piatok, 08 august 2008

Nissan X-Trail s pohonom na palivové články dosiahol nezvyčajný rekord. S časom 11 minút a 58 sekúnd sa stal prvým a súčasne najrýchlejším vozidlom svojho druhu, ktoré zdolalo slávnu pretekársku dráhu.

Nissan X-Trail Nissan X-Trail

Za volantom prototypu na Nürburgringu sedel Frank Eickholt, člen tímu Nissan pre preteky 24 hodín na Nürburgringu. Na mokrej trati s dĺžkou 20,8 km a na štandardných cestných pneumatikách dosiahol čas 11 minút a 58 sekúnd. Svoj výkon komentoval slovami: S výsledným časom som viac než spokojný, ale na suchej trati by som bol o 30 až 40 sekúnd rýchlejší.

Nissan X-Trail FCV je automobil s nulovými emisiami a prakticky bezhlučným chodom. Poháňa ho elektrický prúd, ktorý produkujú vodíkové palivové články, v podstate elektrochemická reakcia medzi vodíkom a kyslíkom. Elektrický prúd sa následne vedie cez menič do motora v prednej časti automobilu. Na naštartovanie a na zvýšenie výkonu pri akcelerácii sa používajú kompaktné lithium-iontové batérie. Do nich sa ukladá energia vznikajúca pri brzdení pre ďalšie využitie.

Nissan X-Trail

Automobil dosahuje maximálnu rýchlosť 150 km/h a má dojazd 500 km. Maximálny výkon je 120 k a najvyšší krútiaci moment 280 Nm. Prevádzka vozidla je plne ekologicky čistá, pretože jedinými splodinami sú vodné pary.

Prototyp v hodnote 1,3 milióna euro sa od roku 2006 testuje v reálnych podmienkach v Japonsku a Kalifornii. Ďalej prebiehajú práce na zlepšení trvanlivosti súčiastok palivových článkov, zdokonalení úložných vodíkových systémov a na znížení nákladov na technológiu. Sériová výroba automobilov Nissan na palivové články by sa mala začať najneskôr do roku 2015.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.