Nissan X-Trail: rekord na Nürburgringu

Piatok, 08 august 2008

Nissan X-Trail s pohonom na palivové články dosiahol nezvyčajný rekord. S časom 11 minút a 58 sekúnd sa stal prvým a súčasne najrýchlejším vozidlom svojho druhu, ktoré zdolalo slávnu pretekársku dráhu.

Nissan X-Trail Nissan X-Trail

Za volantom prototypu na Nürburgringu sedel Frank Eickholt, člen tímu Nissan pre preteky 24 hodín na Nürburgringu. Na mokrej trati s dĺžkou 20,8 km a na štandardných cestných pneumatikách dosiahol čas 11 minút a 58 sekúnd. Svoj výkon komentoval slovami: S výsledným časom som viac než spokojný, ale na suchej trati by som bol o 30 až 40 sekúnd rýchlejší.

Nissan X-Trail FCV je automobil s nulovými emisiami a prakticky bezhlučným chodom. Poháňa ho elektrický prúd, ktorý produkujú vodíkové palivové články, v podstate elektrochemická reakcia medzi vodíkom a kyslíkom. Elektrický prúd sa následne vedie cez menič do motora v prednej časti automobilu. Na naštartovanie a na zvýšenie výkonu pri akcelerácii sa používajú kompaktné lithium-iontové batérie. Do nich sa ukladá energia vznikajúca pri brzdení pre ďalšie využitie.

Nissan X-Trail

Automobil dosahuje maximálnu rýchlosť 150 km/h a má dojazd 500 km. Maximálny výkon je 120 k a najvyšší krútiaci moment 280 Nm. Prevádzka vozidla je plne ekologicky čistá, pretože jedinými splodinami sú vodné pary.

Prototyp v hodnote 1,3 milióna euro sa od roku 2006 testuje v reálnych podmienkach v Japonsku a Kalifornii. Ďalej prebiehajú práce na zlepšení trvanlivosti súčiastok palivových článkov, zdokonalení úložných vodíkových systémov a na znížení nákladov na technológiu. Sériová výroba automobilov Nissan na palivové články by sa mala začať najneskôr do roku 2015.

Autor: J. Goldberger
Foto: Nissan
Pridať komentár
Bleskovky
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.
skoda-kamiq
Automobilka Škoda predstavila svoj nový produkt pomenovaný Laura. Nejde o nový model automobilu, ale o digitálnu asistentku do mestského SUV Kamiq a kompaktného modelu Scala. Laura rozumie a hovorí až v šiestich jazykoch, dohovoríte sa s ňou po anglicky, ale aj po česky. Laura rozumie aj pokynom, ktoré sa zadávajú v celých vetách. Jedinou podmienkou fungovania hlasovej asistentky Laura je, aby auto bolo vybavené najvyššou verziou multimediálneho systému Amundsen. Nové rozšírené hlasové ovládanie reaguje na meno Laura. Zavedenie novej digitálnej asistentky potvrdzuje, že oba modely sú v rámci svojich segmentov priekopníkmi v oblasti infoteinment systémov a konektivity. Nová funkcia vrcholného infotainment systému Amundsen využíva štandardne dodávanú eSIM-kartu.