O stočených kilometroch, exekúciách a podvodoch s DPH

Štvrtok, 07 október 2010

Hovoríme s Rudolfom Krčmářom, Country Sales Managerom spoločnosti AAA Auto pre Slovenskú republiku

Rudolf Krčmář

Spoločnosť AAA Auto upozorňuje v súčasnosti motoristickú verejnosť na tri aktuálne a pálčivé problémy: stáčanie kilometrov, exekúcie na autá a podvody s DPH. Objasnili by ste ich bližšie?

Stočené kilometre tachometrov áut je choroba slovenského i českého trhu. Subjekty, ktoré predávajú jazdené automobily sa snažia auto "omladiť" stáčaním kilometrov. Najhoršie na tom je, že existujú organizácie, ktoré túto službu ponúkajú aj prostredníctvom inzercie ľuďom, ktorí autá predávajú. Stočíme vám kilometre, kričí ponuka z inzerátu. Robia to, samozrejme, za úplatu. Naša spoločnosť AAA Auto sa snaží proti tomu bojovať. V mnohých štátoch, napríklad v USA alebo Kanade sa stáčanie kilometrov považuje za trestný čin. Aj niektoré európske štáty, napríklad Belgicko, prijali opatrenia a už sa aj tam nižší počet kilometrov, ako auto v skutočnosti má, považuje za trestný čin.

Uvažuje sa zavedenie takéhoto opatrenia aj u nás?

My sa snažíme na tento problém poukazovať. Hovoríme a upozorňujeme, čo sa na trhu deje, pretože sme najväčším predajcom jazdených áut na Slovensku aj v Čechách, vlastne aj v strednej Európe. Máme prehľad koľko takýchto automobilov sa na trhu objavuje. Nám iba na Slovensku ponúkajú zákazníci týždenne približne tisícku áut na predaj. My si z nich vyberieme asi 300, ktoré preveríme a o ktorých máme nejakú istotu, že sú v poriadku, že nemajú stočené kilometre, že tam nejde o podvod s DPH. Už fakt, že z tisícky áut vyberieme len asi 300, veľa napovie.

Existujú nejaké čísla, resp. odhady o počtoch takýchto podvodov?

Vieme, že približne každé tretie auto ponúkané na predaj má spomínanú právnu chybu.

Ako je to s exekúciami?

Exekúcie sú na Slovensku ďalším veľkým problémom aj preto, že neexistuje centrálny register exekútorov a register, kde by sa kupujúci mohol presvedčiť o "čistote" kupovaného auta. To znamená, že sa nedá auto predtým než ho kúpite preveriť, či nie je naň uvalená exekúcia. Avšak ani vtedy, keby ste obvolali všetkých exekútorov, nemáte istotu, že register je úplný, a problém s autom, ktoré ste kúpili, je na svete.

Ako a kedy dochádza k tomu, že na predávaný automobil je uvalená exekúcia?

Subjektu, jednotlivcovi alebo firme, ktorý nedokáže plniť svoje záväzky, sa zablokuje majetok. Než však dôjde k právnemu rozhodnutiu, subjekt sa snaží svojho majetku zbaviť. Predá ho, druhý subjekt ho kúpi a po nejakom čase dôjde k súdnemu rozhodnutiu o exekúcii. Príde exekútor a majetok, v našom prípade auto, zabaví. Avšak už novému majiteľovi, nie dlžníkovi. Ak ste napríklad za auto, na ktoré je uvalená exekúcia, zaplatili sedem tisíc aur, často aj viac, prídete o ne. Ak ste však auto kúpili napríklad u nás v AAA Auto, alebo u iného autorizovaného predajcu, tak vám ho vymeníme alebo vrátime peniaze.

Ako je to s podvodmi s daňou z pridanej hodnoty (DPH)? Kedy k tomu dochádza a kto sa takéhoto konania dopúšťa?

V rámci Európskej únie môžete autá nakupovať kdekoľvek. DPH zaplatíte buď v štáte, kde ho kupujete, alebo vo svojej vlasti. Jednotlivec alebo skupina založí firmu napríklad len na nákup povedzme 50 áut. Idú potom na aukcie do Rakúska alebo Nemecka, kúpia tento balík áut, ale nezaplatia DPH. Autá tam nezaregistrujú, privezú do republiky, predajú, neodvedú DPH a tak ukrátia štát o nemalé čiastky financií. Iba nedávno odhalila polícia na Slovensku jednu skupinu dovozcov jazdených áut, ktorá neodviedla štátu DPH v čiastke 170 tisíc eur. To iba z jedného konkrétneho obchodu. Odhadujeme, že len na Slovensku sa tieto škody pohybujú v horizonte niekoľko miliónov eur, kedy štát prichádza o daň z pridanej hodnoty.

Môže sa riziko pri kúpe auta, z ktorého nebola odvedená DPH, dotknúť kupujúceho?

Konečného spotrebiteľa sa to už veľmi nedotkne, pretože keď on kúpi auto na Slovensku od slovenského subjektu, už nie je povinný platiť DPH. Kupujúci totiž predpokladá, že DPH už zaplatil predchádzajúci majiteľ. Riziko v týchto prípadoch je na firme, ktorá takto koná.

Aby sa však kupujúci predsa len vyhol istým rizikám, ako by podľa vás mal pri kúpe auta postupovať?

Mal by si preveriť od akej firmy, autobazáru, auto kupuje. Či je už dlhší čas na trhu, alebo ju založili so špekulatívnym zámerom rýchlo zarobiť, potom firmu zrušia, aby sa zbavili zodpovednosti. Majiteľ takto kúpeného auta nemá potom možnosť reklamácií, prípadne vrátenia auta. A to už je pre neho značne veľké riziko.

A čo subjekty, ktoré sa neodvádzania DPH dopúšťajú?

Neodvádzanie DPH je trestný čin, za ktorý štát postihuje. Je na to zavedená legislatívu, napríklad na rozdiel od stočených kilometrov, kde legislatíva ešte nie je. Opakujem, neodvádzanie DPH je trestný čin, za ktorý štát trestá.

Autor: J. Goldberger
Komentáre
Moja skúsenosť pri kúpe auta v AAA? Po niecelých dvoch mesiacoch sme zistili stočené kylometre. Vaše reklamy hovoria ako garantujete skutočné kilometre a skutočnosť tomu nezodpovedá.
Pridal Eva K. v piatok 23 decembra 2011 o 16:54
Pridať komentár
Bleskovky
Kona-Electric
Hyundai Kona Electric prekročil ku koncu júna tohto roku hranicu stotisíc predaných kusov tohto elektrického modelu. Predajný úspech kompaktného elektrického SUV podčiarkujú aj mnohé významné ocenenia, ktoré Kona EV od uvedenia na trh v roku 2018 získal. Kórejská automobilka plánuje do roku 2025 predávať ročne 560 000 elektrických modelov a zužitkovať tak globálny úspech modelu Kona Electric.
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.