O stočených kilometroch, exekúciách a podvodoch s DPH

Štvrtok, 07 október 2010

Hovoríme s Rudolfom Krčmářom, Country Sales Managerom spoločnosti AAA Auto pre Slovenskú republiku

Rudolf Krčmář

Spoločnosť AAA Auto upozorňuje v súčasnosti motoristickú verejnosť na tri aktuálne a pálčivé problémy: stáčanie kilometrov, exekúcie na autá a podvody s DPH. Objasnili by ste ich bližšie?

Stočené kilometre tachometrov áut je choroba slovenského i českého trhu. Subjekty, ktoré predávajú jazdené automobily sa snažia auto "omladiť" stáčaním kilometrov. Najhoršie na tom je, že existujú organizácie, ktoré túto službu ponúkajú aj prostredníctvom inzercie ľuďom, ktorí autá predávajú. Stočíme vám kilometre, kričí ponuka z inzerátu. Robia to, samozrejme, za úplatu. Naša spoločnosť AAA Auto sa snaží proti tomu bojovať. V mnohých štátoch, napríklad v USA alebo Kanade sa stáčanie kilometrov považuje za trestný čin. Aj niektoré európske štáty, napríklad Belgicko, prijali opatrenia a už sa aj tam nižší počet kilometrov, ako auto v skutočnosti má, považuje za trestný čin.

Uvažuje sa zavedenie takéhoto opatrenia aj u nás?

My sa snažíme na tento problém poukazovať. Hovoríme a upozorňujeme, čo sa na trhu deje, pretože sme najväčším predajcom jazdených áut na Slovensku aj v Čechách, vlastne aj v strednej Európe. Máme prehľad koľko takýchto automobilov sa na trhu objavuje. Nám iba na Slovensku ponúkajú zákazníci týždenne približne tisícku áut na predaj. My si z nich vyberieme asi 300, ktoré preveríme a o ktorých máme nejakú istotu, že sú v poriadku, že nemajú stočené kilometre, že tam nejde o podvod s DPH. Už fakt, že z tisícky áut vyberieme len asi 300, veľa napovie.

Existujú nejaké čísla, resp. odhady o počtoch takýchto podvodov?

Vieme, že približne každé tretie auto ponúkané na predaj má spomínanú právnu chybu.

Ako je to s exekúciami?

Exekúcie sú na Slovensku ďalším veľkým problémom aj preto, že neexistuje centrálny register exekútorov a register, kde by sa kupujúci mohol presvedčiť o "čistote" kupovaného auta. To znamená, že sa nedá auto predtým než ho kúpite preveriť, či nie je naň uvalená exekúcia. Avšak ani vtedy, keby ste obvolali všetkých exekútorov, nemáte istotu, že register je úplný, a problém s autom, ktoré ste kúpili, je na svete.

Ako a kedy dochádza k tomu, že na predávaný automobil je uvalená exekúcia?

Subjektu, jednotlivcovi alebo firme, ktorý nedokáže plniť svoje záväzky, sa zablokuje majetok. Než však dôjde k právnemu rozhodnutiu, subjekt sa snaží svojho majetku zbaviť. Predá ho, druhý subjekt ho kúpi a po nejakom čase dôjde k súdnemu rozhodnutiu o exekúcii. Príde exekútor a majetok, v našom prípade auto, zabaví. Avšak už novému majiteľovi, nie dlžníkovi. Ak ste napríklad za auto, na ktoré je uvalená exekúcia, zaplatili sedem tisíc aur, často aj viac, prídete o ne. Ak ste však auto kúpili napríklad u nás v AAA Auto, alebo u iného autorizovaného predajcu, tak vám ho vymeníme alebo vrátime peniaze.

Ako je to s podvodmi s daňou z pridanej hodnoty (DPH)? Kedy k tomu dochádza a kto sa takéhoto konania dopúšťa?

V rámci Európskej únie môžete autá nakupovať kdekoľvek. DPH zaplatíte buď v štáte, kde ho kupujete, alebo vo svojej vlasti. Jednotlivec alebo skupina založí firmu napríklad len na nákup povedzme 50 áut. Idú potom na aukcie do Rakúska alebo Nemecka, kúpia tento balík áut, ale nezaplatia DPH. Autá tam nezaregistrujú, privezú do republiky, predajú, neodvedú DPH a tak ukrátia štát o nemalé čiastky financií. Iba nedávno odhalila polícia na Slovensku jednu skupinu dovozcov jazdených áut, ktorá neodviedla štátu DPH v čiastke 170 tisíc eur. To iba z jedného konkrétneho obchodu. Odhadujeme, že len na Slovensku sa tieto škody pohybujú v horizonte niekoľko miliónov eur, kedy štát prichádza o daň z pridanej hodnoty.

Môže sa riziko pri kúpe auta, z ktorého nebola odvedená DPH, dotknúť kupujúceho?

Konečného spotrebiteľa sa to už veľmi nedotkne, pretože keď on kúpi auto na Slovensku od slovenského subjektu, už nie je povinný platiť DPH. Kupujúci totiž predpokladá, že DPH už zaplatil predchádzajúci majiteľ. Riziko v týchto prípadoch je na firme, ktorá takto koná.

Aby sa však kupujúci predsa len vyhol istým rizikám, ako by podľa vás mal pri kúpe auta postupovať?

Mal by si preveriť od akej firmy, autobazáru, auto kupuje. Či je už dlhší čas na trhu, alebo ju založili so špekulatívnym zámerom rýchlo zarobiť, potom firmu zrušia, aby sa zbavili zodpovednosti. Majiteľ takto kúpeného auta nemá potom možnosť reklamácií, prípadne vrátenia auta. A to už je pre neho značne veľké riziko.

A čo subjekty, ktoré sa neodvádzania DPH dopúšťajú?

Neodvádzanie DPH je trestný čin, za ktorý štát postihuje. Je na to zavedená legislatívu, napríklad na rozdiel od stočených kilometrov, kde legislatíva ešte nie je. Opakujem, neodvádzanie DPH je trestný čin, za ktorý štát trestá.

Autor: J. Goldberger
Komentáre
Moja skúsenosť pri kúpe auta v AAA? Po niecelých dvoch mesiacoch sme zistili stočené kylometre. Vaše reklamy hovoria ako garantujete skutočné kilometre a skutočnosť tomu nezodpovedá.
Pridal Eva K. v piatok 23 decembra 2011 o 16:54
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.