Obavy z mýta a zákazu vjazdu kamiónov

Utorok, 24 máj 2011

Združenie autodopravcov ČESMAD Slovakia sa obáva pripravovaných zmien v zákone o cestnej premávke, ktoré by rozšírili platenie mýta na ďalších cestách prvej triedy, vykázali nákladnú kamiónovú dopravu z ciest druhej a tretej triedy a výrazne negatívne tak ovplyvnili cestných dopravcov.

Pavol Jančovič
Podľa prezidenta Česmadu Pavla Jančoviča je už samotná formulácia zamýšľaných opatrení rezortov ministerstva vnútra a ministerstva dopravy absolútne neprípustná

Zavedenie nových, určite nie nižších sadzieb mýtneho, pripravujú štátne orgány zaviesť od začiatku budúceho roka. Ešte skôr, od 1. septembra tohto roka, má platiť absolútny zákaz vjazdu kamiónov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. Návrh obsahuje novela zákona, ktorú pripravili ministerstvá vnútra a dopravy, pričom ju nepredložilo na štandardné pripomienkové konanie a v parlamente je už v druhom čítaní.

Zákaz vjazdu, s ktorým ráta novela zákona, iniciovali vyššie územné celky s odôvodnením, že kamióny nadmerne opotrebovávajú cesty a cestnú infraštruktúru. Česmad sa bráni a dôvodí, že cestní autodopravcovia predsa platia dane a z nich sa na obnovu ciest využíva iba 70 % vybraných prostriedkov. Zároveň Česmad požaduje, aby sa na obnovu a rekonštrukcie ciest využívalo celých sto percent financií vybraných od dopravcov, nielen ich časť.

Česmad sa obáva a protestuje aj proti pripravovanému rozšíreniu platenia mýta od začiatku budúceho roka na ďalších úsekoch ciest prvej triedy. To by mohlo byť podľa zástupcov Česmadu pre mnohých cestných dopravcov až likvidačné.

Na stretnutí s novinármi prezident Česmadu Pavol Jančovič prezentoval pripravované opatrenia ako nevhodné, zlé, nepremyslené a pre väčšinu autodopravcov likvidačné v prípade, že sa zavedú v navrhovanej podobe. Konštatoval, že už samotná formulácia zamýšľaných opatrení je absolútne neprípustná.

Česmad je podľa Pavla Jančoviča za to, aby ministerstvá s dopravcami začali čo najskôr rokovať. Prezident Česmadu upozornil na absurdnosť a nevykonateľnosť zákazu vjazdu kamiónov na regionálne komunikácie. Poukázal tiež na skutočnosť, že v prípade zavedenia tohto zákazu domáci ani zahraniční dopravcovia nebudú mať ani tušenie o tom, že vchádzajú na cesty 2. a 3. tretej triedy, keďže zo súčasného značenia komunikácií sa to zistiť nedá.

Ak by sa zákaz zaviedol a dopravcovia by ho aj v plnej miere rešpektovali, vo väčšine prípadov by si až niekoľkonásobne predĺžili pôvodnú trasu, do ovzdušia by sa dostávalo viac škodlivín a preprava by zdražela, čo by viedlo k nárastu cien prepravného. Navyše, doprava na beztak frekventovaných diaľniciach a cestách prvej triedy by sa ešte viac zahustila.

Podľa Česmadu bolo zavedenia mýta na Slovensku dosť unáhlené. Stav našej cestnej siete je zlý, preto spoplatnenie ďalších 1400 kilometrov ciest prvej triedy je v tejto situácii neprijateľný. Rovnako je pre autodopravcov neprijateľná aj zmena sadzieb mýtneho, ktorá sa plánuje zaviesť od začiatku budúceho roka. Prezident Česmadu tiež pripomenul, že na Slovensku prakticky neexistuje zvýhodnenie ekologických vozidiel a tak to prepravca, ktorý kupuje drahšie a z ekologického pohľadu "čistejšie" autá, nemá nijako zohľadnené.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
bmw-i5-touring-flash kopie
Šiesty ročník ankety Elektromobil roka 2024 o najlepšie elektrické a plug-in hybridné automobily na slovenskom trhu za rok 2024 pozná svojich víťazov. Automobily BMW získali tri pódiové umiestnenia: BMW i7 M70 prvé miesto v kategórii luxusný elektromobil, BMW XM v kategórii plug-in hybrid, a BMW radu 5 Touring druhé miesto v kategórii rodinných elektromobilov. Ankety sa zúčastnilo 8656 hlasujúcich, ktorí svojimi hlasmi na internetovom portáli mojelektromobil.sk vybrali tie najlepšie automobily na slovenskom trhu v troch kategóriách. O priazeň slovenskej verejnosti sa uchádzalo spolu 123 nominovaných vozidiel.BMW i5 Touring
bmw-group
BMW Group, nemecký výrobca prémiových vozidiel, chce pokračovať v raste svojej produkcie i v tomto fiškálnom roku. Motivuje ho k tomu úspešný rok 2023, v ktorom jeho prémiový segment dodal na trh historicky najviac vozidiel a zaznamenal najvyššie predaje. Modelmi, ktoré majú produkciu bavorského producenta najviac potiahnuť na požadovanú úroveň, majú byť aj v roku 2024 čisto elektrické vozidlá a modely z vyššieho prémiového segmentu, vrátane modelov BMW radu 7, BMW X7 a luxusné Rolls-Royce s čisto elektrickým pohonom Rolls-Royce Spectre. V oboch týchto segmentoch verí skupina BMW vo výrazný dvojciferný rast. Očakáva sa, že prispejú k tomu aj modely BMW radu 5, BMW i5, ale aj elektrické kombi Touring i5.
matador
V prieskume spotrebiteľskej dôvery Slováci po ôsmy raz volili značky, ktorým dôverujú najviac. Zúčastnila sa ho reprezentatívna vzorka dvetisíc respondentov. Do prieskumu boli zahrnuté značky, ktoré sú najsilnejšími na slovenskom trhu. V kategórii výrobcov pneumatík získal ocenenie Najdôveryhodnejšia značka roku 2023 tradičný výrobca pneumatík Matador, ktorý je súčasťou koncernu Continental. Matador tak potvrdil povesť spoľahlivosti a kvality za rozumnú cenu. Značka s viac ako 115 rokmi skúseností je najdôveryhodnejšia pre 20,6 % respondentov. Na druhom mieste sa umiestnila značka Continental. Roman Moško, komunikačný manažér Continental Barum: "Sme hrdí, že značka Matador je medzi slovenskými vodičmi vnímaná ako symbol dôvery a kvality. Má dlhoročnú tradíciu, široké portfólio a spoľahlivú kvalitu.”Matador Hectorra 5