Obavy z mýta a zákazu vjazdu kamiónov

Utorok, 24 máj 2011

Združenie autodopravcov ČESMAD Slovakia sa obáva pripravovaných zmien v zákone o cestnej premávke, ktoré by rozšírili platenie mýta na ďalších cestách prvej triedy, vykázali nákladnú kamiónovú dopravu z ciest druhej a tretej triedy a výrazne negatívne tak ovplyvnili cestných dopravcov.

Pavol Jančovič
Podľa prezidenta Česmadu Pavla Jančoviča je už samotná formulácia zamýšľaných opatrení rezortov ministerstva vnútra a ministerstva dopravy absolútne neprípustná

Zavedenie nových, určite nie nižších sadzieb mýtneho, pripravujú štátne orgány zaviesť od začiatku budúceho roka. Ešte skôr, od 1. septembra tohto roka, má platiť absolútny zákaz vjazdu kamiónov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. Návrh obsahuje novela zákona, ktorú pripravili ministerstvá vnútra a dopravy, pričom ju nepredložilo na štandardné pripomienkové konanie a v parlamente je už v druhom čítaní.

Zákaz vjazdu, s ktorým ráta novela zákona, iniciovali vyššie územné celky s odôvodnením, že kamióny nadmerne opotrebovávajú cesty a cestnú infraštruktúru. Česmad sa bráni a dôvodí, že cestní autodopravcovia predsa platia dane a z nich sa na obnovu ciest využíva iba 70 % vybraných prostriedkov. Zároveň Česmad požaduje, aby sa na obnovu a rekonštrukcie ciest využívalo celých sto percent financií vybraných od dopravcov, nielen ich časť.

Česmad sa obáva a protestuje aj proti pripravovanému rozšíreniu platenia mýta od začiatku budúceho roka na ďalších úsekoch ciest prvej triedy. To by mohlo byť podľa zástupcov Česmadu pre mnohých cestných dopravcov až likvidačné.

Na stretnutí s novinármi prezident Česmadu Pavol Jančovič prezentoval pripravované opatrenia ako nevhodné, zlé, nepremyslené a pre väčšinu autodopravcov likvidačné v prípade, že sa zavedú v navrhovanej podobe. Konštatoval, že už samotná formulácia zamýšľaných opatrení je absolútne neprípustná.

Česmad je podľa Pavla Jančoviča za to, aby ministerstvá s dopravcami začali čo najskôr rokovať. Prezident Česmadu upozornil na absurdnosť a nevykonateľnosť zákazu vjazdu kamiónov na regionálne komunikácie. Poukázal tiež na skutočnosť, že v prípade zavedenia tohto zákazu domáci ani zahraniční dopravcovia nebudú mať ani tušenie o tom, že vchádzajú na cesty 2. a 3. tretej triedy, keďže zo súčasného značenia komunikácií sa to zistiť nedá.

Ak by sa zákaz zaviedol a dopravcovia by ho aj v plnej miere rešpektovali, vo väčšine prípadov by si až niekoľkonásobne predĺžili pôvodnú trasu, do ovzdušia by sa dostávalo viac škodlivín a preprava by zdražela, čo by viedlo k nárastu cien prepravného. Navyše, doprava na beztak frekventovaných diaľniciach a cestách prvej triedy by sa ešte viac zahustila.

Podľa Česmadu bolo zavedenia mýta na Slovensku dosť unáhlené. Stav našej cestnej siete je zlý, preto spoplatnenie ďalších 1400 kilometrov ciest prvej triedy je v tejto situácii neprijateľný. Rovnako je pre autodopravcov neprijateľná aj zmena sadzieb mýtneho, ktorá sa plánuje zaviesť od začiatku budúceho roka. Prezident Česmadu tiež pripomenul, že na Slovensku prakticky neexistuje zvýhodnenie ekologických vozidiel a tak to prepravca, ktorý kupuje drahšie a z ekologického pohľadu "čistejšie" autá, nemá nijako zohľadnené.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.