Obavy z mýta a zákazu vjazdu kamiónov

Utorok, 24 máj 2011

Združenie autodopravcov ČESMAD Slovakia sa obáva pripravovaných zmien v zákone o cestnej premávke, ktoré by rozšírili platenie mýta na ďalších cestách prvej triedy, vykázali nákladnú kamiónovú dopravu z ciest druhej a tretej triedy a výrazne negatívne tak ovplyvnili cestných dopravcov.

Pavol Jančovič
Podľa prezidenta Česmadu Pavla Jančoviča je už samotná formulácia zamýšľaných opatrení rezortov ministerstva vnútra a ministerstva dopravy absolútne neprípustná

Zavedenie nových, určite nie nižších sadzieb mýtneho, pripravujú štátne orgány zaviesť od začiatku budúceho roka. Ešte skôr, od 1. septembra tohto roka, má platiť absolútny zákaz vjazdu kamiónov nad 12 ton na cesty 2. a 3. triedy. Návrh obsahuje novela zákona, ktorú pripravili ministerstvá vnútra a dopravy, pričom ju nepredložilo na štandardné pripomienkové konanie a v parlamente je už v druhom čítaní.

Zákaz vjazdu, s ktorým ráta novela zákona, iniciovali vyššie územné celky s odôvodnením, že kamióny nadmerne opotrebovávajú cesty a cestnú infraštruktúru. Česmad sa bráni a dôvodí, že cestní autodopravcovia predsa platia dane a z nich sa na obnovu ciest využíva iba 70 % vybraných prostriedkov. Zároveň Česmad požaduje, aby sa na obnovu a rekonštrukcie ciest využívalo celých sto percent financií vybraných od dopravcov, nielen ich časť.

Česmad sa obáva a protestuje aj proti pripravovanému rozšíreniu platenia mýta od začiatku budúceho roka na ďalších úsekoch ciest prvej triedy. To by mohlo byť podľa zástupcov Česmadu pre mnohých cestných dopravcov až likvidačné.

Na stretnutí s novinármi prezident Česmadu Pavol Jančovič prezentoval pripravované opatrenia ako nevhodné, zlé, nepremyslené a pre väčšinu autodopravcov likvidačné v prípade, že sa zavedú v navrhovanej podobe. Konštatoval, že už samotná formulácia zamýšľaných opatrení je absolútne neprípustná.

Česmad je podľa Pavla Jančoviča za to, aby ministerstvá s dopravcami začali čo najskôr rokovať. Prezident Česmadu upozornil na absurdnosť a nevykonateľnosť zákazu vjazdu kamiónov na regionálne komunikácie. Poukázal tiež na skutočnosť, že v prípade zavedenia tohto zákazu domáci ani zahraniční dopravcovia nebudú mať ani tušenie o tom, že vchádzajú na cesty 2. a 3. tretej triedy, keďže zo súčasného značenia komunikácií sa to zistiť nedá.

Ak by sa zákaz zaviedol a dopravcovia by ho aj v plnej miere rešpektovali, vo väčšine prípadov by si až niekoľkonásobne predĺžili pôvodnú trasu, do ovzdušia by sa dostávalo viac škodlivín a preprava by zdražela, čo by viedlo k nárastu cien prepravného. Navyše, doprava na beztak frekventovaných diaľniciach a cestách prvej triedy by sa ešte viac zahustila.

Podľa Česmadu bolo zavedenia mýta na Slovensku dosť unáhlené. Stav našej cestnej siete je zlý, preto spoplatnenie ďalších 1400 kilometrov ciest prvej triedy je v tejto situácii neprijateľný. Rovnako je pre autodopravcov neprijateľná aj zmena sadzieb mýtneho, ktorá sa plánuje zaviesť od začiatku budúceho roka. Prezident Česmadu tiež pripomenul, že na Slovensku prakticky neexistuje zvýhodnenie ekologických vozidiel a tak to prepravca, ktorý kupuje drahšie a z ekologického pohľadu "čistejšie" autá, nemá nijako zohľadnené.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.