Odborné školstvo si žiada reformu

Štvrtok, 27 september 2012

Na Slovensku je absencia odborníkov a tak zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu hľadajú cesty ako vzdelávanie v odborných školách nastaviť tak, aby školy pripravili tak schopných absolventov, ktorí by v plnej miere spĺňali požiadavky trhu práce.

Automechanik
Chýbajú nám kvalifikovaní odborníci. Priniesť zmenu má reforma odborného školstva.

Reforma, resp. transformácia odborného školstva by sa mala uberať tak, aby školy neprodukovali odborníkov, ktorí si nenájdu prácu, ale takých, z ktorých by si každý našiel uplatnenie. O prvých krokoch reformy, resp. transformácii odborného vzdelávania sa hovorilo na stretnutí zorganizovanom Združením automobilového priemyslu v spolupráci so zamestnávateľskými zväzmi.

Situácia na Slovensku v zamestnávaní absolventov odborných škôl nie je nijako ružová. Skôr naopak, o čom svedčí napríklad aj fakt, že podľa štatistík bolo Slovensko po Španielsku a Grécku treťou najhoršou krajinou v Európskej únii v počte neumiestnených, teda nezamestnaných absolventov stredných odborných škôl. Rečou čísiel: tých, ktorí si v roku 2011 po skončení školy nenašli uplatnenie a teda pracovné zaradenie a čakajú na prácu, bolo približne dvadsať tisíc! A to je dosť hrozivé číslo.

Ako to zmeniť, čo urobiť pre to, aby si väčšina absolventov odborných škôl našla uplatnenie a zaradila sa do pracovného procesu v odbore, ktorí vyštudovali? Tento problém rieši a má vyriešiť združenie zložené zo siedmich zamestnávateľských zväzov. Dali si za cieľ zmodernizovať systém výchovy v školách, dať mu novú kvalitu. Do štyroch rokov by sa malo dosiahnuť to, aby 80 percent absolventov odborných škôl pracovalo v odbore, ktorý študovali. Aby si každý absolvent našiel uplatnenie a plnohodnotne v súlade s vyštudovaným odborom sa zaradil do pracovného procesu.

Zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie si uvedomujú, že celá reforma vzdelávania sa nedá urobiť naraz, ale že školám treba vytvoriť podmienky na kvalitné vzdelávanie budúcich odborníkov. Na to majú slúžiť tri navrhnuté projekty. Popri zaistení financovania odborného vzdelávania majú vzniknúť v každom zo siedmich zamestnávateľských zväzov tri školy v každom rezorte, spolu teda 21 škôl. Takýto výber škôl by mal potom vniesť do odborného vzdelávania očakávanú kvalitu. Výsledok by sa mal dostaviť do štyroch rokov.

V súčasnosti sa ako nežiaduci paradox javí napríklad skutočnosť, že z terajších absolventov odborných škôl na Slovensku až 51 percent pokračuje v štúdiu na vysokých školách. V štátoch Európskej únie je to len okolo 30 percent. Tu sa poukazuje na to, či na Slovensku sú mladí absolventi odborných škôl o takmer 20 percent múdrejší oproti rovesníkom z ostatnej Európy? Určite nie, aj keď o ich schopnostiach netreba pochybovať. Ale – na vine je najskôr súčasné nastavenie systému vzdelávania. Takže aj to by sa malo zmeniť tak, že by sa väčšina absolventov mala zaradiť do pracovného procesu vo vyštudovanom odbore a len tí najnadanejší by mali pokračovať v štúdiu na vysokých školách.

Aj keď zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu berú na seba spoluzodpovednosť za vzdelávanie budúcich odborníkov, hlavnú zodpovednosť by predsa len mal mať štát.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.