Odborné školstvo si žiada reformu

Štvrtok, 27 september 2012

Na Slovensku je absencia odborníkov a tak zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu hľadajú cesty ako vzdelávanie v odborných školách nastaviť tak, aby školy pripravili tak schopných absolventov, ktorí by v plnej miere spĺňali požiadavky trhu práce.

Automechanik
Chýbajú nám kvalifikovaní odborníci. Priniesť zmenu má reforma odborného školstva.

Reforma, resp. transformácia odborného školstva by sa mala uberať tak, aby školy neprodukovali odborníkov, ktorí si nenájdu prácu, ale takých, z ktorých by si každý našiel uplatnenie. O prvých krokoch reformy, resp. transformácii odborného vzdelávania sa hovorilo na stretnutí zorganizovanom Združením automobilového priemyslu v spolupráci so zamestnávateľskými zväzmi.

Situácia na Slovensku v zamestnávaní absolventov odborných škôl nie je nijako ružová. Skôr naopak, o čom svedčí napríklad aj fakt, že podľa štatistík bolo Slovensko po Španielsku a Grécku treťou najhoršou krajinou v Európskej únii v počte neumiestnených, teda nezamestnaných absolventov stredných odborných škôl. Rečou čísiel: tých, ktorí si v roku 2011 po skončení školy nenašli uplatnenie a teda pracovné zaradenie a čakajú na prácu, bolo približne dvadsať tisíc! A to je dosť hrozivé číslo.

Ako to zmeniť, čo urobiť pre to, aby si väčšina absolventov odborných škôl našla uplatnenie a zaradila sa do pracovného procesu v odbore, ktorí vyštudovali? Tento problém rieši a má vyriešiť združenie zložené zo siedmich zamestnávateľských zväzov. Dali si za cieľ zmodernizovať systém výchovy v školách, dať mu novú kvalitu. Do štyroch rokov by sa malo dosiahnuť to, aby 80 percent absolventov odborných škôl pracovalo v odbore, ktorý študovali. Aby si každý absolvent našiel uplatnenie a plnohodnotne v súlade s vyštudovaným odborom sa zaradil do pracovného procesu.

Zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie si uvedomujú, že celá reforma vzdelávania sa nedá urobiť naraz, ale že školám treba vytvoriť podmienky na kvalitné vzdelávanie budúcich odborníkov. Na to majú slúžiť tri navrhnuté projekty. Popri zaistení financovania odborného vzdelávania majú vzniknúť v každom zo siedmich zamestnávateľských zväzov tri školy v každom rezorte, spolu teda 21 škôl. Takýto výber škôl by mal potom vniesť do odborného vzdelávania očakávanú kvalitu. Výsledok by sa mal dostaviť do štyroch rokov.

V súčasnosti sa ako nežiaduci paradox javí napríklad skutočnosť, že z terajších absolventov odborných škôl na Slovensku až 51 percent pokračuje v štúdiu na vysokých školách. V štátoch Európskej únie je to len okolo 30 percent. Tu sa poukazuje na to, či na Slovensku sú mladí absolventi odborných škôl o takmer 20 percent múdrejší oproti rovesníkom z ostatnej Európy? Určite nie, aj keď o ich schopnostiach netreba pochybovať. Ale – na vine je najskôr súčasné nastavenie systému vzdelávania. Takže aj to by sa malo zmeniť tak, že by sa väčšina absolventov mala zaradiť do pracovného procesu vo vyštudovanom odbore a len tí najnadanejší by mali pokračovať v štúdiu na vysokých školách.

Aj keď zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu berú na seba spoluzodpovednosť za vzdelávanie budúcich odborníkov, hlavnú zodpovednosť by predsa len mal mať štát.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.