Odborné školstvo si žiada reformu

Štvrtok, 27 september 2012

Na Slovensku je absencia odborníkov a tak zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu hľadajú cesty ako vzdelávanie v odborných školách nastaviť tak, aby školy pripravili tak schopných absolventov, ktorí by v plnej miere spĺňali požiadavky trhu práce.

Automechanik
Chýbajú nám kvalifikovaní odborníci. Priniesť zmenu má reforma odborného školstva.

Reforma, resp. transformácia odborného školstva by sa mala uberať tak, aby školy neprodukovali odborníkov, ktorí si nenájdu prácu, ale takých, z ktorých by si každý našiel uplatnenie. O prvých krokoch reformy, resp. transformácii odborného vzdelávania sa hovorilo na stretnutí zorganizovanom Združením automobilového priemyslu v spolupráci so zamestnávateľskými zväzmi.

Situácia na Slovensku v zamestnávaní absolventov odborných škôl nie je nijako ružová. Skôr naopak, o čom svedčí napríklad aj fakt, že podľa štatistík bolo Slovensko po Španielsku a Grécku treťou najhoršou krajinou v Európskej únii v počte neumiestnených, teda nezamestnaných absolventov stredných odborných škôl. Rečou čísiel: tých, ktorí si v roku 2011 po skončení školy nenašli uplatnenie a teda pracovné zaradenie a čakajú na prácu, bolo približne dvadsať tisíc! A to je dosť hrozivé číslo.

Ako to zmeniť, čo urobiť pre to, aby si väčšina absolventov odborných škôl našla uplatnenie a zaradila sa do pracovného procesu v odbore, ktorí vyštudovali? Tento problém rieši a má vyriešiť združenie zložené zo siedmich zamestnávateľských zväzov. Dali si za cieľ zmodernizovať systém výchovy v školách, dať mu novú kvalitu. Do štyroch rokov by sa malo dosiahnuť to, aby 80 percent absolventov odborných škôl pracovalo v odbore, ktorý študovali. Aby si každý absolvent našiel uplatnenie a plnohodnotne v súlade s vyštudovaným odborom sa zaradil do pracovného procesu.

Zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie si uvedomujú, že celá reforma vzdelávania sa nedá urobiť naraz, ale že školám treba vytvoriť podmienky na kvalitné vzdelávanie budúcich odborníkov. Na to majú slúžiť tri navrhnuté projekty. Popri zaistení financovania odborného vzdelávania majú vzniknúť v každom zo siedmich zamestnávateľských zväzov tri školy v každom rezorte, spolu teda 21 škôl. Takýto výber škôl by mal potom vniesť do odborného vzdelávania očakávanú kvalitu. Výsledok by sa mal dostaviť do štyroch rokov.

V súčasnosti sa ako nežiaduci paradox javí napríklad skutočnosť, že z terajších absolventov odborných škôl na Slovensku až 51 percent pokračuje v štúdiu na vysokých školách. V štátoch Európskej únie je to len okolo 30 percent. Tu sa poukazuje na to, či na Slovensku sú mladí absolventi odborných škôl o takmer 20 percent múdrejší oproti rovesníkom z ostatnej Európy? Určite nie, aj keď o ich schopnostiach netreba pochybovať. Ale – na vine je najskôr súčasné nastavenie systému vzdelávania. Takže aj to by sa malo zmeniť tak, že by sa väčšina absolventov mala zaradiť do pracovného procesu vo vyštudovanom odbore a len tí najnadanejší by mali pokračovať v štúdiu na vysokých školách.

Aj keď zamestnávatelia združení v Rade vlády pre odborné vzdelávanie a prípravu berú na seba spoluzodpovednosť za vzdelávanie budúcich odborníkov, hlavnú zodpovednosť by predsa len mal mať štát.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.