Oddnes nové označovanie pneumatík

Štvrtok, 01 november 2012

Od 1. novembra tohto roku začne na Slovensku platiť nariadenie Európskej únie o označovaní pneumatík. Nové štítky pri pneumatikách budú pomocou zrozumiteľných piktogramov informovať o ich vlastnostiach na základe troch parametrov - o palivovej úspornosti, priľnavosti pneumatiky na mokrom povrchu a vonkajšej hlučnosti, čím sa zvýši informovanosť spotrebiteľa pri rozhodovaní o kúpe pneumatík.

Nové označovanie pneumatík
Nové označovanie pneumatík podľa nariadenia Európskej únie platné od 1. novembra

Pneumatiky sa budú deliť do tried od A (najlepšie) po G (najhoršie) podobne ako sa označujú na energetických štítkoch niektoré elektrické spotrebiče. Ak berieme do úvahy, že na spotrebe paliva motorového vozidla sa pneumatiky podieľajú dvadsiatimi až tridsiatimi percentami, potom pneumatika zaradená v energetickej úspornosti do triedy A môže ušetriť ročne na palive v porovnaní s menej úspornými vraj okolo 100 eur, takže počas svojej životnosti to môže byť celkom slušná suma.

Približne v tomto duchu sa nesú aj výsledky štúdie Technickej univerzity v Mníchove, ktorý si dala vypracovať spoločnosť LANXESS, vedúci svetový výrobca syntetického kaučuku. Podľa nej je tzv. zelený výnos z vysoko kvalitných pneumatík s nízkym valivým odporom značný. Investícia motoristov do takýchto pneumatík sa vráti omnoho rýchlejšie ako napríklad investícia do automatických systémov štart stop alebo hybridných pohonov, najmä vďaka ich nízkej spotrebe paliva a nízkym dodatočným nákladom. Prechodom na zelené pneumatiky dosiahnu motoristi taktiež vyššie zníženie emisií CO2než u ostatných "zelených investícií".

Impulzom pre vedeckú štúdiu bolo zavedenie povinnosti označovať nové pneumatiky informačným štítkom EÚ od 1. novembra 2012. Charakteristický štítok hodnotí všetky nové pneumatiky, ktoré schádzajú z výrobnej linky, a to v oblastiach valivého odporu (spotreba paliva) a priľnavosti na mokrej vozovke (bezpečnosť) na stupnici od A (najlepšie) do G (najhoršie). Ďalšou je informácia, ktorá sa týka hladiny hluku pri odvaľovaní. Zelené pneumatiky sú tie, ktoré majú na štítku EÚ mimoriadne dobré známky.

Vozidlo, ktoré spotrebuje šesť litrov paliva na 100 kilometrov a prejde za rok 12 500 kilometrov, môže pri cene paliva 1,40 eur za liter ušetriť približne 100 eur za rok vďaka zeleným pneumatikám. Automatické systémy Stop/Štart znižujú spotrebu paliva približne v rovnakej miere, približne o šesť percent, ale obstaranie a montáž tejto techniky je omnoho drahšia ako prechod na zelené pneumatiky. Zvýšené náklady na kvalitné pneumatiky sa preto vrátia rýchlejšie. Zelené pneumatiky sa zaplatia približne po 20 tisíc kilometroch, zatiaľ čo automatické systémy Stop/Štart potrebujú na to okolo 60 tisíc kilometrov.

Aká suma sa dá ušetriť používaním zelených pneumatík rieši kalkulátor úspor paliva od chemického koncernu LANXESS. Kalkulátor vypočíta, koľko paliva možno ušetriť a aké je zníženie emisií CO2 používaním zelených pneumatík. Pre výpočet je potrebné uviesť počet ročne najazdených kilometrov, spotrebu paliva vozidla a cenu paliva. Program vyvinula Technická univerzita v Mníchove a kalkulátor testovala a certifikovala spoločnosť TÜV Rheinland. Softvér je k dispozícii ako bezplatná aplikácia v App Store alebo ako internetová verzia a verzia pre mobilné telefóny na adrese www.app.green-mobility.com.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.