Oddnes nové označovanie pneumatík

Štvrtok, 01 november 2012

Od 1. novembra tohto roku začne na Slovensku platiť nariadenie Európskej únie o označovaní pneumatík. Nové štítky pri pneumatikách budú pomocou zrozumiteľných piktogramov informovať o ich vlastnostiach na základe troch parametrov - o palivovej úspornosti, priľnavosti pneumatiky na mokrom povrchu a vonkajšej hlučnosti, čím sa zvýši informovanosť spotrebiteľa pri rozhodovaní o kúpe pneumatík.

Nové označovanie pneumatík
Nové označovanie pneumatík podľa nariadenia Európskej únie platné od 1. novembra

Pneumatiky sa budú deliť do tried od A (najlepšie) po G (najhoršie) podobne ako sa označujú na energetických štítkoch niektoré elektrické spotrebiče. Ak berieme do úvahy, že na spotrebe paliva motorového vozidla sa pneumatiky podieľajú dvadsiatimi až tridsiatimi percentami, potom pneumatika zaradená v energetickej úspornosti do triedy A môže ušetriť ročne na palive v porovnaní s menej úspornými vraj okolo 100 eur, takže počas svojej životnosti to môže byť celkom slušná suma.

Približne v tomto duchu sa nesú aj výsledky štúdie Technickej univerzity v Mníchove, ktorý si dala vypracovať spoločnosť LANXESS, vedúci svetový výrobca syntetického kaučuku. Podľa nej je tzv. zelený výnos z vysoko kvalitných pneumatík s nízkym valivým odporom značný. Investícia motoristov do takýchto pneumatík sa vráti omnoho rýchlejšie ako napríklad investícia do automatických systémov štart stop alebo hybridných pohonov, najmä vďaka ich nízkej spotrebe paliva a nízkym dodatočným nákladom. Prechodom na zelené pneumatiky dosiahnu motoristi taktiež vyššie zníženie emisií CO2než u ostatných "zelených investícií".

Impulzom pre vedeckú štúdiu bolo zavedenie povinnosti označovať nové pneumatiky informačným štítkom EÚ od 1. novembra 2012. Charakteristický štítok hodnotí všetky nové pneumatiky, ktoré schádzajú z výrobnej linky, a to v oblastiach valivého odporu (spotreba paliva) a priľnavosti na mokrej vozovke (bezpečnosť) na stupnici od A (najlepšie) do G (najhoršie). Ďalšou je informácia, ktorá sa týka hladiny hluku pri odvaľovaní. Zelené pneumatiky sú tie, ktoré majú na štítku EÚ mimoriadne dobré známky.

Vozidlo, ktoré spotrebuje šesť litrov paliva na 100 kilometrov a prejde za rok 12 500 kilometrov, môže pri cene paliva 1,40 eur za liter ušetriť približne 100 eur za rok vďaka zeleným pneumatikám. Automatické systémy Stop/Štart znižujú spotrebu paliva približne v rovnakej miere, približne o šesť percent, ale obstaranie a montáž tejto techniky je omnoho drahšia ako prechod na zelené pneumatiky. Zvýšené náklady na kvalitné pneumatiky sa preto vrátia rýchlejšie. Zelené pneumatiky sa zaplatia približne po 20 tisíc kilometroch, zatiaľ čo automatické systémy Stop/Štart potrebujú na to okolo 60 tisíc kilometrov.

Aká suma sa dá ušetriť používaním zelených pneumatík rieši kalkulátor úspor paliva od chemického koncernu LANXESS. Kalkulátor vypočíta, koľko paliva možno ušetriť a aké je zníženie emisií CO2 používaním zelených pneumatík. Pre výpočet je potrebné uviesť počet ročne najazdených kilometrov, spotrebu paliva vozidla a cenu paliva. Program vyvinula Technická univerzita v Mníchove a kalkulátor testovala a certifikovala spoločnosť TÜV Rheinland. Softvér je k dispozícii ako bezplatná aplikácia v App Store alebo ako internetová verzia a verzia pre mobilné telefóny na adrese www.app.green-mobility.com.

Autor: janGold
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."