Opel Ampera - víťaz v Monte Carlo

Piatok, 06 apríl 2012

Po víťazstve v európskej ankete Automobil roku 2012 si elektromobil Opel Ampera pripísal ďalší výrazný triumf, keď francúzska posádka Bernard Darniche /Joseph Lambert zvíťazila v 13. ročníku súťaže International Monte Carlo Rally. Zvláštnosťou tejto rallye v mieste legendárnej automobilovej súťaže bolo to, že tentoraz tu nesúťažili superrýchle WRC, ale elektromobily a automobily s alternatívnymi pohonmi.

Opel Ampera RMC 1 RR
Ampera zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a vyvinie najvyššiu rýchlosť 161 km/h

Štyri Ampery sa v konkurencii asi 130 ďalších súťažných automobilov vyše tridsiatich značiek, okrem iných napríklad modelov Renault Fluence Z.E., Tesla Roadster, Mitsubishi i-MiEV, Peugeot Ion a ďalších presadili v prvej desiatke.

"Víťazstvo Ampery v tejto náročnej súťaži znovu preukázalo jej skvelé parametre, jazdné vlastnosti, spoľahlivosť i úspornosť," hovorí Enno Fuchs, riaditeľ Opelu zodpovedný za E-mobilitu. "Opel tak potvrdil svoju rolu lídra na poli alternatívnych pohonov."

Rallye Monte Carlo Des Énergies Nouvelles, ako znie oficiálny názov súťaže organizovanej automotoklubom Monte Carla, sa konala už po trinástykrát. Ide o najstarší a najrešpektovanejší športový podnik určený pre vozidlá s alternatívnymi pohonmi.

Posádky odštartovali z miest Annecy-le-Vieux, Clermont Ferrand a Lugana na etapu dlhú 550 kilometrov s cieľom v Monaku. Druhý deň absolvoval 272 km dlhú etapu, ktorá viedla cez Monako po trase pôvodnej Rallye Monte Carlo do francúzskych Álp. Okrem pravidelnej jazdy sa dôraz kládol na spotrebu. Na základe prepočtu hmotností vozidiel, emisií CO2, spotreby paliva a jeho energetickej účinnosti boli organizátori schopní objektívne porovnať spotreby súťažných vozidiel a určiť tak výsledné poradie.

"Sofistikované technológie Ampery oslávili úspech," hodnotí Joseph Lambert, spolujazdec víťaznej posádky s pilotom Bernhardom Darniche. Darniche triumfoval v legendárnej Rallye Monte Carlo v roku 1979 a viac ako desaťkrát zvíťazil vo vyhlásenej etape na Col de Turini.

Opel Ampera je prvým sériovým elektromobilom, ktorého akčný rádius nie je limitovaný kapacitou batérií. Amperu poháňa elektromotor s výkonom 150 koní, ktorému dodávajú energiu lithio-iónové akumulátory s kapacitou 16 kWh. Len na energiu z batérií, teda bez emisií, môže prejť Ampera až 80 km. Po vyčerpaní akumulátorov sa spustí palubný generátor poháňaný malým spaľovacím motorom, ktorý zásobuje trakčný elektromotor. Akčný rádius Ampery tak na jedno nabitie a jednu nádrž benzínu pre motor generátorov dosahuje viac ako 500 kilometrov.

Krútiaci moment 370 Nm trakčného elektromotora je k dispozícií prakticky od nulových otáčok. S ním dokáže Ampera zrýchliť z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd a vyvinúť maximálnu rýchlosť 161 km/h.

Opel eviduje v Európe na model Ampera už viac ako 7000 záväzných objednávok. V ponuke je aj v ČR a na Slovensku. V ČR má Ampera cenu 1 080 000 českých korún, na Slovensku 44 500 eur.

Autor: J. Goldberger
Foto: Opel
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.