Opel Ampera: z Rüsselsheimu do Ženevy

Pondelok, 01 marec 2010

Prototyp elektromobilu Opel Ampera vyštartuje z nemeckého Rüsselsheimu na autosalón do Ženevy veľmi netradične – po vlastných. Akumulátory prvého prototypu produkčného elektromobilu pred cestou plne nabili na novej nabíjacej stanici v areáli automobilky. Energia uložená v 16 kW li-ion akumulátoroch vystačí elektromobilu na prvé desiatky kilometrov z celkových 600 kilometrov, čo je dĺžka trasy z Rüsselsheimu do Ženevy, takže v počiatočnom štádiu cesty nebude elektromobil produkovať žiadne emisie CO2.

Opel Ampera

Za volant Opelu Ampera sa posadí Gherardo Corsini, riaditeľ automobilky Opel zodpovedný v nemeckej automobilke za elektromobily. Sám tak s prvým produkčným prototypom pripravovaného elektrického modelu Ampera najazdí prvé kilometre v bežnej premávke. A keďže prototyp Ampera má 370 Nm krútiaceho momentu, mohla by to byť celkom dynamická a takmer bezhlučná testovacia jazda.

Keď sa po približne 60 km jazdy akumulátory Opelu Ampera vyčerpajú, naskočí palubný generátor, poháňaný malým spaľovacím motorom, ktorý bude ďalej dodávať elektrickú energiu trakčnému elektromotoru pre zvyšok cesty do Ženevy. Práve v tom je veľká výhoda pohonného systému prototypu Ampera, pretože konvenčné elektromobily, ktoré čerpajú energiu výhradne z akumulátorov, musia po prejdení určitej vzdialenosti zastaviť a dobíjať batérie, zatiaľ čo Ampera si vystačí s palubným generátorom. Na jedno dobitie a doplnenie nádrže prejde Ampera viac ako 500 km. Jej akumulátory možno dobíjať aj zo štandardnej elektrickej siete.

Diaľková jazda prototypu Opel Ampera v bežnej premávke z Rüsselsheimu do Ženevy má demonštrovať pripravenosť päťdverového štvormiestneho elektromobilu, ktorý v budúcnosti bude slúžiť ako bežný rodinný automobil. Sériová výroba modelu Ampera sa rozbehne koncom roka 2011.

Autor: J. Goldberger
Foto: Opel
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.