Päť superáut, ktoré už nekúpite v autosalónoch

Pondelok, 16 apríl 2018

Čas je neúprosný, nedá sa zastaviť. Čo bolo včera nové, to už dnes neplatí. Technický pokrok sa zastaviť nedá. Autá, ktoré ešte nedávno ohurovali fanúšikov motorizmu, dnes sú už minulosťou. Platí to aj o piatich revolučných superautách z posledných rokov, ktoré už v autosalónoch nenájdeme.

1 Alfa 8C Competizione
Alfa Romeo 8C je podľa Jeremy Clarksona, bývalého redaktora populárnej britskej motoristickej relácie BBC, "najkrajšie auto, aké kedy bolo vytvorené".

Alfa Romeo 8C – návrat talianskeho štýlu

Premiéru mal model 8C na veľtrhu Motor Show vo Frankfurte v roku 2003 a do predaja sa dostal v roku 2007. Vozidlo imponuje najmä jedinečným dizajnom karosérie, ktorý nadväzuje na vzhľad klasických modelov Alfa Romeo spred 50 rokov. Motoristický novinár Jeremy Clarkson označil 8C za "najkrajšie auto, aké kedy bolo vytvorené". Názov modelu súvisí aj s históriou, a to konkrétne modelu 6C 2500 Competizione, ktorý v roku 1950 štartoval v legendárnych pretekoch Mille Miglia. Poháňal ho motor V8 4,7 z Maserati GranTurismo. Ten premenil vozidlo na jeden z najvýkonnejších Alfa príbehov. Na trh sa dostalo spolu tisíc kusov – 500 verzii Competizione a rovnaký počet variantu Spider so odnímateľnou strechou.

Lexus LFA – prvé superauto značky Lexus

Platí to aj o prvom superaute značky Lexus, ktorým bol model LFA. Trvalo desať rokov, kým prvé superauto značky Lexus uzrelo svetlo sveta, pretože konštruktéri sa v istej chvíli rozhodli prerobiť celú karosériu a namiesto hliníka použili ľahšie kompozity. Lexus LFA nemá konštrukciu typickú pre tento typ vozidiel, pretože motor je umiestnený vpredu, a nie centrálne vzadu.

2 Lexus LFA
Lexus LFA

Japonská strela má pod kapotu zážihový vidlicový desaťvalcový motor s objemom 4,8 l s výkonom 412 kW/560 koní vyvinutý v spolupráci s Yamahou. Z minimálnych otáčok je schopný zvýšiť rýchlosť tak bleskovo, že otáčkomer musí byť digitálny, ručička klasického by nestihla zareagovať. Z výrobnej linky zišlo len 500 kusov tohto unikátu. Japonci začali s výrobou LFA v roku 2010 a o dva roky neskôr ju ukončili.

Ferrari 458 Italia – rozlúčka s manuálom

V roku 1999 predstavila automobilka Ferrari na ženevskom autosalóne model 360 Modena, jedno z najpredávanejších Ferrari v dejinách firmy. O päť rokov neskôr sa na trh dostal jeho nástupca Ferrari F430. Model 458 pokračoval v tejto línii. Jeho názov, podobne ako v prípade predchodcov, odkazuje na technické údaje týkajúce sa motora – objem 4,5 litra a systém V8. Motor s priamym vstrekovaním paliva a výkonom 425 kW/570 koní bol umiestnený vzadu v strede za chrbtom škoféra a spolujazdca. Z ponuky sa vytratila manuálna prevodovka. Model sa tak stal prvým Ferrari vyrábaným vo veľkej sérii, ktorý bol dostupný výlučne s automatickou prevodovkou.

3 Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia

Lamborghini Gallardo – spasiteľ značky s býkom

Pre Lamborghini boli 80. a 90. roky minulého tisícročia náročné. Talianska značka sa ocitla v kríze. Spása prišla začiatkom tohto storočia vďaka dvom autám - Murcielago a Gallardo. Najmä druhý model, menší, dostupný s centrálne umiestneným desaťvalcovým motorom V10 s výkonom od 500 do 562 koní sa stal skutočným bestsellerom. Počas desiatich rokov jeho výroby predaj prekročil 14-tisíc kusov, čo je v histórii značky rekord. V roku 2014 fanúšikov značky potešil nástupca Lamborghini Gallardo – Huracan.

4 Lamborghini Gallardo
Lamborghini Gallardo

McLaren MP4-12C – vlastnou cestou

Znamenal prelom v dejinách britskej motorizácie. Bolo to prvé auto vyvinuté a vyrobené výlučne v dielni McLaren so sídlom v anglickom meste Woking. McLaren už predtým vypustil na trh cestné vozidlá, ale legendárny model F1 jazdil s motorom z BMW, zatiaľ čo motor pre SLR McLaren vyvinuli s Mercedesom. V modeli MP4-12C P konštruktéri Mc Larenu použili vlastný motor V8 s objemom 3,8 litra s dvoma turbodúchadlami. Karoséria pripomína pretekárske auto, napokon za vzor jej poslúžil monokok z formuly 1 a zhotovili ju z karbónu. Model vyrábali v rokoch 2011 - 2014.

5 McLaren MP4 12C
McLaren MP4-12C
Autor: red-gold
Pridať komentár
Bleskovky
Sikyna
V tureckom Efyone sa išlo ďalšie v poradí už 18. podujatie seriálu majstrovstiev sveta v motokrose. V triede MX2 jazdil aj jediný slovenský zástupca a pravidelný účastník seriálu Richard Šikyňa. Na motocykli KTM 250 SXF obsadil v dvoch jazdách 16. a 15. miesto a získal spolu ďalších jedenásť bodov do priebežného hodnotenia majstrovstiev sveta. Napriek tomu, ako to po pretekoch povedal, že jeho rýchlosť v pretekoch nebola taká, na akú má. Svoju bodovú zbierku si navýšil na 53 bodov a v hodnotení seriálu poskočil z 29. na 27. priečku. Najbližšie bude úspešný mladý motokrosár štartovať v Nemecku na pretekoch ADAC-u v Gaildorfe.
Skoda Koroq
Pápež František počas dvojdňovej návštevy Írska v rámci Svetového stretnutia rodín 2018 v Dubline použil štyri špeciálne upravené automobily Škoda Rapid Spaceback. Automobilka bola aj oficiálnym partnerom 9. ročníka tohto svetového podujatia, ktoré sa koná každé tri roky. Škoda poskytla tiež flotilu vozidiel Octavia, Karoq a Superb pre zúčastnených kardinálov, biskupov a VIP hostí. Okrem štyroch spacebeckov pre pápeža mal svätý otec k dispozícii tiež špeciálne upravený Karoq. Tento automobil mal ručne vyrobené vitrážové okná, aké zvyčajne zveľaďujú kostoly.Škoda Karoq s vitrážovými oknami
Alessandro Dambrosio
Spoločnosť Mitsubishi vymenovala do pozície nového šéfa dizajnu Alessandra Dambrosia. Stane sa novým výkonným riaditeľom pre pokročilý dizajn. Povedie tímy v troch návrhárskych štúdiách Mitsubishi - v Japonsku v Okazaki a Tokiu, a v nemeckom Frankfurte. Do Mitsubishi prichádza v čase, keď automobilka usilovne pracuje na koncepciách štylistického stvárnenia budúcich modelov. Jeho chápanie hodnôt značky má byť mimoriadne cenným prínosom do návrhárskeho tímu Mitsubishi. Dambrosio, pôvodom z Milána, začal svoju profesionálnu kariéru v automobilke Fiat v Centro Stile Lancia, kde pôsobil ako hlavný návrhár značky Alfa Romeo. Následne viedol dizajnérov značky Maserati Design. Potom nastúpil do koncernu Volkswagen ako vedúci dizajnérskeho štúdia Audi Concept Design v Mníchove.