Päť superáut, ktoré už nekúpite v autosalónoch

Pondelok, 16 apríl 2018

Čas je neúprosný, nedá sa zastaviť. Čo bolo včera nové, to už dnes neplatí. Technický pokrok sa zastaviť nedá. Autá, ktoré ešte nedávno ohurovali fanúšikov motorizmu, dnes sú už minulosťou. Platí to aj o piatich revolučných superautách z posledných rokov, ktoré už v autosalónoch nenájdeme.

1 Alfa 8C Competizione
Alfa Romeo 8C je podľa Jeremy Clarksona, bývalého redaktora populárnej britskej motoristickej relácie BBC, "najkrajšie auto, aké kedy bolo vytvorené".

Alfa Romeo 8C – návrat talianskeho štýlu

Premiéru mal model 8C na veľtrhu Motor Show vo Frankfurte v roku 2003 a do predaja sa dostal v roku 2007. Vozidlo imponuje najmä jedinečným dizajnom karosérie, ktorý nadväzuje na vzhľad klasických modelov Alfa Romeo spred 50 rokov. Motoristický novinár Jeremy Clarkson označil 8C za "najkrajšie auto, aké kedy bolo vytvorené". Názov modelu súvisí aj s históriou, a to konkrétne modelu 6C 2500 Competizione, ktorý v roku 1950 štartoval v legendárnych pretekoch Mille Miglia. Poháňal ho motor V8 4,7 z Maserati GranTurismo. Ten premenil vozidlo na jeden z najvýkonnejších Alfa príbehov. Na trh sa dostalo spolu tisíc kusov – 500 verzii Competizione a rovnaký počet variantu Spider so odnímateľnou strechou.

Lexus LFA – prvé superauto značky Lexus

Platí to aj o prvom superaute značky Lexus, ktorým bol model LFA. Trvalo desať rokov, kým prvé superauto značky Lexus uzrelo svetlo sveta, pretože konštruktéri sa v istej chvíli rozhodli prerobiť celú karosériu a namiesto hliníka použili ľahšie kompozity. Lexus LFA nemá konštrukciu typickú pre tento typ vozidiel, pretože motor je umiestnený vpredu, a nie centrálne vzadu.

2 Lexus LFA
Lexus LFA

Japonská strela má pod kapotu zážihový vidlicový desaťvalcový motor s objemom 4,8 l s výkonom 412 kW/560 koní vyvinutý v spolupráci s Yamahou. Z minimálnych otáčok je schopný zvýšiť rýchlosť tak bleskovo, že otáčkomer musí byť digitálny, ručička klasického by nestihla zareagovať. Z výrobnej linky zišlo len 500 kusov tohto unikátu. Japonci začali s výrobou LFA v roku 2010 a o dva roky neskôr ju ukončili.

Ferrari 458 Italia – rozlúčka s manuálom

V roku 1999 predstavila automobilka Ferrari na ženevskom autosalóne model 360 Modena, jedno z najpredávanejších Ferrari v dejinách firmy. O päť rokov neskôr sa na trh dostal jeho nástupca Ferrari F430. Model 458 pokračoval v tejto línii. Jeho názov, podobne ako v prípade predchodcov, odkazuje na technické údaje týkajúce sa motora – objem 4,5 litra a systém V8. Motor s priamym vstrekovaním paliva a výkonom 425 kW/570 koní bol umiestnený vzadu v strede za chrbtom škoféra a spolujazdca. Z ponuky sa vytratila manuálna prevodovka. Model sa tak stal prvým Ferrari vyrábaným vo veľkej sérii, ktorý bol dostupný výlučne s automatickou prevodovkou.

3 Ferrari 458 Italia
Ferrari 458 Italia

Lamborghini Gallardo – spasiteľ značky s býkom

Pre Lamborghini boli 80. a 90. roky minulého tisícročia náročné. Talianska značka sa ocitla v kríze. Spása prišla začiatkom tohto storočia vďaka dvom autám - Murcielago a Gallardo. Najmä druhý model, menší, dostupný s centrálne umiestneným desaťvalcovým motorom V10 s výkonom od 500 do 562 koní sa stal skutočným bestsellerom. Počas desiatich rokov jeho výroby predaj prekročil 14-tisíc kusov, čo je v histórii značky rekord. V roku 2014 fanúšikov značky potešil nástupca Lamborghini Gallardo – Huracan.

4 Lamborghini Gallardo
Lamborghini Gallardo

McLaren MP4-12C – vlastnou cestou

Znamenal prelom v dejinách britskej motorizácie. Bolo to prvé auto vyvinuté a vyrobené výlučne v dielni McLaren so sídlom v anglickom meste Woking. McLaren už predtým vypustil na trh cestné vozidlá, ale legendárny model F1 jazdil s motorom z BMW, zatiaľ čo motor pre SLR McLaren vyvinuli s Mercedesom. V modeli MP4-12C P konštruktéri Mc Larenu použili vlastný motor V8 s objemom 3,8 litra s dvoma turbodúchadlami. Karoséria pripomína pretekárske auto, napokon za vzor jej poslúžil monokok z formuly 1 a zhotovili ju z karbónu. Model vyrábali v rokoch 2011 - 2014.

5 McLaren MP4 12C
McLaren MP4-12C
Autor: red-gold
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.