Peugeot 208 BlueHDi: 2152 km a 2,0 l/100 km

Štvrtok, 14 máj 2015

Prejsť na jednu nádrž viac ako dve tisíc kilometrov a dosiahnuť priemernú spotrebu len rovné dva litre pohonnej látky na sto kilometrov, to hreje pri srdci, teda tam, kde obyčajne nosíme peňaženku. Práve túto situáciu zažili v Peugeote počas pokusu, ktorý mal za cieľ dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu paliva. Pokus sa vydaril a Francúzi od značky s levom si zapisujú rekord s najnižšou spotrebou.

Peugeot 208
Peugeot 208 1,6 BlueHDi prešiel na jednu plnú nádrž s objemom 43 litrov 2152 km a dosiahol rekordne nízku priemernú spotrebu 2,0 litra nafty na 100 kilometrov

Nový rekord v spotrebe je zaujímavý najmä preto, že v Peugeote ho dosiahli s autom, ktoré zišlo z výrobného pásu a nebolo špeciálne upravované na nízku spotrebu. Údajne ho vyrobili na Slovensku, v továrni PSA pri Trnave. Automobil mal len balík Très Basse Consommation, čo znamená "nízka spotreba".

Model 208 bol vo verzii 1,6 BlueHDi s motorom silným 73 kW, teda rovných sto konských síl a k tomu 5stupňová prevodovka s ručným radením. Okrem úsporného balíka s aerodynamickými prvkami vrátane zadného spojlera mal "rekordný" Peugeot 208 systém stop/start a pneumatiky Michelin Energy Saver s ultranízkym valivým odporom.

Pre sériový model 208 1,6 BlueHDi udáva výrobca spotrebu 3 litre nafty na sto kilometrov. Pri nádrži s objemom 43 litrov a dodržaní udávanej spotreby by auto prešlo s týmto množstvom paliva približne 1400 kilometrov. Pri pokuse dosiahnuť rekordnú spotrebu to bolo 2152 kilometrov, čo je priemerná spotreba 2,0 l/100 km pri priemernej rýchlosti 56,6 km/h. Jazda trvala 38 hodín a jazdilo sa nepretržite na uzavretom okruhu. Zastávky boli len pri výmene jazdcov približne každé tri až štyri hodiny.

Dosiahnutú spotrebu dva litre na sto kilometrov trošku skresľuje skutočnosť, že sa jazdilo na uzavretom okruhu a nie v bežnej premávke, kde sa spomaľuje, zrýchľuje alebo na semaforoch aj zastavuje. Priemerná rýchlosť 56,6 km/h na 2152 kilometroch, ktoré auto prešlo za 38 hodín vypovedá tiež o tom, že sa nešlo príliš rýchlo, aj keď berieme do úvahy striedanie vodičov, čo priemernú rýchlosť zráža smerom dolu.

Zanedbať pri tejto jazde môžeme napríklad to, že sa zrejme nepoužila klimatizácia a niektoré ďalšie spotrebiče, ktoré v reálnej premávke spotrebu zvyšujú. Možno aj tieto dôvody viedli Francúzov k tomu, že pri rekorde dosiahnutom Peugeotom 208 1,6 BlueHDi nehovoria o svetovom rekorde, ale len o rekorde.

Nech je však tak či onak, spotreba 2,0 litra na sto kilometrov je i tak svetová.

Autor: J. Goldberger
Foto: Peugeot
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.