Podvody so zaplavenými autami

Štvrtok, 28 júl 2011

Na trh s ojazdenými dovezenými autami sa dostali také, ktoré poškodili záplavy. Ide najmä o autá dovezené zo zahraničia. Kupujúci by sa im mali vyhnúť, pretože vo väčšine prípadov prinášajú takto kúpené automobily doslova neprekonateľné prekážky.

zaplavené autá
Zaplavené autá výrobcovia pôvodne vyradili z užívania, napriek tomu sa s nimi kupčí

S kúpou takéhoto auta súvisí aj prípad manželov z Mengusoviec, ktorí si kúpili takmer nové vozidlo. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že kúpený Citroën musia dať zošrotovať. Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa, že na Slovensko sa doviezli desiatky takýchto áut.

Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Francúzski výrobcovia ich vyradili z užívania a vylúčili aj z predaja so zámerom fyzickej likvidácie. Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili.

Prax však ukázala niečo iné. Na jeseň 2009 sa časť z týchto automobilov objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.

Zoznam všetkých vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku. V prípade, ak by sa takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.

Problém je v tom, že kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je také, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6000 km. Stačí "čestné prehlásenie", že sa ide o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a automobil sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Autá zo zaplavených talianskych skladov však neabsolvovali po dovoze na Slovensko kontrolu originality, pretože sa k nám dostali ako nové.

Ako sa vyhnúť kúpe takéhoto problematického auta? Pred kúpou, ak má kupujúci pochybnosti, je dobré obrátiť sa na odborný servis. Alebo zájsť na stredisko kontroly originality, kde v ich informačnom systéme sa nachádza zoznam všetkých áut poškodených záplavami, ktoré mali byť zlikvidované. Iba takto sa dá vyhnúť neskorším problémom, ktoré môžu v konečnom dôsledku vyústiť aj do núteného zošrotovania kúpeného auta.

Autor: J. Goldberger
Komentáre
A keď auto bolo v odbornom servise a prešlo aj kontrolou originality?
Pridal v piatok 11 novembra 2011 o 12:39
Len by som si dovolil požiadať autora článku, aby láskavo len neprevzal články od kolegov, čo je síce super uľahčenie práce, ale aby si radšej predtým, než niečo zverejní, aby si to preveril a robil si tak svoju prácu - informovať pravdivo robil dobre.
Mám takéto auto, preveril som si ho v databáze Citroenu a bolo v poriadku. Úspešne som absolvoval aj kontrolu originality...takže, ako je to s tou pravdou ?
Pridal Ľubomír v piatok 02 decembra 2011 o 14:35
Pridať komentár
Bleskovky
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.
Goodyear-Eagle-F1-SuperSport
Nové pneumatiky Eagle F1 SuperSport spoločnosti Goodyear obsadili prvé miesto v teste veľmi vysoko výkonných pneumatík Ultra Ultra High Performance. Test sa konal na skúšobnom okruhu spoločnosti Continental v texaskom Uvalde. Hodnotili sa pneumatiky ôsmich rôznych výrobcov, vrátane značiek Continental a Michelin na vozidle BMW M2 s pneumatikami rozmeru 245/35 R19 na prednej náprave a 265/35 R19 vzadu. Pokrýval všetky hlavné disciplíny obvyklé v testoch pneumatík, vrátane hodnotenia ovládateľnosti za sucha i mokra, brzdných vlastností na suchom i mokrom povrchu, sklonu k aquaplaningu, valivého odporu, hlučnosti a pohodlia pre vodiča.