Podvody so zaplavenými autami

Štvrtok, 28 júl 2011

Na trh s ojazdenými dovezenými autami sa dostali také, ktoré poškodili záplavy. Ide najmä o autá dovezené zo zahraničia. Kupujúci by sa im mali vyhnúť, pretože vo väčšine prípadov prinášajú takto kúpené automobily doslova neprekonateľné prekážky.

zaplavené autá
Zaplavené autá výrobcovia pôvodne vyradili z užívania, napriek tomu sa s nimi kupčí

S kúpou takéhoto auta súvisí aj prípad manželov z Mengusoviec, ktorí si kúpili takmer nové vozidlo. Polícia im v júli tohto roka oznámila, že kúpený Citroën musia dať zošrotovať. Kontrola originality potvrdila, že ich auto patrí do skupiny vozidiel, ktoré boli pred dvoma rokmi v sklade v Taliansku zaplavené a následne mali byť na základe rozhodnutia výrobcu zošrotované. Predpokladá sa, že na Slovensko sa doviezli desiatky takýchto áut.

Vo februári 2009 boli v sklade v Taliansku zaplavené nové motorové vozidlá značky Peugeot a Citroën pred ich uvedením na trh. Francúzski výrobcovia ich vyradili z užívania a vylúčili aj z predaja so zámerom fyzickej likvidácie. Podľa výrobcov zaplavené autá nevyhovovali požiadavkám stanoveným pre kvalitu a bezpečnosť. Autorizovaní spracovatelia vo Francúzsku pritom osvedčili, že požadovanú likvidáciu riadne uskutočnili.

Prax však ukázala niečo iné. Na jeseň 2009 sa časť z týchto automobilov objavila v cestnej premávke v niektorých členských štátoch EÚ, a to aj napriek tomu, že výrobcom neboli nikdy uvedené na trh a určeným autorizovaným spracovateľom starých vozidiel mali byť fyzicky zlikvidované.

Zoznam všetkých vozidiel poškodených záplavami, vyradených a odovzdaných na likvidáciu sa nachádza aj v informačnom systéme kontroly originality na Slovensku. V prípade, ak by sa takéto vozidlo objavilo na ktoromkoľvek pracovisku kontroly originality, systém automaticky odhalí, že ide o vozidlo protiprávne uvedené do premávky na pozemných komunikáciách.

Problém je v tom, že kontrola sa nevykonáva na jednotlivo dovezené nové vozidlá, ale len na ojazdené. Ojazdeným vozidlom je také, u ktorého odo dňa dátumu jeho prvého prihlásenia do evidencie uplynulo viac ako šesť mesiacov alebo ktoré najazdilo viac ako 6000 km. Stačí "čestné prehlásenie", že sa ide o vozidlo spĺňajúce tieto kritériá a automobil sa na Slovensku vyhne kontrole originality. Autá zo zaplavených talianskych skladov však neabsolvovali po dovoze na Slovensko kontrolu originality, pretože sa k nám dostali ako nové.

Ako sa vyhnúť kúpe takéhoto problematického auta? Pred kúpou, ak má kupujúci pochybnosti, je dobré obrátiť sa na odborný servis. Alebo zájsť na stredisko kontroly originality, kde v ich informačnom systéme sa nachádza zoznam všetkých áut poškodených záplavami, ktoré mali byť zlikvidované. Iba takto sa dá vyhnúť neskorším problémom, ktoré môžu v konečnom dôsledku vyústiť aj do núteného zošrotovania kúpeného auta.

Autor: J. Goldberger
Komentáre
A keď auto bolo v odbornom servise a prešlo aj kontrolou originality?
Pridal v piatok 11 novembra 2011 o 12:39
Len by som si dovolil požiadať autora článku, aby láskavo len neprevzal články od kolegov, čo je síce super uľahčenie práce, ale aby si radšej predtým, než niečo zverejní, aby si to preveril a robil si tak svoju prácu - informovať pravdivo robil dobre.
Mám takéto auto, preveril som si ho v databáze Citroenu a bolo v poriadku. Úspešne som absolvoval aj kontrolu originality...takže, ako je to s tou pravdou ?
Pridal Ľubomír v piatok 02 decembra 2011 o 14:35
Pridať komentár
Bleskovky
Suzuki-Vitara
Japonská automobilka Suzuki vyrobila za uplynulý fiškálny rok 2019 (apríl 2019 až marec 2020) vo svojich výrobných závodoch na celom svete 2,97 (2 966 399) milióna automobilov. Napriek prerušeniu výroby pre pandémiu koronavírusu dokázala automobilka vyprodukovať 87,4 percent objemu predvlaňajšieho rekordného roku, v ktorom značka vyprodukovala 3,39 milióna (3 393 976) vozidiel, čo je najviac vo svojej storočnej histórii. V závodoch Suzuki ďalej pokračoval trend prehlbovania prevahy produkcie závodov mimo Japonska. V zahraničných závodoch počas vlaňajšieho fiškálneho roku vyrobila automobilka 2,02 milióna (2 022 227) vozidiel, kým automobilky v Japonsku len vyše 944 tisíc vozidiel.
Volvo-heng-du
Výrobný závod spoločnosti Volvo Cars v čínskom meste Čcheng-tu, jej najväčší v Číne, získava 100 percent svojej elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. Celkový obnoviteľný energetický mix v celosvetovej výrobnej sieti spoločnosti tak dosiahol 80 percent. Stopercentný energetický mix z obnoviteľných zdrojov v čínskom závode Čcheng-tu je výsledkom čerstvo podpísanej zmluvy o dodávke elektrickej energie a prispeje k zníženiu emisií CO2 v závode o viac ako 11-tisíc ton ročne. Približne 65 percent vyrobenej elektriny pochádza z vodnej energie, zvyšná časť zo slnečnej a veternej energie a iných obnoviteľných zdrojov.
BMW5-digital-world-premie
Priaznivci a fanúšikovia bavorskej značky BMW sú v očakávaní premiéry modelov radu 5 Sedan a praktickejšieho kombi Touring. Avšak vzhľadom na stále platné cestovné obmedzenia na celom svete sa prezentácia nového BMW radu 5 Sedan, nového BMW radu 5 Touring a nového BMW radu 6 Gran Turismo uskutoční v digitálnej forme. Stane sa tak v stredu 27. mája a záujemcovia o internetovú premiéru týchto troch modelov ju môžu sledovať na internete o 08:00 hod. na www.live.bmwgroup.com/en a http://www.live.bmwgroup.com/en>.