Poisťovňa má bič na podvody

Utorok, 28 apríl 2009

Poisťovacie podvody sú stálym problémom poisťovní a odčerpávajú im veľkú časť finančných prostriedkov. Najviac ich je v oblasti poisťovania motorových vozidiel. V snahe predísť a zabrániť poisťovacím podvodom zaviedla Česká poisťovňa úplne novú metódu na analyzovanie priebehu dopravných nehôd. Novú metódu ako prvá ma Slovensku zavedie do svojej praxe poisťovňa Generali Slovensko.

Česká poisťovňa

Nový nástroj na efektívne odhaľovanie poistných podvodov zaviedla Česká poisťovňa na jeseň minulého roku. Pristúpila k nemu aj preto, že riešenia dopravných nehôd externými dopravnými znalcami boli často zdĺhavé. Teraz poisťovňa disponuje vlastným systémom zberu dát, ktorý v kombinácii so špeciálnym softvérom a programom Virtual Crash dokáže presne analyzovať priebeh dopravnej nehody. Podľa poisťovne nejde len o bič na nepoctivých motoristov, pretože nová metóda umožňuje potvrdiť aj pôvodne nie príliš vierohodné verzie účastníkov nehody.

Česká poisťovňa
Simulovaná dopravná nehoda ako súčasť prezentácie projektu

Pri vyšetrovaní dopravných nehôd v projekte virtuálneho programu sa uplatňuje nový až generačný skok pri zameriavaní nehody a odpadá pri ňom klasické zameriavanie pomocou "kolieska". Ako teda nový systém pracuje? Na základe informácií od účastníkov, prípadne svedkov sa priamo na mieste nehody simuluje jej priebeh, vytvorí sa jej počítačová animácia, ktorú potom možno sledovať z rôznych uhlov pohľadu. Z vytvorenej animácie možno potom sledovať priebeh nehody a vytvoriť si tak presný obraz o jej priebehu i veľkosti poškodenia vozidiel. Výhody zavedenia a uplatňovania nového systému oproti klasickým metódam zisťovania priebehu nehody a následného zameriavania sú najmä v tom, že nový spôsob je operatívnejší, rýchlejší, presnejší. Ale aj bezpečnejší a lacnejší, keďže sa tu ušetrí približne až jedna tretina nákladov oproti posudkom znalcov.

Program Virtual Crash analyzuje, kto nehodu zavinil, ale systém vie tiež odhaliť podozrenia zo spáchania poistného podvodu. Veď len za uplynulý rok prišla Česká poisťovňa na podvodoch o 274 mil. korún. V testovacej fáze projektu Virtual Crash poisťovňa analyzovala 13 dopravných nehôd. Sedem z nich boli poistné podvody. Účastníci týchto nehôd a poistných udalostí sa potom priznali, že k havárii vôbec nedošlo, alebo sa stali za úplne iných okolností.

Česká poisťovňa
Meracia sada totálnej stanice so softvérom vyjde na 230 tisíc Kč

Projekt Českej poisťovne vznikol na pobočke v Brne. V súčasnosti má Česká poisťovňa aj druhé takéto pracovisko v Prahe a spolu s Brnom je schopná pokryť celé územie Českej republiky. Náklady na zriadenie týchto dvoch pracovísk vyšli približne na 450 tisíc korún. Určite je to dobrá investícia aj preto, že ročne sa v ČR stane viac ako štvrť milióna dopravných nehôd a mnohé z nich môže analyzovať samotná poisťovňa. Význam projektu Virtual Crash je teraz o to významnejší, že od začiatku tohto roku nemusí už polícia v ČR vyšetrovať nehody s výškou škody do 100 tisíc korún, takže jej účastníci nemajú policajný protokol o nehode.

Projekt Virtual Cash zavedie na Slovensku poisťovňa Generali Slovensko, ktorá je po zlúčení s Českou poisťovňou-Slovensko súčasťou holdingu Generali. Pomôžu jej k tomu skúsenosti sesterskej českej poisťovne. Generali Slovensko bude potom riešiť a analyzovať dopravné nehody na slovenských cestách, objasňovať sporné nehody a môže zabrániť aj poistným podvodom.

Autor: J. Goldberger
Foto: autor
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.