Pokus inšpirovaný skutočnou nehodou

Streda, 06 október 2010

V areáli testovacieho polygónu Škoda Auto sa uskutočnil jedinečný nárazový test. Pred zrakmi odbornej verejnosti sa predvádzal čelný náraz dvoch vozidiel Škoda. Model Yeti pri rýchlosti 90 km/h čelne narazil do stojacej Škody Superb Combi. Na miestach živých pasažierov sedeli štyri testovacie figuríny, riadne pripútané a zaistené bezpečnostnými prvkami.

nárazový test

A výsledok zrážky? Posádky oboch vozidiel by v prípade reálneho stretu v rýchlosti 90 km/h pri správnom použití všetkých bezpečnostných prvkov vyviazli bez akýchkoľvek zranení. Taký je záver expertov tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto po spracovaní všetkých dát a po rekonštrukcii na mieste nárazu.

Uskutočniť tento nárazový test inšpirovala skutočná dopravná nehoda, ktorú analyzoval tím Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto. Z fotografií je zrejmé, že celú energiu nárazu pri rýchlosti 90 km/h absorbovala predná časť vozidiel. Priestor pre posádku zostal bez akýchkoľvek deformácií. Pri preskúmavaní záberov z vysokorýchlostných kamier je viditeľná rýchla reakcia elektronických systémov vozidla, ktoré sa starajú o aktiváciu bezpečnostných prvkov.

nárazový test

Skôr, ako sa dali do pohybu figuríny vo vozidle, došlo k aktivácii bezpečnostných pásov, kolenného aj čelných airbagov. Už v 45 tisícine sekundy po prvom dotyku nárazníkov, boli všetky airbagy pripravené pohltiť energiu ľudského tela. Na všetkých záberoch je dobre viditeľná postupne riadená deformácia oboch predných častí vozidla.

Napriek tomu, že išlo o iný typ nárazu a vyššiu rýchlosť ako pri testoch Euro NCAP, pri porovnaní zaťaženia posádky pri náraze sa použila rovnaká metodika hodnotenia, s akou pracuje nezávislé združenie Euro-NCAP. Na jednotlivých snímkach je vidieť, koľko bodov by bolo pripísaných na účet hodnotenia vozidiel. Za dospelých pasažierov sediacich v modeli Superb Combi by bolo dosiahnutých 98,25 % z maxima možných bodov. Pre detských pasažierov vo vozidle je to dokonca plný počet – 100 %. Hodnoty z vozidla Škoda Yeti dosahujú v prípade dospelých pasažierov výsledok 99,94 % a 93,19 % u detí.

nárazový test

Výborné výsledky preukázala aj podrobnejšia analýza vybraných meraní. Napríklad európsky predpis ECE R94 určuje maximálnu hodnotu zaťaženia hlavy cestujúceho vo vozidle 80 G. Toto zrýchlenie je pri krátkodobom pôsobení ľudský mozog schopný ustáť bez vážneho poškodenia. Hodnota nameraná na hlave figuríny vodiča vo vozidle Škoda Yeti dosahuje iba 44 % z povolenej hodnoty, teda ani nie polovičnú v porovnaní s úrovňou, ktorú určuje zákonný predpis.

V prípade stlačenia hrudníka dospelého cestujúceho platia podobné závery a nameraná hodnota sa pohybuje iba na 35,7 % povolenej hodnoty. Hodnoty povolené pre zaťaženie stehenných kostí boli len na úrovni 20 % dovoleného maxima.

Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda - Auto
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.