Pokus inšpirovaný skutočnou nehodou

Streda, 06 október 2010

V areáli testovacieho polygónu Škoda Auto sa uskutočnil jedinečný nárazový test. Pred zrakmi odbornej verejnosti sa predvádzal čelný náraz dvoch vozidiel Škoda. Model Yeti pri rýchlosti 90 km/h čelne narazil do stojacej Škody Superb Combi. Na miestach živých pasažierov sedeli štyri testovacie figuríny, riadne pripútané a zaistené bezpečnostnými prvkami.

nárazový test

A výsledok zrážky? Posádky oboch vozidiel by v prípade reálneho stretu v rýchlosti 90 km/h pri správnom použití všetkých bezpečnostných prvkov vyviazli bez akýchkoľvek zranení. Taký je záver expertov tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto po spracovaní všetkých dát a po rekonštrukcii na mieste nárazu.

Uskutočniť tento nárazový test inšpirovala skutočná dopravná nehoda, ktorú analyzoval tím Výskumu dopravnej bezpečnosti Škoda Auto. Z fotografií je zrejmé, že celú energiu nárazu pri rýchlosti 90 km/h absorbovala predná časť vozidiel. Priestor pre posádku zostal bez akýchkoľvek deformácií. Pri preskúmavaní záberov z vysokorýchlostných kamier je viditeľná rýchla reakcia elektronických systémov vozidla, ktoré sa starajú o aktiváciu bezpečnostných prvkov.

nárazový test

Skôr, ako sa dali do pohybu figuríny vo vozidle, došlo k aktivácii bezpečnostných pásov, kolenného aj čelných airbagov. Už v 45 tisícine sekundy po prvom dotyku nárazníkov, boli všetky airbagy pripravené pohltiť energiu ľudského tela. Na všetkých záberoch je dobre viditeľná postupne riadená deformácia oboch predných častí vozidla.

Napriek tomu, že išlo o iný typ nárazu a vyššiu rýchlosť ako pri testoch Euro NCAP, pri porovnaní zaťaženia posádky pri náraze sa použila rovnaká metodika hodnotenia, s akou pracuje nezávislé združenie Euro-NCAP. Na jednotlivých snímkach je vidieť, koľko bodov by bolo pripísaných na účet hodnotenia vozidiel. Za dospelých pasažierov sediacich v modeli Superb Combi by bolo dosiahnutých 98,25 % z maxima možných bodov. Pre detských pasažierov vo vozidle je to dokonca plný počet – 100 %. Hodnoty z vozidla Škoda Yeti dosahujú v prípade dospelých pasažierov výsledok 99,94 % a 93,19 % u detí.

nárazový test

Výborné výsledky preukázala aj podrobnejšia analýza vybraných meraní. Napríklad európsky predpis ECE R94 určuje maximálnu hodnotu zaťaženia hlavy cestujúceho vo vozidle 80 G. Toto zrýchlenie je pri krátkodobom pôsobení ľudský mozog schopný ustáť bez vážneho poškodenia. Hodnota nameraná na hlave figuríny vodiča vo vozidle Škoda Yeti dosahuje iba 44 % z povolenej hodnoty, teda ani nie polovičnú v porovnaní s úrovňou, ktorú určuje zákonný predpis.

V prípade stlačenia hrudníka dospelého cestujúceho platia podobné závery a nameraná hodnota sa pohybuje iba na 35,7 % povolenej hodnoty. Hodnoty povolené pre zaťaženie stehenných kostí boli len na úrovni 20 % dovoleného maxima.

Autor: J. Goldberger
Foto: Škoda - Auto
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."