Polstoročie Seatu 600 splnil sen Portugalčanov

Štvrtok, 12 júl 2007

Tento mesiac oslávi Seat 50. výročie začiatku produkcie svojho prvého automobilu Seat 600. Vyrobilo sa ho viac ako 790 tisíc kusov v rôznych verziách počas 16-tich rokov produkcie vo fabrike Seat Zona Franca v Barcelone. Posledný kus zišiel z výrobnej linky v auguste 1973, keď sa natrvalo zapísal do španielskej histórie ako auto, ktoré postavilo národ na kolesá.

Seat Seat

V máji 1957 začali opúšťať výrobné linky v barcelonskej fabrike Seatu prvé automobily Seat 600. Španielska automobilka, ktorá vtedy vyrábala model 1400 s licenciou Fiata, mala záujem o produkciu ďalšieho automobilu. Model 600, ktorý tu začali vyrábať, bol druhou verziou automobilu, ktorého produkcia sa začala dva roky predtým v Taliansku.

Seat Seat

Pôvodný model navrhol Dante Giacosa podľa požiadaviek: štvorsedadlové vozidlo s hmotnosťou 450 kg (200 na mechaniku a 250 na karosériu), maximálna rýchlosť nie menšia ako 85 km/h a voľný výber miesta pre uloženie motora a prevodovky. Giacosa sa rozhodol pre usporiadanie "všetko vzadu". Najmä preto, že talianska automobilka v tom čase ešte nevyrábala vo väčších sériách homokinetické kĺby na poloosi, ktoré sú potrebné na vozidlá s pohonom predným kolies.

Uvažovalo sa o použití vzduchom chladeného dvojvalca, napokon vyhral vodou chladený radový štvorvalec umiestnený pozdĺžne a štvorstupňová prevodovka. Vačkový hriadeľ uložený v troch ložiskách mal reťazový rozvod a pohon od kľukového hriadeľa. So základným objemom valcov 570 cm3 mal motor výkon 16 k a automobil celkovú hmotnosť 515 kg, čo mu dovoľovalo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 88 km/h.

Seat Seat

"Motor je výnimočným príkladom jednoduchosti a jednoduchosť je synonymom spoľahlivosti", napísal Giacosa vo svojich memoároch. Prakticky celé auto bolo svetlým príkladom jednoduchosti.

Zrod Seatu 600 doslova zmietol zo sveta mikroautá, trojkolkové vany a motorky so sajdkárami, ktoré až do tých dní dominovali cestám. Väčšina výrobcov týchto vozidiel zastavila svoju produkciu v priebehu niekoľkých rokov. Seat 600 sa stal automobilom s charakteristikami, ktoré znamenali pre vtedajší automobilový park v Portugalsku veľký pokrok.

Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.