Pracovná sila - problém slovenskej ekonomiky

Pondelok, 17 júl 2017

Ak sa má zachovať konkurencieschopnosť slovenského priemyslu a posilniť jeho napredovanie, potrebuje urýchlene vyriešiť niektoré naliehavé problémy – práve o tom hovorili nedávno s novinármi predstavitelia Asociácie priemyselných zväzov.

Asociácia priemyselných zväzok

S novinármi sa stretli prezident Asociácie priemyselných zväzov SR a prezident Zväzu strojárskeho priemyslu SR Alexej Beljajev, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Juraj Sinay, prezident Zväzu elektrotechnického priemyslu SR Vladimír Ondrovič, prezident Zväzu hutníctva, ťažobného priemyslu a geológie SR Vladimír Jacko a viceprezident Samsung Electronics Ivan Dubovan.

Ústrednou témou tlačovej konferencie bolo poukázať na skutočnosť, že Slovensko je jednoznačne priemyselný štát, že viac ako dvadsať percent hrubého domáceho produktu tvorí práve priemysel a že každé šieste pracovné miesto generuje automobilový, strojársky alebo elektrotechnický priemysel.

Podiel spracovateľského priemyslu na zamestnanosti na Slovensku je až 22 percent. Navyše podiel priemyslu na tvorbe pridanej hodnoty dosahuje 33 percent. Tieto čísla podľa prezidenta Asociácie priemyselných zväzov Alexeja Beljajeva na jednej strane vyznievajú pozitívne, na druhej strane však môžu znamenať hrozbu.

"Musíme poukazovať na témy, ktoré je potrebné v najbližšom období riešiť. Ide nám najmä o podporu stabilného podnikateľského prostredia, o dostatok kvalifikovanej pracovnej sily a zlepšovanie podmienok rozvoja aplikovanej vedy, výskumu a inovácií. Privítali by sme, keby na Slovensku boli vo väčšej miere akceptované názory odborníkov, pretože iba kvalitný spoločenský a odborný dialóg môže Slovensko posunúť dopredu," povedal Alexej Beljajev.

Nie je žiadnym tajomstvom, že na Slovensku chýba kvalifikovaná pracovná sila. Do roku 2020 bude priemysel potrebovať 45 500 nových pracovníkov, ale súčasné školstvo nevychováva študentov pre prax. Riešením je naštartovaný systém duálneho vzdelávania, ktorý by sa mal dôsledne aplikovať aj na vysokých školách. "Navrhujeme zmeny, ktoré by v najbližších rokoch priniesli žiadané výsledky," hovorí Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

"Vo vybraných študijných odboroch navrhujeme, aby študenti vysokých škôl mohli po štyroch rokoch školy a jednom semestri praxe skončiť ako profesijní bakalári. Vhodné by bolo aj päťročné kontinuálne štúdium s jedným až dvomi semestrami praxe. Bežnou praxou by malo byť aj univerzitné duálne vzdelávanie, kde by študenti strávili časť štúdia v škole a časť vo výrobnom podniku," dodal Juraj Sinay.

Neriešeným problémom je aj súčasný rekvalifikačný systém. "Jeho absolventi majú síce po jeho skončení množstvo certifikátov, pre prax sú však nepoužiteľní. Preto navrhujeme, aby boli rekvalifikácie prebiehali v gescii zamestnávateľov, pre ktorých by mali byť uchádzači o zamestnanie určení ," doplnil na záver Juraj Sinay.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-EcoTank
Ak ste doteraz napĺňali nádržku ostrekovača svojho auta z plastových fľaší či bandasiek, odteraz sa to môže zmeniť. Zmenu prináša slovenský ekologický vynález EcoTank. Stáva sa v Európe čoraz viac dostupným riešením tankovania kvapaliny do ostrekovačov. Vďaka jeho používaniu na sieťach čerpacích staníc v Európe sa odľahčilo životné prostredie o viac ako 80 ton plastového odpadu. Praktickú a zároveň ekologickú službu môžu využívať vodiči na viac ako 400 inštalovaných stojanoch až v desiatich krajinách Európy a v priebehu najbližších mesiacov pribudnú tri ďalšie trhy. Víziou spoločnosti EcoTank pre tento rok je počet nainštalovaných zariadení viac ako zdvojnásobiť.
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.