Pracovná sila - problém slovenskej ekonomiky

Pondelok, 17 júl 2017

Ak sa má zachovať konkurencieschopnosť slovenského priemyslu a posilniť jeho napredovanie, potrebuje urýchlene vyriešiť niektoré naliehavé problémy – práve o tom hovorili nedávno s novinármi predstavitelia Asociácie priemyselných zväzov.

Asociácia priemyselných zväzok

S novinármi sa stretli prezident Asociácie priemyselných zväzov SR a prezident Zväzu strojárskeho priemyslu SR Alexej Beljajev, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Juraj Sinay, prezident Zväzu elektrotechnického priemyslu SR Vladimír Ondrovič, prezident Zväzu hutníctva, ťažobného priemyslu a geológie SR Vladimír Jacko a viceprezident Samsung Electronics Ivan Dubovan.

Ústrednou témou tlačovej konferencie bolo poukázať na skutočnosť, že Slovensko je jednoznačne priemyselný štát, že viac ako dvadsať percent hrubého domáceho produktu tvorí práve priemysel a že každé šieste pracovné miesto generuje automobilový, strojársky alebo elektrotechnický priemysel.

Podiel spracovateľského priemyslu na zamestnanosti na Slovensku je až 22 percent. Navyše podiel priemyslu na tvorbe pridanej hodnoty dosahuje 33 percent. Tieto čísla podľa prezidenta Asociácie priemyselných zväzov Alexeja Beljajeva na jednej strane vyznievajú pozitívne, na druhej strane však môžu znamenať hrozbu.

"Musíme poukazovať na témy, ktoré je potrebné v najbližšom období riešiť. Ide nám najmä o podporu stabilného podnikateľského prostredia, o dostatok kvalifikovanej pracovnej sily a zlepšovanie podmienok rozvoja aplikovanej vedy, výskumu a inovácií. Privítali by sme, keby na Slovensku boli vo väčšej miere akceptované názory odborníkov, pretože iba kvalitný spoločenský a odborný dialóg môže Slovensko posunúť dopredu," povedal Alexej Beljajev.

Nie je žiadnym tajomstvom, že na Slovensku chýba kvalifikovaná pracovná sila. Do roku 2020 bude priemysel potrebovať 45 500 nových pracovníkov, ale súčasné školstvo nevychováva študentov pre prax. Riešením je naštartovaný systém duálneho vzdelávania, ktorý by sa mal dôsledne aplikovať aj na vysokých školách. "Navrhujeme zmeny, ktoré by v najbližších rokoch priniesli žiadané výsledky," hovorí Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

"Vo vybraných študijných odboroch navrhujeme, aby študenti vysokých škôl mohli po štyroch rokoch školy a jednom semestri praxe skončiť ako profesijní bakalári. Vhodné by bolo aj päťročné kontinuálne štúdium s jedným až dvomi semestrami praxe. Bežnou praxou by malo byť aj univerzitné duálne vzdelávanie, kde by študenti strávili časť štúdia v škole a časť vo výrobnom podniku," dodal Juraj Sinay.

Neriešeným problémom je aj súčasný rekvalifikačný systém. "Jeho absolventi majú síce po jeho skončení množstvo certifikátov, pre prax sú však nepoužiteľní. Preto navrhujeme, aby boli rekvalifikácie prebiehali v gescii zamestnávateľov, pre ktorých by mali byť uchádzači o zamestnanie určení ," doplnil na záver Juraj Sinay.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.