Pracovná sila - problém slovenskej ekonomiky

Pondelok, 17 júl 2017

Ak sa má zachovať konkurencieschopnosť slovenského priemyslu a posilniť jeho napredovanie, potrebuje urýchlene vyriešiť niektoré naliehavé problémy – práve o tom hovorili nedávno s novinármi predstavitelia Asociácie priemyselných zväzov.

Asociácia priemyselných zväzok

S novinármi sa stretli prezident Asociácie priemyselných zväzov SR a prezident Zväzu strojárskeho priemyslu SR Alexej Beljajev, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR Juraj Sinay, prezident Zväzu elektrotechnického priemyslu SR Vladimír Ondrovič, prezident Zväzu hutníctva, ťažobného priemyslu a geológie SR Vladimír Jacko a viceprezident Samsung Electronics Ivan Dubovan.

Ústrednou témou tlačovej konferencie bolo poukázať na skutočnosť, že Slovensko je jednoznačne priemyselný štát, že viac ako dvadsať percent hrubého domáceho produktu tvorí práve priemysel a že každé šieste pracovné miesto generuje automobilový, strojársky alebo elektrotechnický priemysel.

Podiel spracovateľského priemyslu na zamestnanosti na Slovensku je až 22 percent. Navyše podiel priemyslu na tvorbe pridanej hodnoty dosahuje 33 percent. Tieto čísla podľa prezidenta Asociácie priemyselných zväzov Alexeja Beljajeva na jednej strane vyznievajú pozitívne, na druhej strane však môžu znamenať hrozbu.

"Musíme poukazovať na témy, ktoré je potrebné v najbližšom období riešiť. Ide nám najmä o podporu stabilného podnikateľského prostredia, o dostatok kvalifikovanej pracovnej sily a zlepšovanie podmienok rozvoja aplikovanej vedy, výskumu a inovácií. Privítali by sme, keby na Slovensku boli vo väčšej miere akceptované názory odborníkov, pretože iba kvalitný spoločenský a odborný dialóg môže Slovensko posunúť dopredu," povedal Alexej Beljajev.

Nie je žiadnym tajomstvom, že na Slovensku chýba kvalifikovaná pracovná sila. Do roku 2020 bude priemysel potrebovať 45 500 nových pracovníkov, ale súčasné školstvo nevychováva študentov pre prax. Riešením je naštartovaný systém duálneho vzdelávania, ktorý by sa mal dôsledne aplikovať aj na vysokých školách. "Navrhujeme zmeny, ktoré by v najbližších rokoch priniesli žiadané výsledky," hovorí Juraj Sinay, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR.

"Vo vybraných študijných odboroch navrhujeme, aby študenti vysokých škôl mohli po štyroch rokoch školy a jednom semestri praxe skončiť ako profesijní bakalári. Vhodné by bolo aj päťročné kontinuálne štúdium s jedným až dvomi semestrami praxe. Bežnou praxou by malo byť aj univerzitné duálne vzdelávanie, kde by študenti strávili časť štúdia v škole a časť vo výrobnom podniku," dodal Juraj Sinay.

Neriešeným problémom je aj súčasný rekvalifikačný systém. "Jeho absolventi majú síce po jeho skončení množstvo certifikátov, pre prax sú však nepoužiteľní. Preto navrhujeme, aby boli rekvalifikácie prebiehali v gescii zamestnávateľov, pre ktorých by mali byť uchádzači o zamestnanie určení ," doplnil na záver Juraj Sinay.

Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.