Predám technický preukaz

Piatok, 28 november 2008

Je dosť pravdepodobné, že ste sa už niekedy stretli s takouto ponukou na internete alebo v inzertnom časopise. Možno si poviete, že čo má byť, veď takýchto inzerátov sú na Slovensku stovky. Bežná vec, až na skutočnosť, že ide o verejnú listinu s ochrannými prvkami, ktorá potvrdzuje administratívne schválenie vozidla pre premávku na pozemných komunikáciách a rozhodne nie je určená na kupčenie.

Aké dôsledky môže mať takýto počin? Príklad prvý: Pán Šikovník kúpi za facku v zahraničí havarovaný automobil, ktorý sa majiteľovi neoplatí opravovať. Zoženie na inzerát slovenský "technický preukaz" (Osvedčenie o evidencii – OE), rozpíli automobil na dve časti a bez dodržania akýchkoľvek technologických postupov privarí polovicu iného vozidla, možno tiež havarovaného, možno dokonca kradnutého. Z pôvodného identifikačného čísla vozidla – VIN – sa razom stane číslo, ktoré sa zhoduje s VIN v osvedčení. Ak sa mu nepodarí s OE kúpiť aj evidenčné čísla, nahlásením straty sa získa nové.

Tým, že pán Šikovník využil širokú ponuku na obstaranie slovenského osvedčenia, nemusí absolvovať registračnú procedúru importovaného auta, vyhne sa povinnej kontrole originality, nezaplatí žiadnu daň. Nerobí mu problém pozmeniť rok výroby. Policajt na dopravnom inšpektoráte na podvod nepríde, pretože overuje len zhodnosť VIN s dokladmi. Na svoje si však príde pán Šikovník, lebo auto predá nič netušiacemu občanovi.

Príklad číslo dva: Pán Špekulatívny neoplýva takou remeselnou zručnosťou ako Šikovník, zato mu to "myslí". Pozná jednoduchší spôsob, ako prísť k peniazom. Keďže na Slovensku sme nikdy nemali núdzu o mysliacich ľudí, nerobí im problém "šlohnúť" denne okolo 12 automobilov (taký je slovenský priemer). Vyberú si z plejády technických preukazov ten pravý a zrazu sa z ukradnutého vozidla stane čisté ako ľalia. Scenár s dopravným inšpektorátom sa opakuje. Aj scenár s nič netušiacim kupujúcim.

Takýchto modelových príkladov sú na Slovensku desiatky. A tak podvod a okrádanie sa stáva súčasťou nášho života. Pokiaľ sa nás priamo nedotkne, netrápi nás. Netrápi dokonca ani zákonodarný zbor. Veď len za rok 2007 bolo podľa oficiálnych štatistík na Slovensku zaregistrovaných 92 386 jednotlivo dovezených vozidiel. Štatistiky samozrejme neuvádzajú počty nezaregistrovaných a "na čierno" dovezených vozidiel. Koľko z týchto približne stotisíc automobilov je pozváraných a poskladaných? Nie ste náhodou majiteľom takéhoto auta aj vy?

Môže štát schváliť pre premávku na pozemných komunikáciách vozidlá s neoprávnene pozmeňovanými identifikačnými znakmi, s falošnými a pozmeňovanými dokladmi, vozidlá rozrezané, nelegálne a neodborne pozvárané z viacerých, často odcudzených alebo totálne havarovaných vozidiel, zlegalizované odcudzené vozidlá a vozidlá figurujúce v pátracích evidenciách? Na Slovensku asi áno.

Nevadí nášmu zákonodarnému zboru, že občania ročne prídu krádežami automobilov a podvodmi zhruba o 3 miliardy korún? Schengen nám priniesol slobodu pohybu, ale "dovozcom" vozidiel a zlodejom ešte väčšiu. Zrušením podstatnej časti hraničných priechodov sa odstránila posledná kontrola, ktorá im ako-tak bránila v nekalej činnosti. Je pochopiteľné, že vyvinú maximálne úsilie a finančné prostriedky, aby sa tento stav nezmenil. Je to jedno, či to bude cieleným mediálnym tlakom alebo ovplyvňovaním poslancov v parlamente. Za tie peniaze to stoji a "účel svätí prostriedky".

Apropo, nepredáte technický preukaz?

Autor: Ing. Róbert Zrubák
Pridať komentár
Bleskovky
skoda-scala-monte-carlo
Škoda rozširuje ponuku nového kompaktného modelu Scala a mestského crossoveru Kamiq o verziu Monte Carlo. Monte Carlo odkazuje na úspešnú pretekársku históriu značky Škoda. Výrazné čierne dizajnové prvky a čierny nápis Škoda na zadnej strane dodávajú vozidlám ešte športovejší vzhľad. Nová Škoda Scala vo verzii Monte Carlo začína na cene 18 100 eur a cena kompaktného SUV Kamig Monte Carlo sa odvíja od ceny 19 690 eur. Záujemcovia si môžu model Scala a Kamiq vo verzii Monte Carlo nakonfigurovať online, alebo si ho objednať u predajcov. V Škode veria, že verzie Monte Carlo zdôraznia športový a dynamický charakter vozidiel modelov Scala a Kamiq, tiež že veľké kolesá a zvučný názov oslovia zákazníkov, ktorí ocenia štýl a emocionálny a lifestylový dizajn oboch modelov.
World-Endurance
Goodyear bude od úvodných pretekov sezóny 2020 dodávať pre Svetový pohár cestovných automobilov najnovšiu generáciu svojich pretekárskych pneumatík Goodyear Eagle F1 SuperSport vo verziách bez dezénu i do dažďa. Značka Goodyear je tak oficiálnym dodávateľom pneumatík pre World Touring Car Cup (WTCR). Na základe oficiálneho výberového konania FIA bude Goodyear partnerom seriálu po dobu najbližších troch rokov, v sezónach 2020 až 2022. V sezóne 2020 bude desať pretekov na troch svetadieloch – v Maroku, Maďarsku, Nemecku, Slovensku, Portugalsku, Španielsku, Číne, Južnej Kórei a Macau. Záverečné preteky sezóny sa uskutočnia v Malajzii. Každé podujatie pozostáva z troch samostatných pretekov, takže spolu bude súčasťou pretekárskeho kalendára sezóny tridsať napínavých pretekov.
Auto-komunikuje
Budem mať na najbližšom semafore zelenú ak budem pokračovať v jazde touto rýchlosťou? Odpoveď na túto otázku už od technológie, ktorú pripravuje SEAT-u v spolupráci s ministerstvom dopravy, magistrátom Barcelony a spoločnosťou ETRA úspešne prepája vozidlá so semaformi a centrálnym dispečingom riadenia premávky, takže vodiči dostávajú informácie o aktuálnej situácii. Projekt okrem toho umožňuje informácie o nehodách na diaľniciach zasielať rovno do vozidiel bez nutnosti využívať na to premenlivé informačné tabule. Automobily a infraštruktúra sú navzájom prepojené pomocou cloudu mobilným dátovým pripojením s reakčnou dobou 300 milisekúnd. Projekt prepája vozidlá so semaformi a informačnými panelmi prostredníctvom platformy DGT 3.0 a vodiči dostávajú v predstihu upozornenie o statuse najbližších semaforov, aby mohli podľa toho prispôsobiť rýchlosť jazdy. Dopravné informácie sa zobrazujú v reálnom čase na displejoch v automobiloch.