Predám technický preukaz

Piatok, 28 november 2008

Je dosť pravdepodobné, že ste sa už niekedy stretli s takouto ponukou na internete alebo v inzertnom časopise. Možno si poviete, že čo má byť, veď takýchto inzerátov sú na Slovensku stovky. Bežná vec, až na skutočnosť, že ide o verejnú listinu s ochrannými prvkami, ktorá potvrdzuje administratívne schválenie vozidla pre premávku na pozemných komunikáciách a rozhodne nie je určená na kupčenie.

Aké dôsledky môže mať takýto počin? Príklad prvý: Pán Šikovník kúpi za facku v zahraničí havarovaný automobil, ktorý sa majiteľovi neoplatí opravovať. Zoženie na inzerát slovenský "technický preukaz" (Osvedčenie o evidencii – OE), rozpíli automobil na dve časti a bez dodržania akýchkoľvek technologických postupov privarí polovicu iného vozidla, možno tiež havarovaného, možno dokonca kradnutého. Z pôvodného identifikačného čísla vozidla – VIN – sa razom stane číslo, ktoré sa zhoduje s VIN v osvedčení. Ak sa mu nepodarí s OE kúpiť aj evidenčné čísla, nahlásením straty sa získa nové.

Tým, že pán Šikovník využil širokú ponuku na obstaranie slovenského osvedčenia, nemusí absolvovať registračnú procedúru importovaného auta, vyhne sa povinnej kontrole originality, nezaplatí žiadnu daň. Nerobí mu problém pozmeniť rok výroby. Policajt na dopravnom inšpektoráte na podvod nepríde, pretože overuje len zhodnosť VIN s dokladmi. Na svoje si však príde pán Šikovník, lebo auto predá nič netušiacemu občanovi.

Príklad číslo dva: Pán Špekulatívny neoplýva takou remeselnou zručnosťou ako Šikovník, zato mu to "myslí". Pozná jednoduchší spôsob, ako prísť k peniazom. Keďže na Slovensku sme nikdy nemali núdzu o mysliacich ľudí, nerobí im problém "šlohnúť" denne okolo 12 automobilov (taký je slovenský priemer). Vyberú si z plejády technických preukazov ten pravý a zrazu sa z ukradnutého vozidla stane čisté ako ľalia. Scenár s dopravným inšpektorátom sa opakuje. Aj scenár s nič netušiacim kupujúcim.

Takýchto modelových príkladov sú na Slovensku desiatky. A tak podvod a okrádanie sa stáva súčasťou nášho života. Pokiaľ sa nás priamo nedotkne, netrápi nás. Netrápi dokonca ani zákonodarný zbor. Veď len za rok 2007 bolo podľa oficiálnych štatistík na Slovensku zaregistrovaných 92 386 jednotlivo dovezených vozidiel. Štatistiky samozrejme neuvádzajú počty nezaregistrovaných a "na čierno" dovezených vozidiel. Koľko z týchto približne stotisíc automobilov je pozváraných a poskladaných? Nie ste náhodou majiteľom takéhoto auta aj vy?

Môže štát schváliť pre premávku na pozemných komunikáciách vozidlá s neoprávnene pozmeňovanými identifikačnými znakmi, s falošnými a pozmeňovanými dokladmi, vozidlá rozrezané, nelegálne a neodborne pozvárané z viacerých, často odcudzených alebo totálne havarovaných vozidiel, zlegalizované odcudzené vozidlá a vozidlá figurujúce v pátracích evidenciách? Na Slovensku asi áno.

Nevadí nášmu zákonodarnému zboru, že občania ročne prídu krádežami automobilov a podvodmi zhruba o 3 miliardy korún? Schengen nám priniesol slobodu pohybu, ale "dovozcom" vozidiel a zlodejom ešte väčšiu. Zrušením podstatnej časti hraničných priechodov sa odstránila posledná kontrola, ktorá im ako-tak bránila v nekalej činnosti. Je pochopiteľné, že vyvinú maximálne úsilie a finančné prostriedky, aby sa tento stav nezmenil. Je to jedno, či to bude cieleným mediálnym tlakom alebo ovplyvňovaním poslancov v parlamente. Za tie peniaze to stoji a "účel svätí prostriedky".

Apropo, nepredáte technický preukaz?

Autor: Ing. Róbert Zrubák
Pridať komentár
Bleskovky
Mazda-cx30
Mazda CX-30 získala ocenenie Zlatý volant 2019 v kategórii SUV/crossover pre vozidlá do dĺžky 4,4 m. Úplne nové kompaktné SUV tak získava svoje vôbec prvé ocenenie v jednej z najdôležitejších čitateľských súťaží. Cenu odovzdali včera v Berlíne prezidentovi Mazda Motor Europe Yasuhiro Aoyamaovi. Pre Mazdu je to historicky piate ocenenie v kategórii Zlatý volant. Prvé získala Mazda 323 v rokoch 1985 a 1989, potom Mazda 626 v roku 1992 a Mazda2 v roku 2014.
skoda-octavia
Automobilka Škoda predstavila novú generáciu modelu Octavia. Štvrtá generácia najpredávanejšieho modelu českej automobilky má nové dimenzie, emotívnejší vzhľad, je priestrannejšia, bezpečnejšia a ponúka väčšie možností konektivity. Je tiež dlhšia a širšia než predchádzajúce generácie a ponúka aj väčší batožinový priestor. Vďaka novému dizajnovému jazyku značky Škoda pôsobí Octavia ešte emotívnejšie. Nový koncept interiéru kombinuje väčšiu funkčnosť a ponuku priestoru s kvalitnými materiálmi a novými dizajnovými prvkami. Moderné možnosti konektivity a nové asistenčné systémy zaisťujú väčšiu úroveň bezpečnosti a komfortu. Svetová premiéra štvrtej generácie Škody Octavia sa konala netradične v pražskej Národnej galérii.
Igor-Drotár
Tradičné podujatie po skončení sezóny Setkání mistrů v českej Sosnovej neďaleko Českej Lípy,na ktorom nechýbal ani slovenský automobilový pretekár Igor Drotár, sa konalo už po osemnásty raz. Ani nepriazeň jesenného počasia neodradila davy fanúšikov, aby zaplnili priestor okolo sosnovskej arény. Tradičné podujatie otvárajú paralelné vyraďovacie preteky vždy dvoch áut. Z približne päťdesiatky zúčastnených pretekárov skončil Drotár v silnej konkurencii aj profesionálnych jazdcov na výbornom šiestom mieste. Igor Drotár: "V prvej jazde som zajazdil piaty najrýchlejší čas. Čakal som, že v druhej jazde sa zlepším, no pokazil som znovu štart a napokon som skončil šiesty, čo je z 50-ky skvelých jazdcov výborný výsledok."