Predám technický preukaz

Piatok, 28 november 2008

Je dosť pravdepodobné, že ste sa už niekedy stretli s takouto ponukou na internete alebo v inzertnom časopise. Možno si poviete, že čo má byť, veď takýchto inzerátov sú na Slovensku stovky. Bežná vec, až na skutočnosť, že ide o verejnú listinu s ochrannými prvkami, ktorá potvrdzuje administratívne schválenie vozidla pre premávku na pozemných komunikáciách a rozhodne nie je určená na kupčenie.

Aké dôsledky môže mať takýto počin? Príklad prvý: Pán Šikovník kúpi za facku v zahraničí havarovaný automobil, ktorý sa majiteľovi neoplatí opravovať. Zoženie na inzerát slovenský "technický preukaz" (Osvedčenie o evidencii – OE), rozpíli automobil na dve časti a bez dodržania akýchkoľvek technologických postupov privarí polovicu iného vozidla, možno tiež havarovaného, možno dokonca kradnutého. Z pôvodného identifikačného čísla vozidla – VIN – sa razom stane číslo, ktoré sa zhoduje s VIN v osvedčení. Ak sa mu nepodarí s OE kúpiť aj evidenčné čísla, nahlásením straty sa získa nové.

Tým, že pán Šikovník využil širokú ponuku na obstaranie slovenského osvedčenia, nemusí absolvovať registračnú procedúru importovaného auta, vyhne sa povinnej kontrole originality, nezaplatí žiadnu daň. Nerobí mu problém pozmeniť rok výroby. Policajt na dopravnom inšpektoráte na podvod nepríde, pretože overuje len zhodnosť VIN s dokladmi. Na svoje si však príde pán Šikovník, lebo auto predá nič netušiacemu občanovi.

Príklad číslo dva: Pán Špekulatívny neoplýva takou remeselnou zručnosťou ako Šikovník, zato mu to "myslí". Pozná jednoduchší spôsob, ako prísť k peniazom. Keďže na Slovensku sme nikdy nemali núdzu o mysliacich ľudí, nerobí im problém "šlohnúť" denne okolo 12 automobilov (taký je slovenský priemer). Vyberú si z plejády technických preukazov ten pravý a zrazu sa z ukradnutého vozidla stane čisté ako ľalia. Scenár s dopravným inšpektorátom sa opakuje. Aj scenár s nič netušiacim kupujúcim.

Takýchto modelových príkladov sú na Slovensku desiatky. A tak podvod a okrádanie sa stáva súčasťou nášho života. Pokiaľ sa nás priamo nedotkne, netrápi nás. Netrápi dokonca ani zákonodarný zbor. Veď len za rok 2007 bolo podľa oficiálnych štatistík na Slovensku zaregistrovaných 92 386 jednotlivo dovezených vozidiel. Štatistiky samozrejme neuvádzajú počty nezaregistrovaných a "na čierno" dovezených vozidiel. Koľko z týchto približne stotisíc automobilov je pozváraných a poskladaných? Nie ste náhodou majiteľom takéhoto auta aj vy?

Môže štát schváliť pre premávku na pozemných komunikáciách vozidlá s neoprávnene pozmeňovanými identifikačnými znakmi, s falošnými a pozmeňovanými dokladmi, vozidlá rozrezané, nelegálne a neodborne pozvárané z viacerých, často odcudzených alebo totálne havarovaných vozidiel, zlegalizované odcudzené vozidlá a vozidlá figurujúce v pátracích evidenciách? Na Slovensku asi áno.

Nevadí nášmu zákonodarnému zboru, že občania ročne prídu krádežami automobilov a podvodmi zhruba o 3 miliardy korún? Schengen nám priniesol slobodu pohybu, ale "dovozcom" vozidiel a zlodejom ešte väčšiu. Zrušením podstatnej časti hraničných priechodov sa odstránila posledná kontrola, ktorá im ako-tak bránila v nekalej činnosti. Je pochopiteľné, že vyvinú maximálne úsilie a finančné prostriedky, aby sa tento stav nezmenil. Je to jedno, či to bude cieleným mediálnym tlakom alebo ovplyvňovaním poslancov v parlamente. Za tie peniaze to stoji a "účel svätí prostriedky".

Apropo, nepredáte technický preukaz?

Autor: Ing. Róbert Zrubák
Pridať komentár
Bleskovky
UltraGrip
Výsledky testov zimných pneumatík dlhodobo potvrdzujú kvalitu pneumatík radu Goodyear UltraGrip. Aj v najnovšom teste zimných pneumatík pre sezónu 2019 boli pneumatiky Goodyear UltraGrip Performance+ vyhlásené za víťaza testu. Rovnako ako Goodyear UltraGrip 9+ aj táto novinka ponúka tú správnu zmes. Špeciálny plastifikátor na báze živice a rastlinných olejov zaisťuje, že si pneumatiky uchovávajú pružnosť i za nízkych teplôt. To spolu so sofistikovaným dezénom a inovatívnymi 3D priečnymi drážkami zaisťuje, že zimné pneumatiky UltraGrip ponúkajú optimálnu priľnavosť a pohodlie za akýchkoľvek zimných podmienok - na snehu, na ľade, na mokrých i suchých komunikáciách.
Matej-Homola
Slovenský automobilový pretekár Matej Homola dokázal v talianskej Monze obsadiť v 13. pretekoch seriálu TCR veľmi pekné piate miesto, keď sa prepracoval zo 17. miesta na štarte na piatu priečku v cieli. Zviedol pre to niekoľko parádnych súbojov. Svoju rýchlosť z tréningu preniesol do pretekov, vďaka ktorej sa dostavil úspech. "Boli to parádne preteky, poriadne som si zapredbiehal, auto tento raz fungovalo výborne," neskrýval nadšenie po pretekoch slovenský jazdec. "Zobral som výborné body, uvidíme ako dopadne zajtra." Nedeľňajšie štrnáste preteky seriálu TCR však nepriniesli Homolovi želaný výsledok a po kontakte s Talianom Pantiaticcimim skončil s poškodenou prednou nápravou a riadením na 14. mieste.
Nové-Dunlop
Dunlop uvádza na trh nové pneumatiky pre motokros Geomax MX53, ktoré nahrádzajú doterajšie MX52 pre pevný terén. Nové MX53 ponúkajú jazdcom najvyššiu výkonnosť vo svojej triede na širšej škále rôznych povrchov, než akú pokrývala predchádzajúca generácia. V širokom portfóliu pneumatík Geomax značky Dunlop sa nachádzajú medzi MX71 určenými do extra tvrdý povrchy a veľmi všestrannými MX33. Nová technológia Dunlopu posúva úžitkové vlastnosti pneumatík na novú úroveň. Veľkou výhodou nových pneumatík je ich vysoká výkonnosť za rôznych terénnych podmienok. Dopĺňajú pneumatiky strednej kategórie Geomax MX33, ktoré pomáhajú jazdcom vyhrávať preteky MXGP a supercross.