Prvá nabíjacia stanica v Bratislave

Pondelok, 30 máj 2011

Benzín či naftu natankuje takmer na každom kroku. Ak by ste však vlastnili elektromobil a bývali v Bratislave, čo je zatiaľ nie celkom reálne, mali by ste o "šťavu" do vášho "elektroauta" tiež postarané. Nemohli by ste síce "tankovať" hocikde, ale túto možnosť by ste mali. V Bratislave otvorili totiž 27. mája tohto roku prvú nabíjaciu stanicu pre elektromobily. Ďalších desať ich má pribudnúť do konca tohto roku, z nich najmenej päť bude pre širokú verejnosť.

Prvá nabíjacia stanica v Bratislave
Súčasťou otvorenia prvej nabíjacej stanice pre eletromobily v Bratislave bol aj elektromobil Peugeot iOn, ktorých sa po slovenských cestách preháňa len pár kusov

Pochvala za to, že v hlavnom meste Slovenska máme nabíjaciu stanicu pre elektromobily, patrí Západoslovenskej energetike, ktorá prvú takúto stanicu testuje a zároveň prevádzkuje vo svojom objekte na Čulenovej ulici v Bratislave. Participuje spolu s rakúskymi distribučnými spoločnosťami aj na projekte Vibrate, ktorý pokryje Bratislavu a Viedeň a oblasť popri diaľnici medzi hlavnými mestami Slovenska a Rakúska. Projekt výstavby elektrostaníc je spolufinancovaný Európskou úniou.

Faktom zatiaľ je, že elektromobily nie sú u nás rozšírené. V súčasnosti je ich na Slovensku pár exemplárov. Aby sme však na ich väčšie rozšírenie boli pripravený, pretože ekologickým bezemisným dopravným prostriedkom patrí budúcnosť, je správne byť o krok vpredu a budovanie nabíjacích staníc je potrebné. Uplatnenie v prvej fáze nájdu elektromobily najmä v mestskej prevádzke.

Prvá nabíjacia stanica v Bratislave
Stojan ako stojan? Nie celkom. Tento "netankuje" benzín ani naftu, ale elektrinu. Je prvý v Bratislave. Ďalšie budú pokrývať sieť pri diaľnici medzi Bratislavou a Viedňou.

Na otvorení prvej nabíjacej stanice sme sa zúčastnili aj my. Súčasťou slávnostného ceremoniálu bola bol aj elektromobil Peugeot iOn, ktorý pre Francúzov vyrába Mitsubishi a je v podstate identický s modelom Mitsubishi i-MiEV. Tento ani nie tri a pol metra dlhý elektromobil je pripravený vyraziť aj na naše cesty. Najväčšou prekážkou jeho väčšieho rozšírenia je zatiaľ jeho vysoká cena a v prípade väčšieho záujmu zákazníkov vo svete možno aj výrobné limity Mitsubishi, v ktorého závode sa iOn vyrába.

O tom, že Peugeot iOn môže rovnocenne jazdiť po cestách, hovoria jeho základné parametre: výkon 47 kW/64 k, najvyššia rýchlosť 130 km/h, zrýchlenie z nuly na 50 km/h za 5,0 sekundy a na 100 km/h 15,5 sekundy a dojazd bez nabitia 150 kilometrov. S iOn-nom sme sa previezli, síce len v areáli Slovenskej energetiky, ale tichý chod, akcelerácia i celkom pohodlné sedenie zanechali v nás dobrý dojem. Zostáva veriť, že doba eletromobilov nie je príliš ďaleko a že aj ceny týchto ekologických dopravných prostriedkov budú vo väčšom súlade s kúpnou silou zákazníkov.

Prvá nabíjacia stanica v Bratislave Prvá nabíjacia stanica v Bratislave Prvá nabíjacia stanica v Bratislave Prvá nabíjacia stanica v Bratislave Prvá nabíjacia stanica v Bratislave Prvá nabíjacia stanica v Bratislave
Autor: J. Goldberger
Pridať komentár
Bleskovky
1-Sikyna-Imola
Seriál majstrovstiev sveta v motokrose pokračoval v talianskej Imole pätnástym kolom. Jazdcov čakala rýchla a náročná trať na slávnom Autodrome Enza a Dina Ferrariho. Richard Šikyňa (MX Slovakia - JD Gunnex KTM RT), jediný Slovák v štartovom poli, si v kvalifikácii triedy KTM 250 SXF vyjazdil 17. priečku. V pretekoch v úvode prvej jazdy po kolízii s iným jazdcom a poškodení motocykla z pretekov odstúpil. V druhej jazde aj napriek technickým problémom bol v cieli na 14. mieste a pripísal si ďalších 7 bodov do priebežného hodnotenia seriálu. So 105 bodmi mu patrí 22. miesto priebežného hodnotenia.
1-Autíčko
Skupina vysokoškolských študentov prerobila detské elektrické autíčka pre potreby dvoch hendikepovaných deti. Urobili to počas šesťtýždňovej letnej stáže v Technologickom centre Adient v Trenčíne v rámci trinásteho ročníka projektu letnej študentskej stáže. Do projektu sa zapojili talentovaní študenti z viacerých slovenských aj zahraničných vysokých škôl. Projekt zahŕňal návrh, prípravu realizácie a úpravu špeciálnych sedadiel, ako aj ďalších komponentov autíčka. Pracovalo na ňom dvanásť vybraných študentov z vysokých škôl technického smeru z Trenčína, Bratislavy, Brna, Liberca a Edinburgu.
Seat Leon
V posledný júlový týždeň Seat Leon tretej generácie dosiahol významný míľnik, keď od svojho uvedenia na trh sa predal jeden milión exemplárov. Najlepšie predávaný model španielskej značky mal svetovú výstavnú premiéru v októbri 2012 na parížskom autosalóne a krátko na to sa začal predávať. Vďaka úplne novému dizajnu podľa filozofie formula Leon, založenej na harmónii dizajnu a funkčnosti, sa stal najpredávanejším modelom z programu Seatu a prekonal dominanciu modelu Ibiza z predchádzajúcich 30 rokov. Leon tretej generácie, navrhnutý, vyvinutý a vyrábaný v závode Martorell, využíva modulárnu stavebnicu komponentov s priečne uloženým motorom MQB koncernu Volkswagen. Nová stavebnica znamenala skok v oblasti technológie a výroby a kvalita výroby dosiahla štandard koncernu Volkswagen.